De Train à Grande Vitesse, afgekort TGV, is een Franse hogesnelheidstrein van de SNCF, gebouwd door Alstom.
Het is vandaag precies veertig jaar geleden dat de eerste TGV in de reizigersdienst verscheen. Sinds 27 september 1981 kunnen reizigers met deze trein reizen. De eerste reed tussen Parijs en Lyon. Inmiddels is de Franse hogesnelheidstrein tot een begrip uitgegroeid.
Frankrijk komt volgens Railway Gazette in de buurt. De TGV rijdt daar tussen Champagne-Ardenne en Lorraine gemiddeld 271,8 kilometer per uur. Als het om internationale trajecten gaat, wees het vakblad Parijs – Brussel (Thalys) aan als snelste verbinding.
De TGV Thalys PBKA is een type hogesnelheidstrein uit de TGV-familie dat sinds 1996 wordt ingezet op de lijnen van het Thalys-netwerk tussen Parijs, Brussel, Keulen en Amsterdam (PBKA). Technisch zijn de stellen vrijwel gelijk aan de PBA-stellen.
Voor ten gevolge van wordt de afkorting t.g.v. gebruikt.
Het is aan te bevelen om ten gevolge van voluit te schrijven. T.g.v. kan ook de afkorting zijn van ter gelegenheid van en ten gunste van.
De gloednieuwe trein gaat maar liefst 620 kilometer per uur. Het gevaarte is daarmee de snelste trein ter wereld. Deze week rolde het voertuig na jaren ontwikkelen uit de fabriek. De trein heet Maglev, een afkorting voor de Engelse woorden magnetic levitation.
Dienstregeling TGV
Met TGV reist u razendsnel naar uw favoriete bestemmingen in Frankrijk. Zak achterover in een comfortabele stoel terwijl u met een snelheid van 320 kilometer per uur reist.
TGV – Is onze keuze voor Snelste Treinen in Europa
TGV treinstel heeft zelfs bereikt 515.3 km / h (320 mph) onder speciale testomstandigheden en wordt nooit verstoord door weersomstandigheden zoals dichte mist of andere.
“De hele treinverkeerinfrastructuur is nationaal vastgelegd, waardoor de aansluiting tussen landen niet optimaal is – denk aan verschillende maten rails en andere veiligheidseisen. Hier zit wel verbetering in, maar het kost veel tijd en geld. Daarnaast is het boeken van treintickets veel lastiger dan van vliegtickets.
Thalys International (juridisch Westrail International SRCL geheten), een joint venture van SNCF (70% eigendom) en NMBS (30% eigendom), met NS als 'strategische partner' zonder aandeel in het bedrijf.
Omdat de TGV na het verlaten van de LGV verder rijdt over conventionele spoorlijnen zijn alle TGV's geschikt voor beide soorten. Het omschakelen gebeurt al rijdende. De reiziger kan dat wellicht merken aan het kortstondig uitvallen van de ventilatie en/of airconditioning.
ICE International is de hogesnelheidstrein die dagelijks vanuit Nederland naar Duitsland en Zwitserland rijdt. Reizen met ICE International is comfortabel en ontspannen. ICE International geeft reizen bovendien een nieuwe dimensie: tussen Keulen en Frankfurt bereikt de trein snelheden van 300 km/u!
Reis met de trein naar Spanje met de treinen van TGV Parijs-Barcelona, met halte in Figueres (Figueras). Tip: de TGV Parijs-Barcelona stopt onderweg ook in Valence TGV. Vanuit Brussel-Zuid kunt u dus de TGV Brussel-Frankrijk tot in Valence nemen en daar overstappen op de TGV naar Barcelona.
De prijs varieëren van €16,- tot €36,- per persoon enkele reis. Voor TGV-treinen vanuit Frankrijk naar Barcelona dien je alleen een treinpas te hebben voor Frankrijk of Spanje plus de reservering.
Thalys. Nederland staat in het lijstje van de Railway Gazette op plek 17. Hoewel de Thalys tussen Schiphol en Rotterdam kort de 300 kilometer per uur aantikt, ligt de gemiddelde snelheid op het HSL-Zuid op 'slechts' 167 kilometer per uur.
De treinen bieden tot 20 procent meer zitplaatsen: geen 600 maar 740 per treinstel, dat is op basis van acht rijtuigen. Maar de TGV M zal ook beschikbaar zijn met zeven of negen rijtuigen. SNCF heeft in 2018 totaal honderd van deze nieuwe treinen besteld.
1: Het is goedkoper
Reizen met de trein is vaak goedkoper dan reizen met de auto. Dit komt onder andere door de torenhoge benzineprijs van nu. Ook zijn de parkeerkosten, met name in de grote steden, soms niet meer te overzien. Voor een dagje parkeren in Amsterdam ben je al snel een aantal tientjes lichter.
Vervoersdiensten in Nederland duurste van EU
We maken een ritje van Amsterdam naar Maastricht. De prijs voor een enkeltje met de trein is €27,40. Je bent dan bijna 2,5 uur onderweg.
Het netwerk in Nederland kan niet overal hoge snelheden aan. Wever: "Een trein weegt honderden tonnen. 200 tot 300 kilometer per uur, betekent veel meer belasting van het spoor dan bij 140 km/u. Een spoor moet dan een stevigere ondergrond hebben."
Zwitserland heeft het beste spoorwegsysteem van Europa. Dat concludeert Boston Consulting Group (BCG) in een studie naar de prestaties van de spoorwegen in 24 Europese landen. Nederland staat in de middenmoot en het Belgische spoorwegsysteem komt als 11de uit de bus.
De ICE (InterCity Express) is een hogesnelheidstrein die alle grote steden in Duitsland met elkaar verbindt. Met snelheden van tot wel 300 km per uur is dit een van de snelste manieren om tussen steden als Berlijn, Hamburg en Keulen te reizen.
De TGV hogesnelheidstreinen verbinden dagelijks Frankrijk, België, Zwitserland, Spanje, Italië en Duitsland. TGV stopt in meer dan 200 steden: Parijs, Lyon, Marseille en Straatsburg, maar ook Brussel, Genève, Bazel, Frankfurt, München, Barcelona, Madrid, Turijn, Milaan enz...
Waar u ook zin in heeft, reis vanaf € 40 met de hogesnelheidstrein naar het zuiden! Hoe vroeger u boekt, hoe voordeliger uw tickets. Al onze tickets kunnen voortaan worden omgeruild tot aan het vertrekuur. Het eventuele prijsverschil tussen de oude en de nieuwe tickets dient te worden betaald.
Het beste antwoord
De vraag was of alle TGV-treinen een barrijtuig hebben, en mijn antwoord daarop is ja.