Ferrari Collector. Zo heet de beste man op Instagram. Hij komt uit Nederland en heeft de ziekste collectie Ferrari's van het land en misschien wel van Europa. Hij heeft onder andere een LaFerrari, LaFerrari Aperta, Enzo, F50, F40, 288 GTO, 488 Pista, F12 TDF, F430 Scuderia Spider en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Ze behoren namelijk tot een eigenaar die zich op Instagram 'Ferrari Collector' noemt en bekend staat om zijn fraaie collectie Ferrari's en met name het tweetal LaFerrari's. Aan Alexandra Mary Hirschi – beter bekend als Supercar Blondie – de eer om een kijkje te nemen bij deze bijzondere verzameling aan auto's.
Maar hoeveel staan er op Nederlands kenteken? Hoeveel Ferrari's zijn er in Nederland? Het wagenpark van Ferrari in Nederland is groter dan we kunnen achterhalen, want niet alle auto's van het merk met het steigerende paard staat geregistreerd. In totaal hebben 2.867 auto's een Nederlands kenteken.
Deze Ferrari 250 GTO is de duurste auto die ooit geveild werd. Zijn nieuwe eigenaar hoestte maar liefst 48 miljoen euro op… Onlangs hadden we het over de 10 duurste auto's die ooit geveild werden.
1. Ferrari Mondial 8 2+2 - € 38.750. De Mondial is de goedkoopste Ferrari die momenteel op de AutoWeek occasionzoeker staat. Dat treft, want bij zijn introductie in 1980 was de Mondial het nieuwe instapmodel.
Wat ook opvalt als je de auto's naast elkaar ziet: zo'n LaFerrari is best klein. Dit zijn overigens niet de enige auto's die de eigenaar (@ruuter01 op Instagram) in zijn wagenpark heeft. Hij is een fervent Ferrari-verzamelaar en bezit ook nog een 458 Speciale, een 599 GTO, een 488 Pista Spider en een 812 GTS.
Het heeft de berger veel moeite gekost om de auto 'netjes' te bergen. De Ferrari Enzo is een bijzondere auto: in Nederland staan er maar drie op kenteken. De auto werd exact twintig jaar geleden verkocht voor 909.000 euro.
Ralph Lauren mag dan bekend staan als groot autoliefhebber en verzamelaar, de collectie van Tommy Hilfiger is ook niet mis. Toch doet de eigenaar van het luxe modelabel zijn Ferrari Enzo in januari van de hand.
De duurste auto ter wereld is geen bijzondere Ferrari of exclusieve antieke Bugatti, maar een Mercedes-Benz.
Ferrari debuteert in de Formule 1 in 1950 bij de Grand Prix van Monaco met een F1 versie van de Ferrari 125. Ze zijn hiermee het oudste team dat nog steeds actief is in de Formule 1. Veel potten werden er echter nog niet gebroken in het eerste jaar, Alfa Romeo domineert het hele seizoen.
De F40 werd gebouwd tussen 1987 en 1992 en is in beperkte oplage verschenen: iets meer dan 1300 exemplaren. En aan zo'n iconische bolide hangt helaas een aardig prijskaartje. Voor een Ferrari F40 occasion moet je minimaal 1,5 miljoen aftikken.
De Ferrari Testa Rossa J van de hand van Little Car Company is geen koopje. De fabrikant vraagt 93.000 euro voor de miniatuurauto en dat bedrag is exclusief belastingen en afleveringskosten. De prijs kun je laten oplopen door nog even wat hokjes in de carconfigurator aan te vinken.
Lamborghini Aventador
De Aventador, wie kent deze supercar niet. Het is misschien wel de meest iconische moderne auto die er bestaat en als je deze auto niet herkent, is het wel zeker dat je geen autofanaat te noemen bent. Van de Aventador zijn er in Nederland maar 26 verkocht.
De Enzo werd aanvankelijk verkocht door Ferrari voor een bedrag van 450.000 euro, maar vanwege de beperkte oplage (400 stuks) waarin het Italiaanse merk de auto heeft gebouwd zijn de prijzen tegenwoordig aanzienlijk hoger. Wil je nu een Ferrari Enzo kopen, dan zul je al gauw 2 miljoen euro of nog meer moeten betalen.
Opvallend is dat één auto geregisterd staat als Rolls-Royce (merk) Bentley Arnage (type)… Naar Pagani's op Nederlands kenteken zoek je tevergeefs, de Koenigsegg staat precies één keertje op Nederlands kenteken.
De Lamborghini is een hit, ook in Nederland.
Van de 6902 exemplaren waren 4085 stuks een Urus, die zich daardoor binnenkort de beste verkochte Lamborghini ooit mag noemen. Van de Huracán verlieten er 2136 units de showrooms. De resterende 681 auto's dragen het naamplaatje Aventador of Sian.
testarossa (bn): roodharig.
De Ferrari Testarossa ging in productie in 1984 en er zijn er in totaal 7177 van gebouwd. Het is één van de bekendste modellen van Ferrari.
Terwijl de waarde van de Ferrari Testarossa drie of vier jaar geleden een hoogtepunt bereikte, zijn de prijzen nu gestabiliseerd tussen 75.000 en 120.000 euro.
De 296 GTB is een teken van wat komen gaat, want de Purosangue, Ferrari's SUV, die in 2022 debuteert, zal naar verwachting een variant van dezelfde V6 bieden, met waarschijnlijk ook elektrische ondersteuning.
Ferrari kon er zelf ook niet aan tippen want de F50 die bijna tien jaar later werd ontwikkeld, kon niet in de schaduw staan van de F40. Van de 1337 geproduceerde exemplaren zijn er nu nog 1311 over, sommigen beweren 1315, dus dat rekenen we voor het gemak ook goed.
Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Chassis, maar vooral motor en transmissie zijn de duurste onderdelen. De prijs voor elk van de drie toegelaten eenheden per seizoen wordt geraamd op ongeveer 10 miljoen euro. Wie de prijs van een huidige raceauto op 12 tot 15 miljoen schat, zit er dus niet ver naast.