Royal Schiphol Group heeft vier eigenaren: de Staat der Nederlanden (69,77%), Amsterdam (20,03%), Rotterdam (2,20%) en Groupe ADP (het bedrijf dat luchthavens van Parijs exploiteert, 8,0%).
Royal Schiphol Group Corporate Governance
Royal Schiphol Group N.V. is een naamloze vennootschap met een volledig structuurregime. De Staat der Nederlanden, de gemeente Amsterdam, Groupe ADP en de gemeente Rotterdam zijn aandeelhouder.
Het ministerie houdt in zijn beleid rekening met omwonenden, milieu en economie. Veiligheid is een randvoorwaarde voor ontwikkelingen op Schiphol. Het ministerie van IenW stelt de regels op voor Schiphol. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert of iedereen zich aan de regels houdt.
Aandeelhouders. Schiphol Group is voor 69,77% eigendom van de Nederlandse staat (ministerie van Financiën), 20,03% van de gemeente Amsterdam en 2,2% van de gemeente Rotterdam. De overige 8% zijn sinds 2008 in handen van Aéroports de Paris (ADP) en de Schiphol Group heeft een even groot belang in ADP.
De overheid heeft aandelen in 32 ondernemingen. Er zijn staatsdeelnemingen die in beheer zijn van het ministerie van Financiën, zoals Schiphol en de NS. Daarnaast zijn er beleidsdeelnemingen die door andere ministeries worden beheerd, zoals Prorail.
Ontdek het gemiddelde salaris als Schiphol
Hoeveel verdient een Schiphol in Nederland? Het gemiddelde schiphol salaris in Nederland is € 28.663 per jaar of € 14,70 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 23.999 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 45.589 per jaar.
De Nederlandse Staat heeft de cumulatief preferente aandelen A die 5,92% en de overige aandeelhouders hebben 0,67% van het stem- en economische recht in KLM.
Personeelscontrole Schiphol
Bij de personeelsdoorgangen worden deze medewerkers en hun spullen gecontroleerd met beveiligingsapparatuur. Medewerkers van Schiphol dragen een Schipholpas met biometrische kenmerken. Dit voorkomt dat iemand zich als een andere medewerker voordoet.
Director Airport Operations & Aviation Partnerships Patricia Vitalis.
Schiphol heeft afgelopen half jaar zo'n 65 miljoen euro winst gemaakt. In de eerste helft van vorig jaar had de luchthavengroep nog 140 miljoen euro verlies geleden.
De netto-omzet is met 18,6% gestegen naar 816 miljoen euro (2020: 688 miljoen euro). Schiphol Group heeft in het kader van de NOW-subsidieregeling (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) een beroep gedaan op overheidssubsidie ter waarde van 84 miljoen euro.
De luchthaven is eigendom van de Koninklijke Schiphol Group (statutaire naam: "Royal Schiphol Group N.V."), met als aandeelhouders de Nederlandse Staat, de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, en Groupe ADP. Schiphol is de thuishaven van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen KLM, Martinair, Corendon, TUI en Transavia.
Royal Schiphol Group is eigenaar en exploitant van Amsterdam Airport Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Lelystad Airport en heeft een meerderheidsbelang in Eindhoven Airport. De luchthavens van de groep creëren waarde voor de samenleving en de economie, met veiligheid als essentiële factor.
Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is een regionale luchthaven tussen Rotterdam en Den Haag. De luchthaven is onderdeel van de Royal Schiphol Group en faciliteerde in 2018 ruim 1.9 miljoen passagiers.
Royal Schiphol Group is een onderneming met een belangrijke maatschappelijke opdracht, want met onze luchthavens creëren we waarde voor de samenleving en economie. Met luchthaven Schiphol willen we the most sustainable and high quality airport zijn voor reizigers, luchtvaartmaatschappijen en logistieke dienstverleners.
Alle reizigers hebben de hele dag binnen kunnen wachten. Op het piekmoment in de ochtend is de wachtrij maximaal 60 minuten geweest, op overige momenten was de wachttijd maximaal 30 minuten. Donderdag is goed opgestart. Alle reizigers staan binnen te wachten.
Om te voorkomen dat je veel te vroeg in de rij staat, ben je pas vanaf 4 uur voordat je vlucht vertrekt welkom in de vertrekhal. Fijn als je hier rekening mee houdt, want zo help je mee de rijen voor de incheckbalies en de securitycontrole beter te spreiden en soepeler te laten doorstromen.
Schiphol is overgestapt op centrale beveiliging. Het vliegveld maakte gebruik van 130 zogenoemde 'controle-lanes' aan de gates. Maar die zijn nu niet meer nodig. Vanaf nu kun je voor de controle terecht bij vijf grote centrale controlepunten.
In 2001 vloog KLM voor het laatst naar Australië. Vanwege een samenwerking met een andere maatschappij verdween bij KLM de rechtstreekse vlucht naar het verre land down under.
Tijdens de coronacrisis houdt het kabinet het noodlijdende KLM overeind met een steunpakket van in totaal 3,4 miljard euro. De Franse staat steunt Air France met 7 miljard euro en breidt zijn aandelenbelang uit. Parijs is dan verreweg de grootste aandeelhouder met ruim 28 procent. Den Haag heeft 9,3 procent.
Dick Benschop, topman van Schiphol, verdient ruim 5 ton per jaar en daarbij zijn de bonussen niet opgeteld.
Het gemiddelde salaris voor een beveiliger (m/v) in Schiphol is € 13,85 per uur.
Atlanta Hartsfield Jackson Airport (ATL) in de Verenigde Staten. Het drukste vliegveld ter wereld ligt in Atlanta, Georgia in de Verenigde Staten. Het is hét vliegveld die de hele wereld met bijna álle bestemmingen in de Verenigde Staten verbindt.