In het jaar 321 riep de Romeinse Keizer Constantijn de Grote per decreet de Dies Solis (dag van de zon) uit tot officiële rustdag in het West-Romeinse Rijk.
In 321 stelde keizer Constantijn in dat de zondag een verplichte rustdag zou worden. Dit om de christelijke zondagsrust te bevorderen in de hele samenleving.
Van de zaterdag naar de zondag
Vanaf 321 n. Chr. was de zondag als rustdag verplicht door een edict van keizer Constantijn de Grote, waardoor de meeste christenen alleen de zondagsheiliging handhaafden en niet meer de sabbat op zaterdag.
“Wij komen samen op de dag van de zon, omdat het de eerste dag is – na de joodse sabbat - maar ook de eerste dag waarop God de materie uit de chaos te voorschijn gehaald heeft en de wereld heeft geschapen, en omdat op diezelfde dag Christus uit de doden is opgestaan” (Apol. 1,67).
De zaterdag als sabbat
Sommige christenen, voornamelijk de zevendedagsadventisten en de zevendedagsbaptisten, maar ook de zogeheten messiasbelijders en een toenemend aantal andere vrije evangelische gemeenten, houden, net als de joden, de zaterdag als de sabbat.
Voor de joden was de rustdag (sabbat) op zaterdag, de dag erna is dus inderdaad de eerste dag van de week voor de joden. God rustte uit van zijn scheppingswerk op de zevende dag (Gen 2,2).
In Exodus 20:11 wordt bij het vierde gebod, waarin Israël wordt opgeroepen deze dag te gedenken en te vieren als rustdag (sabbat), teruggegrepen op het feit dat God op de zevende dag ophield met zijn arbeid, zijn scheppingswerk.
In de tijd voor Jezus hield men de rustdag op de laatste dag van de week, in de tijd na Jezus doet men dat op de eerste dag van de week. Niet om zelf iets nieuws te verzinnen, maar op gezag van Jezus zelf. Er zijn allerlei moeilijke vragen, waar sommige christenen andere antwoorden op geven dan andere.
De Zondagswet regelt dat op zondag geen activiteiten mogen plaatsvinden die de godsdienstoefening kunnen storen. Zo is het bijvoorbeeld verboden op zondag voor 13.00 uur evenementen te organiseren of geluid te produceren dat op een afstand van meer dan 200 meter hoorbaar is.
Stille Zaterdag: Jezus in zijn graf
Dit is de laatste vastendag voordat het paasfeest begint. Op Stille Zaterdag wordt de graflegging van Jezus herdacht.
Jezus leerde dat de sabbat voor de mens is ingesteld (zie Marcus 2:27). Het doel van de sabbat is ons een dag in de week te geven, waarop we onze gedachten en daden op God richten. Het is niet louter een dag waarop we van onze arbeid uitrusten. Het is een heilige dag om te aanbidden en eerbied te betonen.
De sjabbat (Hebreeuws: שַׁבָּת), ook sabbat, sjabbes of sjabbos (Asjkenazische / Jiddische uitspraak), is de wekelijkse rustdag in het jodendom. Sjabbat vindt plaats vanaf vrijdagavond en duurt tot zaterdagavond.
In deze week herdenken christenen het lijden en sterven van Jezus vanaf de intocht in Jeruzalem tot paasmorgen. De week begint met Palmzondag, de zondag voor Pasen. Op deze dag wordt stilgestaan bij het verhaal van de aankomst van Jezus in Jeruzalem, waar hij door een enthousiaste menigte wordt onthaald.
Dat de zondag een vervanging is van de rustdag, daar lopen ook de meningen over uiteen. Joden vieren nog steeds de sabbat op de zaterdag en er zijn ook christenen die de sabbat graag in ere willen houden. Toch geldt de zondag voor het gros van de christenen als rustdag.
De zondag is met name belangrijk in het christendom, omdat de verrijzenis van Jezus Christus volgens de Bijbel plaatsvond op de eerste dag van de week, namelijk daags na de sjabbat, die in het jodendom de laatste dag van de week is.
Voor christenen is zondag de rustdag, voor moslims is dat de vrijdag en voor de joden de zaterdag. Tijdens een tournooi zijn er altijd één of meer rustdagen tussen de wedstrijden in.
Omdat de Duitsers niet aan het werk zijn, zullen veel winkels gesloten zijn. Winkels die wel open zijn, sluiten op deze dag vervroegd, meestal om 2 uur 's middags. Net als in Nederland wordt in Duitsland Pasen (Ostern in het Duits) gevierd. Dit wordt ook in Duitsland altijd gevierd op een zondag en een maandag.
De gemeenteraad kan bij verordening vrijstelling verlenen van het verbod open te zijn op zon- en christelijke feestdagen. In de meeste gemeenten zijn de winkels minimaal eenmaal per maand op zondag open (de zogeheten koopzondag).
Zevendedagsdventisten leven met de Bijbel als leidraad. Dat is de reden dat ze samenkomen op sabbat (zaterdag). Specifieke kenmerken van het adventisme zijn verwoord in de naam van de kerk: de zevende dag en de wederkomst van Jezus Christus (advent).
31 maart. Pasen is het belangrijkste christelijke feest. Dan wordt gevierd dat Jezus is opgestaan uit de dood.
Op zondag wordt in de katholieke kerk vaak een eucharistieviering gevierd. Die viering heeft een vaste volgorde. Als de mensen door de priester begroet zijn, spreken ze hun schuld uit. In een gebed vragen ze God om vergeving voor wat ze fout hebben gedaan.
De keppel of kippa is het hoofddeksel waarmee joodse mannen hun hoofd bedekken om een onderscheid te maken tussen het aardse en het hogere. Ook de uitspraken in de Misjna en Talmoed, volgens welke het in strijd is met de zedigheid om blootshoofds te lopen, spelen een factor bij het dragen van een keppel.
Tijdens sabbat mogen gelovige joden onder andere niet werken, niet sporten en geen elektriciteit gebruiken. Gelovige joden hebben speciale gebeden en rituelen tijdens sabbat. Volgens de Thora, het heiligste joodse boek, heeft God de wereld in zes dagen geschapen. Op de zevende dag rustte hij uit.
De meest voorkomende talen zijn modern Hebreeuws (ook wel Ivriet genoemd) en Arabisch. Modern Hebreeuws is een taal die ontstond in de negentiende eeuw en zich baseerde op klassiek Hebreeuws. Het is beïnvloed door andere talen (Aramees, talen van Joden in de diaspora zoals Slavische talen en Duits, en andere).
a. De sabbat
Het is de enige joodse feestdag die wekelijks (van vrijdagavond tot zaterdagavond) wordt gevierd. Het gebod van de sabbat bracht iets heel nieuws in de wereld, met name een wekelijkse rustdag. Voor die tijd hadden de mensen het hele jaar dag in dag uit gewerkt.