Johan van Veen, de bedenker van de Deltawerken, had al voor de ramp in 1953 zijn Deltaplan ontwikkeld.
Johan van Veen is de feitelijke bedenker van het Delta-plan. Onder het pseudoniem van dr. Cassandra (de gelijknamige dochter van koning Priamus die de ondergang van Troje voorspelde) constateerde hij al ver voor dijkdoorbraak in 1953 dat de dijken met name in Zuidwest-Nederland te laag waren.
De Deltawerken in Nederland zijn gebouwd om ons land te beschermen tegen hoogwater vanuit de Noordzee. Een groot deel van Nederland ligt immers onder de zeespiegel. Ook vindt het water via de vele grote rivieren door ons land hun weg naar zee. Dit maakt Nederland een typisch deltagebied.
De Deltawerken, bestaande uit 13 onderdelen, vormen samen de grootste stormvloedkering ter wereld en zijn een bezoek zeker waard. Dit imposante project, ook wel een van de zeven wereldwonderen genoemd, laat zien hoe Nederlanders omgaan met het water.
De bouw hiervan was gestart in 1956, maar zou tot 1972 duren. De Grevelingendam moest de bouw van de Haringvlietdam, de Brouwersdam en de Oosterscheldekering makkelijker maken.
Er kwam een dam waarbij het water uit de Noordzee toch in de Oosterschelde zou kunnen stromen. Bij een harde storm kunnen de gaten in de dam met grote schuiven worden afgesloten. De Oosterscheldedam is de grootste dam van de deltawerken en is maar liefst negen kilometer lang.
De Stormvloedkering wordt gesloten met behulp van een hydraulisch systeem. Aan de lengte van de hydraulische cilinders boven de kering kun je zien hoe hoog de schuif op die plek is. En dus ook hoe diep het water daar is. Het patroon van de buizen geeft een spiegelbeeld van de stroomgeulen te zien.
Deltawerken autoroute
Stap in de auto en rijd deze route langs alle Deltawerken die Nederland veilig en droog houden bij hoogwater van zee: 5 stormvloedkeringen, 2 sluizen en 6 dammen.
Nadelen zijn er ook. Als de Oosterschelde volledig wordt afgedamd wordt het water van de af te dammen zeearm zoet, en dat betekent het einde van de mossel- en oestervisserij. De Deltacommissie raadt aan te onderzoeken of de schaal- en schelpdiervisserij naar een andere plek kan verhuizen.
Aan de Deltawerken is decennialang gebouwd. Het project werd compleet verklaard na oplevering van de Oosterscheldekering (1986), de Maeslantkering (in 1997) en na de afronding van de verhoging van alle dijken tot deltahoogte (de Harlingse Keerdam, in augustus 2010).
In tegenstelling tot de Oosterschelde, de Grevelingen en het Haringvliet is het niet afgesloten in het kader van de Deltawerken. De reden hiervoor is dat zo de haven van Antwerpen bereikbaar blijft. De Westerschelde is de monding van de Schelde.
Deltapark Neeltje Jans is ontstaan uit een publieksvoorlichtingscentrum dat, op initiatief van Rijkswaterstaat, tijdens de bouw van de Oosterscheldekering van 1979 tot 1986 is opgezet.
Maar omdat de Oosterschelde een bijzonder natuurgebied is met veel verschillende dieren en planten, koos men uiteindelijk voor een open, beweegbare kering. Hierdoor is er nog steeds eb en vloed in de Oosterschelde en blijft het water zout.
Op 6 november, zeven maanden na de Ramp, werd het laatste gat bij Ouwerkerk op Schouwen-Duiveland gesloten. Lang voor de Watersnoodramp van 1953 hadden dijkenbouwers het zogenaamde 'Deltaplan' bedacht. Dat was een plan om de zeearmen in Zuidwest-Nederland af te sluiten.
De Zeelandbrug heette oorspronkelijk de Oosterscheldebrug. Tot 1993 was de Zeelandbrug tevens een tolbrug. Met de inkomsten moesten de gemaakt kosten voor worden terugverdient. De bouwkosten waren destijds 34 miljoen euro.
In 1997 werd het laatste grote project afgerond. De Maeslantkering bij Hoek van Holland werd toen opgeleverd.
Samenvatting. Behalve om klompen en tulpen is Nederland bekend om zijn waterwerken. Van de Stormvloedkering in Zeeland, de Balgstuw in Flevoland tot de nieuwe sluizen in de Maas: deze zogenaamde natte kunstwerken zijn naast staaltjes van ongekend technisch vernuft ook beeldbepalend onderdeel v…
Wil je al wandelend het eiland verkennen? Op Neeltje Jans zijn vier korte routes uitgezet variërend van 0,5 tot 4 kilometer. Je kunt de routes ook combineren tot een langere wandeling van ruim 8 kilometer. Vanaf de parkeerplaats bij het Topshuis start de paarse route van 1,2 kilometer naar de getijdenpoelen.
Sinds de ingebruikname in 1986 zijn de schuiven 27 maal gesloten geweest (zie onder), afgezien van testsluitingen. Het sluiten van de kering duurt ongeveer 75 minuten.
Sluizen reguleren het waterpeil zodat schepen kunnen passeren. Een stuw is een vaste of beweegbare afdamming tussen 2 wateren. Als de waterstand boven een bepaalde hoogte komt, dan loopt de stuw over, of openen de deuren. Zo blijft het water op het gewenste peil.
Deltawerken. De Deltawerken moeten een nieuwe watersnoodramp voorkomen. Het is het grootste verdedigingssysteem tegen hoogwater uit de zee.