Een opstalverzekering dekt schade aan wat vast aan de woning zit, zoals muren, plafonds, sanitair en centrale verwarming. De verhuurder is verantwoordelijk voor de reparatie van deze schade. Als er sprake is van waterschade, dan is de verhuurder aansprakelijk als deze schade het gevolg is van een gebrek aan het pand.
Jij als huurder bent verantwoordelijk voor de kosten als je de lekkage zelf hebt veroorzaakt. Bijvoorbeeld als je een gat in de muur boort en hierdoor een waterleiding raakt. Ook draai je zelf voor de kosten van een lekkage op als je niet op tijd of geen melding maakt bij de verhuurder van een mogelijke lekkage.
Waterschade is verzekerd door middel van de opstalverzekering voor de zaken die vast zitten in, om en aan het huis (onroerende zaken) en de inboedelverzekering voor zaken die niet vast zitten (roerende zaken). Voordat een verzekering uitkeert, kijken zij onder welke categorie de waterschade valt.
De verhuurder is verantwoordelijk voor andere onderhoudsproblemen, zoals een lekkage, onvoldoende ventilatie van vochtige ruimtes of achterstallig onderhoud. Veroorzaakt u zelf een gebrek, zoals een lekkage? Dan moet u de kosten vergoeden.
De waterleidingen van je woning zijn het eigendom van de woningeigenaar: jijzelf, de verhuurder of woningbouwvereniging.
De waterleiding is een kwetsbaar onderdeel van de woning en als deze beschadigd raken, kan dat behoorlijke schade veroorzaken. Heeft u schade aan de waterleiding, laat dit dan zo snel mogelijk repareren door de loodgieter.
Overstromingen en wateroverlast: vooral zorg van de overheid
Voor overstromingen en wateroverlast geldt dat de overheid de meeste zorg op zich neemt om overlast te voorkomen. Dat doet ze via investeringen in de waterkeringen, riolering en inrichting van de openbare ruimte, en via wetgeving daarover.
De huurder moet alle waterschade in de woning melden, ook al is hij er zelf niet verantwoordelijk voor. Doet hij dat niet, dan kan de verhuurder hem verantwoordelijk achten voor de verergering van de schade door een gebrek aan tijdige reparaties.
Waterschade is in de inboedelverzekering en opstalverzekering gedekt. Beschadigde spullen in je huis zijn verzekerd als inboedel, jouw huis en alles wat eraan vast zit in de opstalverzekering. De inboedelverzekering verzekert bijvoorbeeld waterschade aan je meubels.
Is lekkage een verborgen gebrek? Een lekkage die niet gemeld is bij de koper van een huis én koper ook niet zelf heeft ontdekt of had kunnen ontdekken bij een goed onderzoek is een verborgen gebrek.
Het is erg vervelend als je ontdekt dat je huis onder water staat, omdat er een waterleiding is gesprongen. Gelukkig ben je bij lekkage in je waterleiding bijna altijd verzekerd voor schade.
Gemiddelde kosten voor het verhelpen van lekkage
Gemiddeld variëren de kosten tussen de € 150 en € 1000. Kleine reparaties, zoals het dichten van een lek in een pijp, zijn aan de lagere kant, terwijl grotere problemen, zoals het herstellen van waterschade aan muren of plafonds meer kosten.
Uw verhuurder is altijd verantwoordelijk voor reparaties aan: de constructie en de buitenkant van het pand. wastafels, gootstenen, baden en andere sanitaire voorzieningen, inclusief leidingen en afvoeren.
Door lagere grondwaterstanden kunnen scheuren in muren en gevels ontstaan. Zo kan een woning verzakken en zelfs instorten. Verzekeraars vergoeden dit niet. Verzakking of instorting door fouten in de bouw van je huis is ook niet gedekt.
Wanneer je te maken krijgt met schade, heb je volgens de wet 3 jaar de tijd om dit bij ons te melden. Na deze periode heb je geen recht meer op een vergoeding. Als je schade hebt, kun je dat het best zo snel mogelijk melden.
De verzekering tegen waterschade dekt over het algemeen de schade als gevolg van het weglopen van water uit de hydraulische installaties in het gebouw en/of in de aangrenzende gebouwen, in de buitenleidingen die zijn voorzien om het hemelwater af te voeren of door een lek in het dak.
Schade door een lekkage in huis is verzekerd in zowel de inboedelverzekering als de opstalverzekering. De inboedelverzekering dekt schade door lekkage aan je spullen in huis. De opstalverzekering dekt de schade door lekkage aan het huis zelf, zoals je plafond, muren en badkamer.
De verhuurder moet de lekkage zo snel mogelijk repareren. Als er sprake is van achterstallig onderhoud, kan de huurder de verhuurder aansprakelijk stellen voor de kosten van het herstel van de lekkage. De verhuurder is namelijk verplicht om het gehuurde in goede staat te houden.
Welke schade moet de verhuurder herstellen? De verhuurder is verantwoordelijk voor alle grote herstellingen, grote onderhoudswerken en herstellingen gelinkt aan ouderdom of slijtage. Is bijvoorbeeld het dak lek, dan komen die kosten bij de verhuurder terecht.
De verhuurder mag u bij een all-in huurprijs geen jaarafrekening sturen voor servicekosten, gas, elektriciteit of water (nutsvoorzieningen). U betaalt hiervoor al een vast bedrag. Daarom hoeft u niet bij te betalen voor deze kosten. Maar u krijgt ook geen geld terug als deze kosten lager blijken te zijn.
Grondwater kan opstijgen in uw kruipruimte en binnendringen in structuren zoals wanden en muren. Dit vocht in de wanden leidt tot de vorming van schimmels. Deze schimmels zijn op hun beurt aantrekkelijk voor ongedierte. De combinatie van schimmels en ongedierte zorgt vaak voor stank in kruipruimte.
Het verschilt per verzekeraar of ze dit advies opvolgen, maar sinds 2020 biedt een groeiend aantal verzekeraars dekking tegen lokale overstromingen (niet de primaire keringen). In december 2021 is meer dan 50% van de woningeigenaren verzekerd tegen overstroming. Voor bedrijven en instellingen is dit minder dan 50%.
Rijkswaterstaat is verantwoordelijk voor het beheer van grote wateren, zoals de zee en de rivieren. RWS waarschuwt de verantwoordelijke overheden op tijd voor hoogwater of storm op zee. Daarnaast onderhoudt RWS dijken, dammen, stuwen en stormvloedkeringen. Ook beschermt RWS de kust en geeft het rivieren meer ruimte.