Als een bus binnen de bebouwde kom aangeeft een bushalte te willen verlaten, dan heeft de bus voorrang op het overige verkeer. Wees alert op in- en uitstappende passagiers bij een bus. Wees er bewust van dat een bus onverwachts kan stoppen bij een bushalte.
De Nederlandse verkeersregels zijn duidelijk over de voorrang voor bussen: binnen de bebouwde kom moet je altijd voorrang verlenen aan bussen die wegrijden van een bushalte. Deze regel is ingevoerd om het openbaar vervoer vlotter en veiliger te laten verlopen, vooral in drukke stedelijke gebieden.
Nederland. Voor bestuurders gelden in Nederland de volgende voorrangsregels: Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts komende bestuurders. Deze regel geldt niet voor bestuurders die van een onverharde weg komen, zij verlenen voorrang aan bestuurders op een verharde weg.
Buiten de bebouwde kom is bij het invoegen van een bus simpelweg sprake van een bijzondere manoeuvre of verrichting, ook als hij net bij een halte is weggereden. En bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, hebben geen recht op voorrang.
Als automobilist moet je in beginsel voorrang verlenen aan een busbestuurder die in de bebouwde kom zijn halteplaats verlaat. Je moet vertragen en -zo nodig- stoppen. Die voorrang is echter niet absoluut. De busbestuurder moet zijn richtingsaanwijzer tijdig aansteken.
Als een bus binnen de bebouwde kom aangeeft een bushalte te willen verlaten, dan heeft de bus voorrang op het overige verkeer. Wees alert op in- en uitstappende passagiers bij een bus.
De hoofdregel is dat bestuurders voorrang moeten verlenen aan andere bestuurders die van rechts komen. Maar er zijn een aantal uitzonderingen. Bestuurders op een onverharde weg moeten voorrang verlenen aan bestuurders op een verharde weg. Bestuurders moeten voorrang verlenen aan een tram.
Een voorrangsvoertuig moet u altijd voor laten gaan. Je herkent een voorrangsvoertuig aan de tweetonige hoorn en aan het blauwe zwaai-, flits-, knipperlicht. Denk aan politie, brandweer en ambulance.
Artikel 49 van het RVV zegt dat bestuurders blinden die zijn voorzien van een witte stok met één of meer rode ringen voor moeten laten gaan. Dit geldt overigens voor alle personen die zich moeilijk voortbewegen. Bij mensen die zich moeilijk voortbewegen kun je denken aan voetgangers met een stok, looprek of rollator.
De hoofdregel, rechts heeft voorrang
In principe geldt dat bestuurders die van rechts komen op gelijkwaardige kruispunten voorrang krijgen. Maar dat geldt ook weer niet altijd. Zo gaan verkeerstekens zoals haaientanden boven verkeersregels en gaan verkeerslichten weer boven verkeerstekens.
Precedentie is de hiërarchische rangschikking van functionarissen
De precedentie of officiële rang van stakeholders wordt bijvoorbeeld gebruikt om de volgorde van vlaggen, de toewijzing van stoelen en de volgorde van toespraken te bepalen. De rangorde van precedentie is een hiërarchische rangschikking.
Het erf is een plek voor kinderen, voetgangers en fietsers. Zij mogen het erf over de volle breedte gebruiken. Wanneer je het erf verlaat moet je voorrang verlenen aan alle andere verkeersdeelnemers.
Voorrang van rechts geldt meer dan je denkt
Ze geldt ook op parkings of op een plein waar er verkeer uit alle richtingen komt. De regel geldt ook wanneer een weg versmalt; de voertuigen die rechts rijden, mogen zich dan eerst op de versmalde rijstrook begeven.
Bij een wegversmalling geldt geen bijzondere voorrangsregel voor beroepsverkeer of bestuurders van zware voertuigen.
Als de buschauffeur een halteplaats verlaat die gelegen is binnen de bebouwde kom, dan moet je inderdaad voorrang verlenen aan de bus. Hiervoor is wel vereist dat de busbestuurder via zijn richtingaanwijzer te kennen gaf dat hij de halte zou verlaten.
Rouwstoet heeft voorrang
Als weggebruiker moet u op een gelijkwaardige kruising voorrang verlenen aan de volgauto's van een rouwstoet.
Blauwe en gele zwaailichten
Wanneer een hulpdienst, zoals brandweer, ambulance of politie, blauwe zwaailichten én sirenes voert, dan moet je dit voertuig voorrang verlenen. Nadert een voertuig met blauwe zwaailichten zonder sirene? Dan is voorrang geven niet verplicht, maar de zwaailichten staan niet voor niets aan.
Bij gelijkwaardige kruispunten geldt dat u, als u van rechts komt, voorrang heeft op de colonne zolang het voorste voertuig nog niet is gepasseerd. Wanneer het voorste voertuig al is gepasseerd, heeft u geen voorrang en mag de colonne dus niet doorkruist worden.
Voorrang bus buiten de bebouwde kom
De bus voert hiermee namelijk een bijzondere manoeuvre uit. Dat betekent dat al het overige verkeer - buiten de bebouwde kom dus - voorrang heeft en de bestuurder van de bus moet wachten tot al het verkeer voorbij is gereden, voordat hij de rijbaan op rijdt.
Korte Bochten Hebben Voorrang: Als je een korte bocht maakt, krijg je voorrang boven bestuurders die een lange bocht maken. Het draait allemaal om een soepele doorstroming van het verkeer. Witte driehoeken en gekleurde borden zijn jouw gidsen op de weg.
U mag als bestuurder het kruispunt niet blokkeren, u mag dus niet midden op het kruispunt stilstaan. Bij drukte moet je het kruispunt vrij houden zodat het kruisende verkeer kan rijden als zij dat mogen. Ook al krijg je groen bij een eventueel verkeerslicht, als het kruispunt niet vrij is rijdt dan niet de kruising op.
Sinds 1 maart 2007 behouden van rechts komende bestuurders dus altijd hun voorrang, ook al zijn ze eerder gestopt!
Een rotonde is een gelijkvloers kruispunt waar het verkeer in een rondgaande beweging wordt afgewikkeld en waar het verkeer op de rotonde voorrang heeft [1].
Het is zeker niet zo dat een zone 30 automatisch een voorrang voor voetgangers inhoudt. Voetgangers hebben enkel voorrang om de rijbaan over te steken op zebrapaden. Er zijn uiteraard uitzonderingen, zoals bij een woonerf, waarbij de voetgangers de volledige baanbreedte mogen innemen.