Nikola Tesla (1856 – 1943) was een uitvinder en staat met name bekend om de ontwikkeling van de wisselstroomgenerator. Hij raakte verwikkeld in een concurrentiestrijd met Thomas Edison, die de gelijkstroomgenerator had ontwikkeld.
Nikola Tesla is bij het grote publiek vooral bekend als de uitvinder van de wisselstroomgenerator, de wisselstroomelektromotor en van andere belangrijke componenten van het huidige elektriciteitsnet. Deze apparaten waren in rudimentaire vorm meestal al voor Tesla's tijd ontwikkeld door eerdere ingenieurs.
Alle elektronica die we gebruiken werkt op gelijkstroom. Smartphones, laptops, alles waar een batterij in zit, tot en met elektrische auto's aan toe. Bij het transporteren en omzetten van wisselspanning van het net naar gelijkspanning voor batterijen gaat veel energie verloren.
Gelijkstroom wordt geleverd door een gelijkspanningsbron. Het kenmerk van deze bron is dat de twee polen waartussen de gelijkstroom vloeit een vaste polariteit hebben. Gelijkstroom vloeit per definitie van de positieve (+) naar de negatieve pool (−). De elektronen vloeien overigens in de tegengestelde richting.
Volgens de wetenschap was Nikola Tesla helemaal niet gelovig, en moet wetenschap primeren over godsdienst. Het museum wijst ook dat het de wens is van de nabestaanden van de geniale uitvinder om zijn resten te laten in het museum.
De prijs van de goedkoopste Tesla ligt op net geen 49.000 euro voor een Tesla Model 3. De prijs van de Tesla Model S ligt op net geen 90 mille en voor een Tesla Model X liggen de prijzen rond de 93.000 euro. Dus grofweg kost een Tesla tussen de 50.000 en 100.000 euro.
Gemiddeld ligt de prijs van een Tesla tussen €50.000 en €100.000. De goedkoopste Tesla is de Model 3 en kost zo'n €49.000.
Als iemand een voorwerp aanraakt dat onder gelijkspanning staat, verkrampen zijn spieren zich, waardoor het slachtoffer niet los kan laten. Dat geeft het gevaar van elektrocutie.
Bij een even hoge spanning is gelijkstroom minder gevaarlijk dan wisselstroom. Een wisselspanning van 50 Volt of een gelijkspanning van 120 Volt worden beschouwd als een veilige spanning.
Gelijkspanning is alleen maar gevaarlijk als de stroom van de min naar de plus kan lopen. Je kan dus zonder problemen één van de twee polen aanraken (om er een stekker aan te zetten bijvoorbeeld) zolang de andere pool maar veilig geïsoleerd is.
Het voltage in Amerika is 110 volt, wat anders is dan de 230 volt die in Nederland gebruikt wordt.
Stel je hebt een 24V motor met een vermogen van 1kW (=1000W). Hoeveel ampère trekt deze motor als je op vol vermogen vaart? Antwoord: W = V x A, dus 1000 = 24 x A. In dit geval deel je dus 1000/24 = 41,7.
De stroom (A) is hoger omdat gelijkspanning met 12 V of 24 V lager is dan wissel-spanning met 230 V. Het (gevraagde) vermogen blijft gelijk, dus de stroom zal toenemen P = V x I. De onderstaande vuistregel kan gehanteerd worden: Voor 12 of 24 V DC systemen geldt 3 Ampère stroom per 1 mm² kabeldiameter.
Nikola Tesla is de geschiedenisboeken ingegaan als een groot uitvinder, niet als een groot zakenman. Erg rijk werd hij niet met zijn uitvindingen. Westinghouse liep daarentegen binnen. Tesla had wel de mogelijkheid een eigen laboratorium te openen waar hij vrij was te onderzoeken wat hij wilde.
Er zijn enorm veel fabrikanten voor rails. Roco, Fleischmann, Tillig, Peco, het is allemaal twee-rail (gelijkstroom dus).
Normaal (in droge toestand) is de weerstand van een menselijk lichaam vrij hoog (10-tallen kilo-ohms) en is de stroom die er zal vloeien bij aanraking van 12V erg klein en en zal je die zelfs niet voelen.
Een hoog voltage, maar een relatief lage stroomsterkte veroorzaakt een pijnlijke scheut in het lichaam, maar het geeft geen permanente schade. Zou de ampère hoger zijn geweest dan was het vele malen gevaarlijker geweest. De eenheid van stroomsterkte is ampère.
Over het algemeen is wisselspanning gevaarlijker dan gelijkspanning. Dat komt door de sinusvorm.
Tegenwoordig gebruikt men hier vermogenselektronica voor, maar die bestond toen nog niet. Bij gelijkstroom moest de spanning in huishoudens hetzelfde zijn als in het distributienet. Dat leidt tot veel verlies in de kabels.
Ingenieurs in Oostenrijk hebben een Tesla omgebouwd tot een zogenoemde 'Hyper Hybrid'. De auto rijdt tussen de 1 op 25 en 1 op 33 en wanneer eco-brandstof wordt getankt, is de hybride volgens hen minstens zo emissiearm als een puur elektrische auto.
Daarmee racet de wagen in twee seconden naar 100 km/uur. Over de kwartmijl - van 0 naar 402 meter, een Amerikaanse manier van meten - doet deze Tesla 9.2 seconden en haalt hij een snelheid van net geen 250 km/uur. Ter vergelijking: de McLaren 765LT doet dit in 9,9 seconden.
Een standaard Tesla Model 3 heeft één motor die de achterwielen aandrijft. De 'Dual Motor' uitvoering heeft zoals de naam als zegt twee motoren. Eén die de achterwielen aandrijft en een tweede motor die de voorwielen aandrijft. Hierdoor heeft de Tesla Model 3 dus vierwielaandrijving.