Iedereen die op hetzelfde adres woont en toegang heeft tot je brievenbus kan je post zien. Wie Mijn Post wil gebruiken, moet eerst zijn woonplaats aan ons bevestigen. Wij sturen vervolgens per post een activatiecode naar dit adres.
Op track & trace (ook beschikbaar in de PostNL-app) vind je altijd de laatste informatie over je pakket. Vul de track & trace-code (barcode of 'niet-thuis code') en de postcode van de ontvanger in, en je ziet direct wanneer we je pakket bezorgen.
Met Mijn Post in de PostNL-app weet je 's ochtends vroeg al welke post er die dag in jouw brievenbus ligt. Je ontvangt een melding als er post onderweg is. Maar dat niet alleen; je kunt zelfs de post al bekijken. Handig als je op vakantie bent, of gewoon nieuwsgierig!
'Mijn Post' is een handige nieuwe service in de PostNL-app. Via Mijn Post ontvang je elke ochtend voor 7.00 uur een bericht over de post die naar je onderweg is. Via die melding kun je ook direct in de app een foto van de poststukken zien.
Post die door onze medewerkers met de hand wordt gesorteerd (niet-machinaal) Post die meer dan 350 gram weegt. Post die door de afzender zelf is gesorteerd.
Per post of in persoon bezorgd. Een brief die via de post bezorgd wordt komt via één van de centrale distributiecentra van PostNL (of een andere postbezorger). Aan de hand van een poststempel is inmiddels niet veel meer te achterhalen.
Er wordt in het weekend niet veel post verstuurd, waardoor er op maandag weinig aanbod is. Dat maakt de bezorging relatief duur. Het schrappen van de maandag betekent volgens het ministerie dat de stijging van de prijs van een postzegel beperkt kan worden.
Hoe bewijs je dat de brief is aangekomen? De eerste ingeving is de brief aangetekend per post te versturen. De post geeft de afzender een bewijs van verzending en daarmee schijnt het bewijs geleverd te zijn.
Dus wat is de functie precies? In de app is inderdaad niet altijd een afbeelding zichtbaar van de verwachte post. De functie is er om aan te geven dat je post kunt verwachten.
Tussen 8.00 en 18.00! Als Post Service bezorgen wij namelijk 2 keer per week post. Om precies te zijn op dinsdag en vrijdag tussen 8:00 en 18:00 uur. Onze postbezorgers mogen zelf bepalen op welk moment van de dag zij de post bezorgen.
Wat gebeurt er als ik niet thuis ben tijdens de bezorging van een groot artikel? Dan laat de PostNL bezorger een briefje voor je achter. Daarmee kun je makkelijk een nieuwe bezorgafspraak maken.
We streven er naar binnen vijf werkdagen het onderzoek in behandeling te nemen. De afzender wordt vervolgens geïnformeerd over de status van het onderzoek.
Bol.com kan nog niet aangeven wat de uiterlijke ordertijd moet zijn voor levering op maandag. Om de bezorging op maandag mogelijk te maken gaan de sorteercentra van PostNL ook op zondag diensten draaien.
Ook als de post of het pakket is kwijtgeraakt door grof nalatig of opzettelijk handelen van PostNL kan PostNL aansprakelijk zijn voor het kwijtgeraakte poststuk of pakket.
Als je een aangetekende brief stuurt, komt de postbode bij de geadresseerde aan de deur om de brief aan te bieden. Als de geadresseerde niet thuis is, laat de postbode in de brievenbus een bericht achter dat de geadresseerde de brief op het postkantoor kan afhalen (afhaalbericht).
Lukt het niet om erachter te komen wie de geadresseerde of afzender is? Dan bewaren we de zending ten hoogste 1 jaar. Als we na die tijd niks van de afzender of geadresseerde gehoord hebben, dan vernietigen we de zending.
PostNL bezorgt je brieven, kaarten en brievenbuspakjes binnen Nederland van dinsdag tot en met zaterdag, meestal binnen 24 uur. De bezorging van overige post verschilt per verzendoptie. Meer weten over de bezorging van je internationale post? Ga naar Bezorgtijd post en pakket naar het buitenland.
Op bezorgdagen (dinsdag t/m zaterdag) bezorgen we de post voor 20.00 uur.
Neem contact op met de postbezorger
De postbezorger stelt dan een onderzoek in naar het verdwenen pakket. Levert dit niets op, dien dan een klacht in bij de bezorgdienst.
Elke dag weer worden alle brievenbussen in heel Nederland geleegd en worden de brieven naar een postsorteercentrum gebracht. Daar wordt de post gesorteerd op postcode, zodat de postbodes de brieven op het juiste adres kunnen bezorgen.
GESORTEERD: Zending is ontvangen en wordt verwerkt.
Jouw brievenbuspakje heeft een eerste scan ontvangen in het sorteercentrum en wordt gesorteerd en vervolgens getransporteerd naar het juiste distributiecentrum in de bezorgregio van de ontvanger.
Wil je iets versturen met track & trace? Verstuur het dan als brievenbuspakje+. Afzender en ontvanger kunnen de post dan volgen, en de ontvanger hoeft niet thuis te blijven om de post in ontvangst te nemen.