Als een opsporingsinstantie (bijvoorbeeld de politie of de RDW) constateert dat u een verkeersovertreding pleegt, dan kan deze beslissen dat u een verkeersboete moet betalen. U krijgt daarvoor van ons een brief. Die brief heet Verkeersboete.
In Nederland moet de eigenaar van de auto de boete betalen. Ook als hij de auto niet bestuurde op het moment van de overtreding. De eigenaar van de auto kan de bestuurder wel vragen de boete te betalen. Maar als de bestuurder niet wil betalen, moet de eigenaar dat doen.
De verkeersboete wordt aan de bestuurder van een voertuig opgelegd. Kan er bij het vaststellen van de gedraging niet worden vastgesteld wie het voertuig bestuurt, dan kan de verkeersboete worden opgelegd aan de kentekenhouder.
De geïnde boetes en dwangsommen komen tot een maximum van €2,5 miljoen per jaar in mindering op de heffingen die onder toezicht staande instellingen betalen aan de AFM. Voor zover de opbrengsten uit boetes en dwangsommen in een jaar meer dan €2,5 miljoen bedragen, komen die opbrengsten toe aan de Nederlandse Staat.
Voor een overzicht van de boetes die op uw naam staan, gaat u naar de website van het CJIB. In enkele stappen vult u uw gegevens in en verstuurt u het formulier via de digitale weg naar het CJIB.
Het officiële record voor de duurste snelheidsboete ooit
Het record staat nog op de naam van een Zwitserse miljonair. Eerder in 2010 reed een bestuurder 137 km/u waar 80 was toegestaan in een Ferrari Testarossa. Aan de hand van zijn vermogen (ongeveer 19 miljoen euro) werd de boete vastgesteld op 240.000 euro.
Bij verkeersboetes geldt in principe een wettelijke termijn van vier maanden nadat de gedraging heeft plaatsgevonden. In de praktijk heb je de boete doorgaans met vier tot zes weken wel binnen, maar dat kan dus langer duren. Houd daar rekening mee.
Naast een bestuurlijke boete kan een overheidsdienst indien het daarvoor in een wet de bevoegdheid heeft gekregen een dwangsom opleggen. Het belangrijkste verschil met een bestuurlijke boete is dat een boete een straffend karakter heeft en dat een dwangsom als doel heeft toekomstige overtredingen te voorkomen.
"Er is een richtlijn van het College van procureurs-generaal uitgevaardigd naar aanleiding van de wet-Mulder. Daarin staat er in principe niet meer dan drie overtredingen tegelijkertijd worden bekeurd."
Het doel van straffen is onder andere vergelding. Verdere doelen zijn: voorkomen dat de dader nog eens in de fout gaat, afschrikken en beschermen van de samenleving.
Over het algemeen is je werkgever niet aansprakelijk voor verkeersovertredingen die je pleegt op de weg van of naar het werk. Je bent dus zelf aansprakelijk voor strafrechtelijke overtredingen die je begaat. En dus moet je zelf je boetes betalen.
Boetes bij het uitlenen van uw auto
Als u uw auto heeft uitgeleend aan iemand anders en deze wordt bv. geflitst, dan moet volgens de wet de kentekenhouder betalen. De auto staat op uw naam, dus u bent in principe verplicht om de boete te betalen.
Je moet binnen 6 weken een administratief beroepschrift schrijven, nadat je de bekeuring hebt ontvangen. Krijg je van de officier van justitie een afwijzing hierop, dan heb je wederom 6 weken de tijd om in beroep te gaan bij de kantonrechter.
Omdat u betalen in delen voor iemand anders aanvraagt, hebt u een machtiging nodig. Een machtiging is een brief of document waarin staat dat u zaken mag regelen voor iemand anders, bijvoorbeeld bij de gemeente of Belastingdienst.
Nee, een Mulderbeschikking kan niet op naam van een andere bestuurder gezet worden. Als de bestuurder niet staande is gehouden, is de kentekenhouder aansprakelijk. Daarom ontvangt de kentekenhouder de beschikking.
Bent u het niet eens met de boete die u hebt gekregen? Dan kunt u bezwaar maken tegen uw boete. Dit heet 'in beroep gaan'.
Een 10 km te hard rijden boete kost binnen de bebouwde kom €74 en buiten de bebouwde kom €69.
De boete is minimaal €6 per kilometer te hard rijden. Bij 4 kilometer is dat €25, plus €9 administratiekosten. Bij hogere snelheden wordt de boete een stuk hoger. Wie 15 kilometer te hard rijdt, betaalt inclusief administratiekosten €130.
Een boete voor 1 km/u te hard rijden kost je 11 (elf) euro. Omdat deze boetes verwerkt worden door overgekwalificeerde professoren, bedragen de administratiekosten 9 euro!
Vanwege de ernst, de grote gevolgen en het lange voortduren van de overtreding heeft de AP de hoogste boete tot dusver opgelegd. "De Belastingdienst betaalt dat bedrag aan de overheid. Het gaat naar de Autoriteit Persoonsgegevens en die draagt het af aan het ministerie van Financiën, de schatkist.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan baldadigheid, openbare dronkenschap, onverzekerd rijden, rijden zonder rijbewijs, gevaar op de weg veroorzaken en vele andere overtredingen komen altijd op het strafblad.
25.000 boetes per dag uitgedeeld, vooral voor kleine snelheidsovertredingen. Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) heeft vorig jaar 9,4 miljoen boetes verstuurd. Dat zijn er ruim 25.000 per dag. Daarmee is een totaalbedrag van 754 miljoen euro geïnd.
Ga naar het Digitaal Loket
In het Digitaal Loket kunt u controleren of u echt een verkeersboete moet betalen. Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket.
Er bestaat wel een termijn voor de politiediensten (van 14 dagen) voor de politiediensten, maar deze termijn heeft geen gevolg inzake ongeldigheid van de boete. Het PV heeft enkel een informatieve waarde, die een rechter kan gebruiken om zich een opinie te vormen.
De boete voor rijden door rood bedraagt maar liefst € 250,-. Met de administratiekosten van het CJIB erbij ben je daarom € 259,- kwijt voor het passeren van een rood verkeerslicht. Het komt regelmatig voor dat de boete voor rijden door rood onterecht is.