In het kabinet-Rutte III is de minister met portefeuille onder andere verantwoordelijk voor het hoger onderwijs, wetenschapsbeleid en emancipatiebeleid. De minister zonder portefeuille is onder meer verantwoordelijk voor het basis- en voortgezet onderwijs, speciaal en passend onderwijs, lerarenbeleid en de mediabeleid.
Het schoolbestuur is altijd verantwoordelijk voor de kwaliteit van het onderwijs. Indien het kwaliteitsniveau van onvoldoende niveau is kan de Onderwijsinspectie het toezicht op de school aanscherpen of sanctiemiddelen opleggen. De Onderwijsinspectie ziet toe op de kwaliteit van het onderwijs in het algemeen.
Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) werkt aan een slim, vaardig en creatief Nederland. OCW wil dat iedereen goed onderwijs volgt en zich voorbereidt op zelfstandigheid en verantwoordelijkheid.
Schoolbesturen verantwoordelijk voor Passend Onderwijs
Met de komst van passend onderwijs zijn scholen zelf verantwoordelijk voor de ondersteuning die te maken heeft met onderwijs, met het leren zelf. Daarbij gaat het bijvoorbeeld om ondersteuning voor leerlingen die moeilijk leren, of juist hoogbegaafd zijn.
Dennis Wiersma is de minister voor Primair- en Voortgezet Onderwijs. Hij vervult deze functie sinds 10 januari 2022. Daarvoor was hij onder andere Tweede Kamerlid voor de VVD en staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Daarnaast valt Dennis Wiersma op door zijn jonge leeftijd.
Voorbeelden van semioverheidsorganisaties zijn woningcorporaties, ziekenhuizen en instellingen voor bijzonder onderwijs (het openbaar onderwijs valt onder de overheid). Ook zelfstandige bestuursorganen (ZBO's) van de overheid zoals het CBR, CBS, Kadaster, SVB en UWV worden als semioverheid gezien.
Gunay Uslu | Rijksoverheid.nl.
Een klacht over een school in het basisonderwijs, voortgezet of speciaal onderwijs dient u eerst in bij de leerkracht of docent van uw kind. Of bij de schoolleiding. U kunt ook terecht bij het schoolbestuur of de klachtencommissie van de school.
De gemeente heeft de verantwoordelijkheid om de aansluiting van zorg en onderwijs goed vorm te geven, onderwijsachterstanden bij kinderen tegen te gaan, toe te zien op de leerplicht en diverse andere specifieke wettelijke taken.
Kijk, er is een belangrijk verschil tussen symptomen en oorzaken van de problemen in het onderwijs. Symptomen zijn de negatieve EFFECTEN die we ervaren door de werking van het onderwijssysteem. Denk aan het lerarentekort, de hoge werkdruk, het belabberde docentenimago en leerlingen die onderpresteren.
Zorgplicht scholen voor sociale veiligheid leerlingen
Het kind wordt uit handen gegeven aan de docenten en begeleiders. De school is hier verantwoordelijk voor en dit brengt een bepaalde verplichting met zich mee, de zogenoemde 'zorgplicht'. Als de zorgplicht is geschonden, moet de schade worden vergoed.
Het structurele probleem is niet de hoge werkdruk, de hoeveelheid burn-outs, het achterblijvende salaris, of – met al die dingen samenhangend – het lerarentekort. Dat zijn symptomen. Het werkelijke probleem ligt dieper. De overheid kreeg de afgelopen dertig jaar steeds minder te zeggen over het onderwijs.
Een onderwijzer/onderwijzeres, leraar/lerares of docent/docente draagt kennis en technische bekwaamheid over aan respectievelijk scholieren, leerlingen of studenten. Genderneutrale termen zijn leerkracht en onderwijsgevende.
Kwalificatie, socialisatie en subjectivering verschijnen daarmee niet alleen als drie functies van onderwijsprocessen, maar ook als drie doeldomeinen van het onderwijs.
Ouders en gastouders zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor een gezonde en evenwichtige ontwikkeling van de kinderen. Deze gedeelde opvoedingsverantwoordelijkheid wordt gedragen door beide partijen.
De Teamleider heeft op het gebied van onderwijsuitvoering een coördinerende en een meer inhoudelijke rol, gericht op ontwikkeling van beleid. Hij begeleidt en geeft les aan leerlingen en coacht en geeft leiding aan leraren. Hij regelt praktische zaken als vervanging bij ziekte en het voeren van functioneringsgespreken.
Gemeente voert landelijk en eigen beleid uit
Bijvoorbeeld het bouwen van een theater, het aanleggen van een fietspad of het bouwen van woningen. Het maken van die keuzes is de belangrijkste taak van het gemeentebestuur. Daarnaast voert de gemeente ook veel landelijke wetten uit. Dit heet medebewind.
De gemeenteraad geeft aan wat er in een gemeente moet gebeuren en ziet toe op het werk van de burgemeester en wethouders. Een gemeenteraad wordt door de inwoners van een gemeente gekozen en bestaat uit 9 tot 45 raadsleden, afhankelijk van hoeveel inwoners een gemeente heeft; altijd een oneven aantal.
Taken burgemeesters
De burgemeester zorgt voor een goed verloop van de vergaderingen van de gemeenteraad. De burgemeester is zelf geen lid van de gemeenteraad en mag dus niet stemmen of onderwerpen inbrengen. Wel mag de burgemeester tijdens de vergadering deelnemen aan de overleggen (ook wel beraadslagingen genoemd).
Leerkrachten of directieleden mogen iets dat in je schooltas of broekzak zit op te vragen als ze vinden dat je de les stoort. Maar ze mogen er zelf niet in kijken. Ze hebben ook niet het recht om jou te fouilleren. Dit geldt ook bij het doorzoeken van jouw locker of op schoolexcursies.
Zorgplicht scholen
Scholen moeten ervoor zorgen dat elk kind een passende plek krijgt. Ook als het kind extra begeleiding en ondersteuning nodig heeft. Deze verplichting voor scholen heet zorgplicht. De zorgplicht geldt voor kinderen die al op school zitten en kinderen die worden aangemeld.
Als na een gesprek met de school, de directie of het bestuur het probleem niet of onvoldoende is opgelost, dan is het mogelijk om een officiële klacht in te dienen. Elke school heeft een klachtencommissie. In de schoolgids kunt u vinden hoe u uw klacht moet indienen en hoe de procedure verloopt.
drs. M. J. (Marjan) Hammersma.
In 1918 kwam er bijvoorbeeld een apart ministerie van Onderwijs. Momenteel zijn er 12 ministeries.
In 1984 verhuisde het ministerie naar een nieuw pand in Zoetermeer. Sinds 1 oktober 2003 is de naam van het ministerie 'Onderwijs, Cultuur en Wetenschap' (dit was 'Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen'). Het ministerie is sinds 2003 gevestigd in de Hoftoren in Den Haag.