In de meeste gevallen is degene die op de vóór hem rijdende auto botst aansprakelijk bij een kettingbotsing voor de schade van die vóór hem rijdende auto. Maar het kan ook zijn dat de achteroprijdende auto zélf doorgedrukt werd door een auto die hem weer van achter aanreed.
Bij een kop-staart botsing is de achterop rijdende auto aansprakelijk als hij niet voldoende afstand hield of niet of te laat remde.
Bij een kettingbotsing zult u altijd eerst degene die u van achteren heeft aangereden aansprakelijk moeten stellen voor uw letselschade. En degene die vóór u reed, zal dan op zijn beurt ú weer aansprakelijk stellen voor zijn letselschade.
Volgens de wet is de achterop rijdende auto, die achterop uw auto botst, vrijwel altijd schuldig. Uitzonderingen zijn situaties waarin u uw voorganger 'snijdt' als u van rijbaan wisselt of inhaalt. Ook wanneer u plotseling hard remt zonder verkeersnoodzaak kunt u de schuld krijgen van een aanrijding van achteren.
Wie is aansprakelijk voor mijn verkeersongeluk? De persoon die het ongeluk veroorzaakt, moet de schade betalen. Hebben meer mensen schuld aan het ongeluk, dan betalen zij elk een deel van de schade. Voor fietsers, voetgangers en kinderen gelden bijzondere regels.
Bescherming door de wet (artikel 185 Wegenverkeerswet)
De wet bepaalt dat de bestuurder van het motorrijtuig aansprakelijk is, tenzij hij overmacht kan bewijzen. Dit is een vorm van 'risicoaansprakelijkheid'. Daarbij hoeft men geen schuld te hebben aan het ongeluk, maar is men wel aansprakelijk.
In de wet staat dat degene die een onrechtmatige daad begaat (in dit geval een verkeersfout) aansprakelijk is, en dus verplicht is de schade te betalen die de ander door die fout lijdt.
Als een bestuurder van rijstrook wisselt tijdens het ritsen moet een bestuurder voorrang verlenen. Als beide bestuurders van rijbaan wisselen bij het ritsen moeten beide bestuurders voorrang verlenen. Daarnaast kan van belang zijn met welke snelheid en met welke afstand een bestuurder invoegt.
De bedrijfsregeling Schuldloze derde (BR 7) is in het leven geroepen voor slachtoffers die tussen wal en schip dreigen te vallen bij een aansprakelijkheidsdiscussie tussen twee of meer verzekeraars die bij een ongeval betrokken zijn.
Whiplash en werk: 75% van de whiplash slachtoffers is na 6 tot 12 maanden volledig herstelt. Gemiddeld gaan mensen met whiplash klachten daarom 6 tot 12 maanden na een ongeval weer werken. Het aanpassen van de werkzaamheden en beperken van de belasting is belangrijk als u weer gaat werken met een whiplash.
Wie mag een verklaring afleggen? Iedereen die het ongeval heeft waargenomen kan een verklaring afleggen. Dat kan een voorbijganger zijn, een inzittende van een auto, uzelf, een omstander etc. De meeste waarde wordt gehecht aan een verklaring van een onafhankelijke getuige.
Wegrijden van een plaats van een verkeersongeval is strafbaar. Dat is bepaald in artikel 7 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW 94). Dit artikel verbiedt twee dingen: doorrijden na een verkeersongeval waarbij iemand overlijdt of een ander letsel of schade heeft opgelopen, zonder dat je je identiteit kenbaar hebt gemaakt.
Ben je het niet eens met de tegenpartij, probeer dan met getuigen te komen bij de verzekeraar. Maak ook zoveel mogelijk foto's van de schade en de situatie. Kom je er niet uit, vraag juridische hulp of schakel je rechtsbijstandverzekeraar in.
Als u schade lijdt als gevolg van een ongeval waarvoor u niet aansprakelijk bent, moet de aansprakelijke tegenpartij die vergoeden. Veroorzaakte u zelf schade dan moet u, of uw verzekeraar, een schadevergoeding betalen aan het slachtoffer.
Wanneer je schade wil verhalen op een tegenpartij moet je iemand eerst aansprakelijk stellen voor de schade. Dit gebeurt altijd schriftelijk. De gegevens van de tegenpartij worden uitgezocht en de tegenpartij wordt officieel aansprakelijk gesteld. Het is belangrijk dat dit zo snel mogelijk gebeurt.
Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig standaard aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.
Als eigenaar van de auto bent u aansprakelijk voor alle schades en de meeste boetes die de bestuurder van de auto veroorzaakt. Ook wordt dit alles onder uw naam geregistreerd bij uw verzekeraar. Denk hierbij niet alleen aan schades, maar ook aan (dodelijke) ongelukken.
Bestuurders zijn alle weggebruikers, behalve voetgangers. Dus een fietser die links afslaat, moet een auto die dicht achterop komt en rechtdoor gaat, voor laten gaan.
Voor de hoogte van het smartengeld bij whiplash moet u denken aan een bedrag tussen de € 700,– en € 50.000,–. Voor het berekenen van smartengeld wordt gekeken naar de smartengeld toekenning door rechters bij soortgelijk letsel.
De rechtbank Rotterdam heeft op 24 december 2020 het hoogste bedrag aan smartengeld ooit toegewezen, namelijk een bedrag van € 350.000,–. Deze vergoeding van immateriële schade is door de rechtbank toegewezen aan een slachtoffer van een mishandeling.
Voorbeelden letselschade bedragen bij whiplash
De bedragen die worden uitgekeerd aan smartengeld bij deze nek aandoening liggen tussen de 5000 euro en 40.000 euro. Hierbij is ernst en aard van het nekletsel van belang en de gevolgen voor uw dagelijks functioneren.
Officieel gezien moet je schade die jij toebrengt aan een ander binnen drie dagen ná de aanrijding of het ongeval bij de eigen WAM-verzekeraar melden. Wordt de verzekeraar niet tijdig op de hoogte gebracht, dan kan met in theorie uitkering weigeren.