Het ministerie houdt in zijn beleid rekening met omwonenden, milieu en economie. Veiligheid is een randvoorwaarde voor ontwikkelingen op Schiphol. Het ministerie van IenW stelt de regels op voor Schiphol.De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert of iedereen zich aan de regels houdt.
Royal Schiphol Group heeft vier eigenaren: de Staat der Nederlanden (69,77%), Amsterdam (20,03%), Rotterdam (2,20%) en Groupe ADP (het bedrijf dat luchthavens van Parijs exploiteert, 8,0%).
Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. U kunt de vergoeding aanvragen tot 30 september 2022.
Aandeelhouders. Schiphol Group is voor 69,77% eigendom van de Nederlandse staat (ministerie van Financiën), 20,03% van de gemeente Amsterdam en 2,2% van de gemeente Rotterdam. De overige 8% zijn sinds 2008 in handen van Aéroports de Paris (ADP) en de Schiphol Group heeft een even groot belang in ADP.
De overheid heeft aandelen in 32 ondernemingen. Er zijn staatsdeelnemingen die in beheer zijn van het ministerie van Financiën, zoals Schiphol en de NS. Daarnaast zijn er beleidsdeelnemingen die door andere ministeries worden beheerd, zoals Prorail.
Ontdek het gemiddelde salaris als Schiphol
Hoeveel verdient een Schiphol in Nederland? Het gemiddelde schiphol salaris in Nederland is € 28.663 per jaar of € 14,70 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 23.999 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 45.589 per jaar.
Schiphol boekte een omzet van 665 miljoen euro in de eerste helft van dit jaar en hield netto 65 miljoen euro winst over. In de eerste helft van 2021 lag de omzet op 257 miljoen euro en schreef Schiphol Group een verlies van 140 miljoen euro.
De Nederlandse Staat heeft de cumulatief preferente aandelen A die 5,92% en de overige aandeelhouders hebben 0,67% van het stem- en economische recht in KLM.
De netto-omzet is met 18,6% gestegen naar 816 miljoen euro (2020: 688 miljoen euro). Schiphol Group heeft in het kader van de NOW-subsidieregeling (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) een beroep gedaan op overheidssubsidie ter waarde van 84 miljoen euro.
De luchthaven is eigendom van de Koninklijke Schiphol Group (statutaire naam: "Royal Schiphol Group N.V."), met als aandeelhouders de Nederlandse Staat, de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, en Groupe ADP. Schiphol is de thuishaven van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen KLM, Martinair, Corendon, TUI en Transavia.
De ambitie van Schiphol om uit te breiden leidt al jaren tot gegoochel met cijfers en verhitte discussies. De luchthaven ziet zelf ruimte voor meer vluchten. Daar zijn na de coronacrisis grote personeelsproblemen bijgekomen, met grote vertragingen voor reizigers tot gevolg.
Bij sommige reizen wordt bijvoorbeeld de terugvlucht automatisch geannuleerd als je de heenvlucht om wat voor reden dan ook hebt gemist. Ook kan het missen van de heenvlucht consequenties hebben voor de geboekte accommodatie en een eventuele transfer. Dit is wel het laatste wat je wilt.
Vlucht geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij
Voor eventuele verdere schade kun je mogelijk terecht bij Schiphol. Is de vlucht vertraagd door omstandigheden waar Schiphol verantwoordelijk voor is, dan heb je ook recht op recht op verzorging (o.a. eten, drinken en hotelovernachting) door de luchtvaartmaatschappij.
Director Airport Operations & Aviation Partnerships Patricia Vitalis.
De onbetwiste leider is de King Fahd International in Saoedi-Arabië. Met een oppervlakte van meer dan 77.000 hectare is het meer dan vijf keer zo groot als de op één na grootste internationale luchthaven van Denver in de VS. Het is twee keer zo groot als de derde grootste luchthaven ter wereld, Dallas/Fort Worth.
De grootste luchthaven van Europa is nu Istanboel Airport, gevolgd door Moskou Sheremetyevo en Moskou Domodedovo, op vier staat de tweede luchthaven van de grootste stad van Turkije, Istanbul Sabiha Gokçen.
De activiteiten op en rond Schiphol vormen een belangrijke motor voor een duurzame groei van Nederland. Schiphol Group heeft eind 2014 2.104 medewerkers in dienst; het merendeel (1.915) is werkzaam op de locatie Schiphol.
1.221 vluchten per dag (gemiddeld)
In de periode van 15 – 28 augustus waren er gemiddeld 1.221 vluchten per dag op Schiphol. We hadden in onze vooruitblik gemiddeld 1.225 vluchten per dag verwacht. Het aantal vluchten was 84% ten opzichte van dezelfde periode in 2019.
Schiphol kwam in 2020 uit op bijna 241 duizend vliegtuigbewegingen, ruim 53 procent minder dan een jaar eerder. Het aantal vluchten binnen het handelsverkeer kwam uit op bijna 227 duizend, een afname van ruim 54 procent.
In 2020 deed Elbers vanwege de crisis bij het concern over het tweede halfjaar nog vrijwillig afstand van 20% van zijn basissalaris. Uit het vrijdag gepubliceerde jaarverslag van KLM blijkt dat het vaste salaris van Elbers over 2021 is uitgekomen op €600.000 (inclusief pensioenbijdragen €705.142).
In 2001 vloog KLM voor het laatst naar Australië. Vanwege een samenwerking met een andere maatschappij verdween bij KLM de rechtstreekse vlucht naar het verre land down under.
Dat was natuurlijk al minder dan hij voordien als staatssecretaris gewend was. Maar de honorering bij Shell zal ongetwijfeld nog heel veel beter zijn geweest, zeker nadat hij in 2011 ook nog president-directeur werd. Toen Dick Benschop in 2019 de grote baas op Schiphol werd, verdiende hij 594.000 euro per jaar.
Gemiddeld basissalaris
Het gemiddelde salaris voor a beveiliger (m/v) is € 13,84 per uur in Schiphol.
De drukste dag op Schiphol zal maandag 25 juli 2022 zijn. De weken erna zal het met name op de vrijdag heel druk worden.