Royal Schiphol Group heeft vier eigenaren: de Staat der Nederlanden (69,77%), Amsterdam (20,03%), Rotterdam (2,20%) en Groupe ADP (het bedrijf dat luchthavens van Parijs exploiteert, 8,0%).
Aandeelhouders. Schiphol Group is voor 69,77% eigendom van de Nederlandse staat (ministerie van Financiën), 20,03% van de gemeente Amsterdam en 2,2% van de gemeente Rotterdam. De overige 8% zijn sinds 2008 in handen van Aéroports de Paris (ADP) en de Schiphol Group heeft een even groot belang in ADP.
Het ministerie houdt in zijn beleid rekening met omwonenden, milieu en economie. Veiligheid is een randvoorwaarde voor ontwikkelingen op Schiphol. Het ministerie van IenW stelt de regels op voor Schiphol. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) controleert of iedereen zich aan de regels houdt.
De luchthaven is eigendom van de Koninklijke Schiphol Group (statutaire naam: "Royal Schiphol Group N.V."), met als aandeelhouders de Nederlandse Staat, de gemeenten Amsterdam en Rotterdam, en Groupe ADP. Schiphol is de thuishaven van de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen KLM, Martinair, Corendon, TUI en Transavia.
Alle vier business areas dragen bij aan de resultaten van Schiphol Group. De inkomsten bestaan onder meer uit havengelden en passagiersheffingen, concessies uit retail en horeca, opbrengsten uit reclameobjecten en parkeren, huur en erfpacht van vastgoed, en inkomsten uit deelnemingen.
De overheid heeft aandelen in 32 ondernemingen. Er zijn staatsdeelnemingen die in beheer zijn van het ministerie van Financiën, zoals Schiphol en de NS. Daarnaast zijn er beleidsdeelnemingen die door andere ministeries worden beheerd, zoals Prorail.
Hoeveel verdient een Schiphol in Nederland? Het gemiddelde schiphol salaris in Nederland is € 28.602 per jaar of € 14,67 per uur. De aanvangsposities beginnen vanaf € 24.021 per jaar, maar meer ervaren werknemers verdienen tot € 46.036 per jaar.
De onbetwiste leider is de King Fahd International in Saoedi-Arabië. Met een oppervlakte van meer dan 77.000 hectare is het meer dan vijf keer zo groot als de op één na grootste internationale luchthaven van Denver in de VS. Het is twee keer zo groot als de derde grootste luchthaven ter wereld, Dallas/Fort Worth.
De grootste luchthaven van Europa is nu Istanboel Airport, gevolgd door Moskou Sheremetyevo en Moskou Domodedovo, op vier staat de tweede luchthaven van de grootste stad van Turkije, Istanbul Sabiha Gokçen.
Ingeval van een vlucht met een connected afhandeling bedraagt de verschuldigde basisvergoeding naar gewicht voor een landing dan wel een start: a. voor vliegtuigen met een gewicht tot en met 20.000 kg MTOW € 74,60; b. voor vliegtuigen met een gewicht van meer dan 20.000 kg € 3,73 per 1.000 kg (of gedeelte daarvan).
Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. U kunt de vergoeding aanvragen tot 30 september 2022.
De Nederlandse Staat heeft de cumulatief preferente aandelen A die 5,92% en de overige aandeelhouders hebben 0,67% van het stem- en economische recht in KLM.
Personeelscontrole Schiphol
Bij de personeelsdoorgangen worden deze medewerkers en hun spullen gecontroleerd met beveiligingsapparatuur. Medewerkers van Schiphol dragen een Schipholpas met biometrische kenmerken. Dit voorkomt dat iemand zich als een andere medewerker voordoet.
Aandeelhouders Schiphol Group
Royal Schiphol Group is een onafhankelijke en commerciële onderneming die al jaren winstgevend is.
Schiphol heeft afgelopen half jaar zo'n 65 miljoen euro winst gemaakt. In de eerste helft van vorig jaar had de luchthavengroep nog 140 miljoen euro verlies geleden.
De netto-omzet is met 18,6% gestegen naar 816 miljoen euro (2020: 688 miljoen euro). Schiphol Group heeft in het kader van de NOW-subsidieregeling (Noodmaatregel Overbrugging Werkgelegenheid) een beroep gedaan op overheidssubsidie ter waarde van 84 miljoen euro.
Volgens veel reizigers staat het mooiste vliegveld ter wereld in Singapore. Hier vind je namelijk de Changi Luchthaven. Dit prachtige vliegveld staat bekend om de prachtige architectuur waarin veel natuur is verwerkt.
Los van de slechts 400 meter lange startbaan, samen met vliegveld Matekane in Lesotho de kortste ter wereld, is het een gevaarlijk vliegveld. Aan de ene kant bevinden zich hoge rotsen, aan de andere kant eindigt de startbaan op een hoge klif in zee. Daarnaast kunnen piloten last hebben van stevige windvlagen.
Londen City Airport (Verenigd Koninkrijk)
Londen Southend Airport is de kleinste qua passagiersaantallen. De startbaan van het vliegveld is maar 1.508 meter, daardoor kunnen alleen de kleinere vliegtuigen gebruikmaken van de Londense zakenluchthaven.
De wind is niet de enige reden waarom Schiphol zoveel banen nodig heeft. Een andere reden is geluid. De landingsbanen van Schiphol mogen namelijk niet allemaal even veel worden gebruikt. Er zijn regels gesteld aan de last die woongebieden mogen ervaren door het vliegverkeer..
Het drukste vliegveld ter wereld ligt in Atlanta, Georgia in de Verenigde Staten.
Grootste vliegveld Europa
Het drukste vliegveld van Europa is Londen Heathrow Airport, voor Parijs Charles de Gaulle Airport (#2) en Amsterdam Airport Schiphol (#3). Hieronder vindt u de top 50 grootste vliegvelden van Europa.
Dat was natuurlijk al minder dan hij voordien als staatssecretaris gewend was. Maar de honorering bij Shell zal ongetwijfeld nog heel veel beter zijn geweest, zeker nadat hij in 2011 ook nog president-directeur werd. Toen Dick Benschop in 2019 de grote baas op Schiphol werd, verdiende hij 594.000 euro per jaar.
Het geschatte salaris voor a algemeen directeur (m/v) is € 5.938 per maand in Schiphol.
Het gemiddelde salaris voor a medewerker douane (m/v) is € 3.473 per maand in Schiphol.