Jitse Groen is geboren in Delft, maar groeide op in de Noord-Hollandse dorpen Kolhorn en 't Veld. Hij studeerde bedrijfsinformatietechnologie aan de Universiteit Twente.
ENSCHEDE - Bijna twee jaar na de beursgang van zijn bestelplatform Takeaway.com mag oprichter Jitse Groen (40) zichzelf miljardair noemen. Dat meldt Quote. Takeaway.com, in Nederland bekend als Thuisbezorgd, is inmiddels 2,84 miljard euro waard.
Just Eat Takeaway, in Nederland bekend als Thuisbezorgd.nl, is een Nederlands bedrijf dat websites exploiteert voor het bestellen van maaltijden. Het bedrijf is in 2000 opgericht door de toen 21-jarige Enschedese student Jitse Groen.
De Nederlands-Britse maaltijdbezorger Just Eat Takeaway heeft een grote slag geslagen in de Verenigde Staten. Het bedrijf neemt de Amerikaanse branchegenoot Grubhub over en krijgt zo voet aan de grond in Amerika. Just Eat Takeaway is het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl.
Takeaway.com: €0,19 + 13% per bestelling, exclusief bezorging. Deliveroo: €2,50 + 20-25% per bestelling. Foodora: €2,50 + 30% per bestelling.
Takeaway.com, het moederbedrijf van Thuisbezorgd.nl, neemt de Duitse maaltijdbezorgservice Delivery Hero over. Het bedrijf is in Duitsland de grootste concurrent van Takeaway.com, dat is opgericht door Jitse Groen. Voor de overname wordt zo'n 930 miljoen euro neergeteld.
Glovo is in Spanje actief in 400 steden en aan de hand van de gerechten die de thuisbezorgers huis aan huis hebben geleverd heeft het Spaanse bedrijf de 'Barómetro GastroEspaña' over 2021 kunnen maken met een overzicht van de meest thuisbezorgde gerechten.
In Duitsland werkt het bedrijf met de site Lieferando.
Takeaway.com is de naam die alle internationale bedrijfsactiviteiten van ons bedrijf dekt. Op al onze websites vind je in totaal meer dan 28.000 bezorgrestaurants. We zijn actief in Nederland, België, Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Polen, Vietnam, Portugal en Luxemburg.
In 2019 reden er nog dagelijks 20.000 bezorgers rond op fietsen en scooters. Nu zijn dat er 50.000 per dag. Dat zijn voor het grootste deel maaltijdbezorgers, daarvan zijn er 40.000.
' Katy Perry zal hier de hoofdrol in spelen met een popvertolking en uitbundige outfits in een TV-commercial. De campagne is het internationale vervolg op de 'Did somebody say? ' met Snoop Dogg die eerder werd vertoond in het Verenigd Koninkrijk, Australië en Canada.
Huis in Noordwijk
In 2017 kocht Jitse Groen het duurste strandhuis van Nederland. Een huis in Noordwijk kocht hij voor 10 miljoen euro. Het gebouw was een strandhotel en had daardoor negen slaapkamers, vijf badkamers en een thuisbioscoop en sauna.
Ceo Jitse Groen, die ooit Thuisbezorgd vanuit zijn studentenkamer oprichtte, heeft nog altijd 15,3 miljoen aandelen. Die zijn nu in één klap zo'n 97 miljoen euro meer waard. Een koersstijging van 35 procent zie je niet zo vaak en het is ook opvallend dat beleggers zo blij zijn met de verkoop.
De koers zakt mede door een verslechtering van het beursklimaat hard weg. Beleggers worden ongeduldig en aandeelhouders uiten steeds vaker hun ontevredenheid. Het gaat zo slecht met Just Eat Takeaway dat het bedrijf genoodzaakt ziet om GrubHub weer in de etalage te zetten.
De Duitse online supermarkt Allyouneed.com heeft zijn bezorggebied onder meer uitgebreid naar Nederland. Ook klanten uit Denemarken, Italië, Frankrijk en België kunnen sinds deze maand bij de dochteronderneming van DHL terecht.
Thuisbezorgd.nl heeft een flinke stijging gemeld in het aantal bestellingen. In 2020 werden er 49 miljoen bestellingen geplaatst via hun platform, dit waren er in 2019 nog 38 miljoen. Uiteraard heeft corona aan de enorme groei bijgedragen.
Naast Nederland, België, Oostenrijk, Duitsland en Engeland is ook Frankrijk voor ons nu in een belangrijke fase gekomen.”
80% van de Nederlanders heeft wel eens online boodschappen besteld, zo blijkt uit het onderzoek van PayPal. In Europa scoort alleen Zweden even hoog. Portugal scoort het laagste met 65%. Daarnaast bestelt 64% van de Nederlandse consumenten online maaltijden van restaurants.
Thuisbezorgd past haar verdienmodel aan. Restaurants kunnen voortaan een hogere plek op de ranglijst kopen. Afhankelijk van de hoeveelheid plaatsen die een restaurant wil stijgen, betaalt de horecaondernemer vijftig cent tot negen euro per order. Restaurants kunnen zich live naar een hoger plekje opbieden.