In principe wordt de laadpaal aan het einde van het contract eigendom van de eigenaar van de grond waarop de paal staat: veelal de leaserijder. Hij of zij zal de laadpaal dus moeten verzekeren tegen schade, verlies en diefstal. Meestal valt het laadpunt onder de opstalverzekering van het woonhuis.
De plaatsing, het beheer, het onderhoud en de exploitatie van laadpalen is in handen van de Charge Point Operator (CPO). Omdat de laadpalen in de openbare ruimte staan, en daarmee op grond van de gemeente, is het eigendom van de laadpaal een aandachtspunt.
De hoofdregel is dat de werkgever de kosten voor de auto van de zaak voor zijn rekening neemt. Bij een elektrische auto zijn dat ook de installatie van een laadpaal en aanpassing van de meterkast bij de werknemer thuis.
Onder het begrip laadstation worden laadpalen en laadpunten begrepen. De levering met plaatsing van een laadpaal die ingelijfd is in de grond, wordt aangemerkt als werk in onroerende staat. De levering met plaatsing van een laadpunt in een gebouw wordt in principe niet aangemerkt als werk in onroerende staat.
Je kunt zelf je auto opladen en als je partner ook een elektrische auto heeft, kan die ook zo gebruik maken van de laadpaal. In feite kan dan iedereen je laadpaal thuis gebruiken.
Jazeker, je kunt geld verdienen aan een laadpaal door je stroom te verkopen aan anderen die hun elektrische auto willen opladen. De voorwaarde is wel dat je van je eigen laadpaal een openbare laadpaal maakt, die vindbaar is in apps en dat je laadstation op eigen terrein op een gemakkelijk bereikbare plaats staat.
Op het moment dat u ervoor kiest om uw eigen laadpaal te verhuren, komt deze automatisch op de lijst met openbare laadstations te staan. Dit betekent dat iedereen kan zien dat uw laadpaal openbaar is en ook iedereen van dit laadstation gebruik kan gaan maken.
Wil je een laadpaal installeren in een appartementsgebouw, dan moet je eerst toestemming vragen aan de mede-eigenaars. Hiervoor richt je een aangetekend schrijven aan de andere mede-eigenaars (in gebouwen zonder VME) of naar de syndicus (gebouwen mét VME).
Een appartementseigenaar kan niet zelfstandig een oplaadpunt plaatsen op een privé-parkeervak en/of op gemeenschappelijke parkeergelegenheid, maar heeft hiertoe een besluit van de vergadering van eigenaars nodig.
Net zoals de auto zelf mag je ook de aankoop en installatie van een laadstation aan je woning fiscaal inbrengen. Voor particulieren bedraagt de fiscale aftrekbaarheid 45% tot eind 2022. Daarna daalt ze, tot 30% in 2023 en vervolgens tot 15% tegen eind augustus 2024 (met een uitgavenplafond van 1 500 euro).
Gemiddeld ligt de aanschafprijs voor een laadpaal thuis tussen de €500 en €1500. Er zit hier best een prijsverschil tussen. Dit komt door het soort laadpaal waar je uit kunt kiezen, de uitvoering en eventueel extra montagekosten.
De wallbox of laadpaal thuis
Reken tussen de € 600 en € 1.500 voor zo'n laadpaal, afhankelijk van de specificaties. Wil je een losse paal om het laadpunt 'vrij' neer te zetten en niet op te hoeven hangen? Die zijn al gauw € 200 extra.
In 2018 is door het Europees Parlement besloten om elektrisch rijden nog meer te stimuleren. Dit deden zij met de goedkeuring van het 'Schone energie voor alle Europeanen' pakket. Door deze maatregel moeten vanaf begin 2020 alle bedrijven verplicht 1 laadpaal installeren per 10 parkeerplaatsen.
U kunt een oplaadpunt online aanvragen bij de gemeente. Hier zijn geen kosten aan verbonden. U kunt altijd een verzoek indienen, ook als er al een oplaadpunt in uw buurt staat. Zo weten we op tijd of het netwerk voldoende vermogen heeft.
U hebt geen vergunning nodig voor het plaatsen van een eigen laadpaal bij een woning of bedrijf. Ligt er gemeentegrond tussen uw eigen parkeerplaats en uw woning? Dan hebt u een opbreekvergunning nodig. Er zijn verschillende laadpaalleveranciers en installateurs bij wie u advies of een offerte kunt vragen.
Je laadpaal laten installeren door een professional
Het laadpunt wordt direct aangesloten op de meterkast van jouw woning of bedrijfspand. In de meterkast plaatst de installateur een aardlekautomaat en legt hij een nieuwe groep aan. Dit is om het stroomnet in jouw huis te beschermen tegen overbelasting.
Het plaatsen van laadpalen is niet verplicht voor VvE's, maar deze verplichting bestaat wel bij nieuwbouw en bij het renoveren van een woongebouw. Per tien parkeerplaatsen moet er minimaal één parkeerplaats zijn met een laadpaal. Dat geldt voor parkeergarages en ook voor parkeerplaatsen buiten het gebouw.
“Laadpaal mag niet geweigerd worden”
“Wil je een laadpaal bij jouw ondergrondse parkeerplaats installeren, dan kan dat niet geweigerd worden. Dat staat in de wet op de mede-eigendom”, maakt Leliaert duidelijk. Hij raadt echter aan om niet op eigen houtje aan de slag te gaan.
Voordat je een elektrische auto aanschaft is het verstandig om te bedenken hoe je deze wilt opladen. Als je een eigen parkeerplek, garage of oprit heeft, is het plaatsen van een laadpaal thuis geen enkel probleem. Dit is eigen terrein en hierdoor zijn er geen restricties voor het plaatsen van een laadpaal.
Benzineauto's vlogen op dezelfde hoeveelheid ongeveer 1.530 keer in brand, maar elektrische auto's telden slechts 25 branden per 100.000 verkochte voertuigen.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.
Een laadpaal bij uw bedrijf kan ook nog in aanmerking komen voor Milieu-investeringsaftrek (MIA). DE kosten moeten dan wel minimaal € 2.500 bedragen. De MIA bedraagt maximaal 36% van de investering. Als een ZZP'er of DGA vanuit huis werkt (en geen kantoor heeft), dan mag de MIA ook worden toegepast.
Hoeveel zonnepanelen heb ik nodig voor een elektrische auto? Een gemiddelde elektrische auto heeft 8 zonnepanelen nodig om het verbruik van het opladen te dekken. Wanneer je een hybride auto hebt, dus zowel elektrisch als brandstof, heb je 5 zonnepanelen nodig.
Want door te investeren in laadpalen op het werk en in elektrische auto's wordt een bijdrage geleverd aan het terugdringen van de uitstoot van broeikasgassen. Het overstappen naar elektrisch rijden is wat betreft continuïteit van de activiteiten ook een goede beslissing.
Afhankelijk van het soort laadpaal (monofasig of driefasig) bedraagt het prijskaartje van 600 euro tot 1.500 euro. Daarbovenop komt nog de kostprijs van verplichte keuring (100 euro) en de installatiekosten.