Mensen van 18 tot 25, van 25 tot 35 jaar én van 35 tot 45 jaar kopen het meest kleding. Vanaf 55 jaar verschuift de interesse naar het boeken van vakanties. Overigens worden vakanties ook steeds vaker online geboekt.
Gemak motiveert
'Altijd (24/7) kunnen winkelen', blijkt de belangrijkste motivatie (genoemd door 68 procent van de respondenten), gevolgd door lagere prijzen (55 procent). Voor een gevoelige categorie als consumentenelektronica gaf 64 procent van de ondervraagden aan de prijs als belangrijkste motivatie te zien.
Online aandeel totale bestedingen naar 31%
De verschuiving van offline naar online zet in 2021 verder door. Het aandeel van online in de totale aankopen is verder toegenomen naar 13% (2020: 11%, 2019: 8%). Ook het online aandeel in de totale bestedingen is op jaarniveau gestegen; van 27% naar 31%.
Nederlanders hebben in de eerste zes maanden van dit jaar 182,2 miljoen online aankopen gedaan. Dat is iets meer dan een miljoen aankopen per dag, blijkt uit onderzoek van Thuiswinkel.org naar webwinkelen in de eerste helft van dit jaar.
Online shoppers kochten in 2018 het vaakst kleding of sportartikelen (56 procent), reizen en vakanties (50 procent), kaartjes voor evenementen (46 procent) en huishoudelijke goederen en apparaten (38 procent).
Belgen deden in eerste kwartaal 2021 helft meer online aankopen dan jaar geleden. Belgen hebben in het eerste kwartaal van dit jaar in totaal 41,9 miljoen online aankopen gedaan. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er 28 miljoen.
Actuele cijfers van 2021
In kwartaal 1 van 2021, temidden van de coronacrisis, is dit het aantal online marketingbureaus in Nederland: 26.370 reclamebureaus; 1.640 handel in advertentieruimte; 5.775 marketing- en opinieonderzoek.
Mannen kopen online vaak duurdere soorten producten of diensten dan vrouwen, zoals elektronica, software, hardware of financiële producten. De meerderheid van de online shoppers koopt net als in voorgaande jaren vooral kleding of schoenen, reizen, en kaarten voor evenementen online.
Het is goedkoper
Dankzij vergelijkingssites zijn we in staat om het aanbod van verschillende winkels naast elkaar te leggen en weten we precies waar we onze producten tegen de scherpste prijzen kunnen aankopen. Dat online shoppen goedkoper is, is eigenlijk ook heel logisch.
Nederlanders kopen steeds vaker en meer via internet. In 2019 gaf 79 procent van de 12-plussers, ongeveer 11,8 miljoen mensen, aan iets online gekocht te hebben. In 2015 was dat 70 procent.
E-shoppen populairst onder 25- tot 45-jarigen
Vooral 25- tot 45‑jarigen kopen graag via internet; in 2019 kocht 92 procent van hen online goederen of diensten. De groei was het grootst bij 65‑plussers. In 2019 winkelde 63 procent van de 65- tot 75‑jarigen online, vier jaar eerder was dat nog 45 procent.
De prijzen gaan omhoog, de kwaliteit gaat omlaag
Bij merkkleding wist je altijd meteen dat het goede kwaliteit kleding was. De grootste merken in de kledingindustrie hebben hun merk opgezet met de beste designers en de beste materialen, en daar waren de prijzen ook op gebaseerd.
De populairste productcategorieën zijn mode-, reis- en vrijetijdsartikelen. Meer dan 40% van de consumenten koopt jaarlijks dit type artikelen.
Belgen kopen online nog steeds het meest via de laptop (54 procent), gevolgd door de pc (30 procent), de tablet (9 procent) en de smartphone (6 procent). En wanneer Belgische consumenten online winkelen, bestellen ze meestal kleding en schoenen. Met 42 procent was dit de meest populaire productcategorie in 2017.
Uit de nieuwste cijfers van de BeShopping100 blijkt dat de omzet van de top 100 webshops van ons land in één jaar tijd steeg van 2,6 miljard naar 3,7 miljard euro.
Twinkle100: hét overzicht over e-commerce in Nederland
Jaarlijks rangschikt e-commerce vaktitel Twinkle de online topverkopers in Nederland naar omzet. Op 14 oktober wordt de nieuwe Twinkle100 gelanceerd!
Wanneer je grote ambities hebt en de flexibiliteit wilt hebben om je webshop volledig naar je eigen hand te zetten, kan het lonen om vanaf het begin te investeren in een open source webshop platform. Platformen als Magento, WooCommerce, OpenCart en Prestashop zijn dan goede opties.
Twee trends die in 2022 groots zijn, zijn enorme planten en zelfgekweekte groenten. Producten zoals zaadjes en scheppen zijn al product trends sinds mensen meer gaan nadenken over hoe ze het milieu kunnen helpen. En volgens Google Trends zijn de zoekopdrachten naar 'moestuin' dit jaar enorm toegenomen.
Schakel je een freelancers of kleinere bureau in dan zijn de kosten doorgaans zo'n € 2500 tot € 4500. Middelgrote bureaus vragen ongeveer € 5000 – € 12.000. Een Magento-shop installatie begint bij een paar duizend euro, maar voor complexe webshops zit dit eerder in de range tussen de € 30.000 – € 100.000.
Heb je een BTW nummer nodig? We spreken niet meer over een BTW nummer, maar wel over een Ondernemingsnummer. Iedereen die een zaak start (voor de webshop) heeft een ondernemingsnummer nodig. Ook moet iedereen zijn ondernemingsnummer laten activeren bij de BTW.