The Facebook, zoals het platform eerst heette, werd in 2003 opgericht door Mark Zuckerberg. Hij bedacht het platform voor studenten van Harvard om met elkaar in contact te komen door berichtjes te sturen.
Het ontstaan van social media heeft alles te maken met de opkomst van het internet. Voorheen moest men de straat op om mensen te ontmoeten, maar dankzij het internet kan je jouw gedachten, voorkeuren en boodschap ook op het internet delen met zoveel mensen als je zelf wilt.
Al met al blijft het social media gebruik onder Nederlanders onverminderd populair! Samenvattend kunnen we zeggen dat WhatsApp het belangrijkste sociale platform is, Instagram het meest gegroeid is, jongeren de weg naar Facebook niet weten te vinden en dat TikTok de grote nieuwkomer is.
Uit onderzoek blijkt dat social media verslavend zijn doordat ze gebruikers continu belonen. Mensen krijgen waardering in de vorm van likes en volgers en hun nieuwsgierigheid wordt steeds weer gevoed. Hierdoor komt het beloningshormoon vrij in het brein en dat zorgt voor de verslavende werking.
Het doel van social media is over het algemeen wel hetzelfde, namelijk aandacht vragen voor een bepaald doel. Dit kan in de persoonlijke aard liggen, maar ook met een commercieel tintje worden uitgebracht. Aandacht is waar het steeds vaker om gaat en diezelfde aandacht wil jij vragen voor jouw product of dienst.
Het programma Usenet liet in 1979 als eerste hun gebruikers berichten en bestanden met elkaar uitwisselen. Dit resulteerde in discussies over sport, wetenschap, literatuur en muziek. Het eerste echte social media kanaal zoals we dat nu kennen is het zakelijke LinkedIn, wat werd opgericht in 2003.
Het aanmaken van een Facebook, Instagram, Linkedin profiel of ander platform van de social media lijst is inderdaad gratis.
Sociale media zijn meesters in variabele beloningen, want je weet nooit of er meldingen voor je klaar staan. En dat maakt het zo verleidelijk om foto's te delen en updates te plaatsen.
13 is de minimumleeftijd volgens de algemene voorwaarden van TikTok.
Social media gebruik afgelopen jaar gegroeid
We gebruiken meer platforms en spenderen er meer tijd: gemiddeld 107 minuten per dag. Vooral in de leeftijdsgroep 20 tot 39 jaar is men dagelijks meer minuten actief op social media. Deze groep brengt gemiddeld 138 minuten per dag door op social media.
Wat is de doelgroep van Instagram? De doelgroep van Instagram zijn vooral jongeren en jongvolwassenen. Toch heeft dit medium een brede leeftijdscategorie: 15 tot 40 jaar. Al neemt de populariteit met de leeftijd af, toch is het nog steeds erg populair onder de oudere groepen, zelfs onder hoogbejaarden.
Social media in Nederland
Social media kanalen zijn niet meer weg te denken uit het medialandschap en ze blijven voortdurend in ontwikkeling. Het is dan ook geen verrassing dat het aantal Nederlanders dat social platformen gebruikt het afgelopen jaar opnieuw enorm is gestegen.
Het gebruik van social media kan een negatieve invloed hebben op het dagelijks leven. Met name jongeren ervaren een achteruitgang in concentratie en uitgerustheid. Vaak zijn zij bang om dingen te missen. Social media kunnen zowel sociaal als asociaal zijn.
Social media is een verzamelnaam voor alle online platformen die interactie tussen de gebruikers mogelijk maken. Gebruikers op social media kunnen via verschillende kanalen met elkaar communiceren, foto's en/of video's publiceren, informatie met elkaar delen, een discussie aangaan et cetera.
Volgens cijfers van het CBS gebruiken bijna alle jongeren – en dus veel pubers – social media: maar liefst 99%. Redenen om social media te gebruiken zijn voor pubers contact houden met leeftijdgenootjes, verveling en kijken wat anderen allemaal aan het doen zijn. Het verschil tussen jongens en meiden is ook opvallend.
Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten. Social media geven kansen om vrienden te maken, dingen te leren en om je gevoelens te uiten.
Zo groeien kinderen op met media
Kinderen leren de wereld stap voor stap kennen, en dat doen ze hand in hand met media. Hoe ouder ze worden, hoe minder ze daarbij rekenen op de hulp van volwassenen. Ontdek in onze mediagroeilijn wat ze op elke leeftijd al zelf kunnen, en waar er nog begeleiding nodig is.
Mensen met een social media-verslaving voelen dwang om social media overmatig te gebruiken en hebben alleen aandacht voor statusupdates of het bekijken van andermans online profiel. Een studie aan de universiteit van Chicago zegt dat deze verslaving sterker is dan alcohol en sigaretten.
Hoe verslavend is Instagram? Dat Instagram zo verslavend is, komt vooral door wat onderzoekers een 'variabele beloning' noemen. Dat betekent dat het aantal likes en comments dat je krijgt (en van wie) iedere keer kan verschillen. Dat maakt het zo aantrekkelijk: de app is niet voorspelbaar.
Bekende merken ontdekken Snapchat
Zowel Instagram en Snapchat zijn (anders dan Twitter en Facebook) een social media platform dat je alleen op je smartphone kunt gebruiken.