Lostrekken Ever Given leverde Boskalis roem maar geen poen op: 'Hebben nog geen cent ontvangen' Hoeveel geld kreeg Boskalis voor het lostrekken van de Ever Given in het Suezkanaal? Het zou een mooie vraag zijn voor de eindejaarsquiz van 2021.
Het schip was op weg naar Norfolk in Virginia en liep volgens persbureau Bloomberg zondagavond vast na het vertrek uit de haven van Baltimore. De kustwacht weet nog niet wat de oorzaak is van het vastlopen van het schip, maar het zou de vaargeul van Chesapeake Bay niet blokkeren.
Schip van rederij blokkeerde vorig jaar Suezkanaal
Vorig jaar kwam de 400 meter lange Ever Given, een door Evergreen gecharterd schip dat destijds op weg was naar Rotterdam, zes dagen vast te zitten in het Suezkanaal. Het schip blokkeerde het kanaal in beide richtingen.
De Ever Given beheerste dit voorjaar een week lang het nieuws, omdat het gigantische containerschip was vastgelopen in het Suezkanaal, in Egypte.
Containerschip Ever Given vrijgegeven na 100 dagen aan de ketting. Het containerschip Ever Given, dat in maart zes dagen lang het Suezkanaal blokkeerde, heeft woensdag het anker gelicht, nadat het 100 dagen aan de ketting heef gelegen in Egypte. Het containerschip van 200.000 ton kwam op 23 maart vast te zitten.
Het grootste schip ter wereld is het offshore constructieschip de 'Pioneering Spirit' van rederij Allseas. De supercatamaran heeft een lengte van 382 m en een breedte van 123 m, even groot als twee supertankers en in oppervlakte gelijk aan acht voetbalvelden.
Goedkoop is het niet. Het lijkt op een vorm van liften, maar je betaalt al snel €75 per dag voor het meereizen op een containerschip. Hierbij zijn wel het (meestal uitstekende) eten aan boord en de overige kosten inbegrepen. Het meereizen is een stuk goedkoper dan een regulier cruiseschip vol drukte en toeristen.
Het schip van haar plaats krijgen is geen kwestie van even hard trekken, ook niet met een dozijn van de sterkste sleepboten; de Ever Given is een van de grootste containerschepen die de wereldzeeën bevaren. Ze is 400 meter lang, bijna 60 meter breed, weegt meer dan 200 duizend ton en steekt bijna 16 meter diep.
De Ever Given is met een lengte van 400 meter, een breedte van 59 meter en de oppervlakte van vier voetbalvelden een van de grootste containerschepen ter wereld. Inclusief lading weegt het schip van de in Taiwan gevestigde Evergreen Group 240.000 ton.
De Evergreen 20.000 TEU-type (Golden-klasse) is een serie van 11 containerschepen gebouwd voor Evergreen Marine. De maximale theoretische capaciteit ligt tussen 20.124 en 20.388 Twenty Foot Equivalent Unit (TEU).
De Ever Given, een 400 meter lang containerschip van het Taiwanese bedrijf Evergreen Marine, blokkeert sinds vorige week dinsdag het Suezkanaal. Het schip was diagonaal vastgeraakt in het kanaal, met de voor- en de achterkant op de oevers, omdat de zijkanten van het kanaal minder diep zijn.
540 miljoen dollar en een nieuwe sleepboot. Dat is wat de Suez Canal Authority (SCA) volgens de Middle East News Agency (Mena) ontvangt bij wijze van compensatie voor de schade die de stranding van de 'Ever Given' zou hebben veroorzaakt.
De Ever Given vervoert volgens het Havenbedrijf Rotterdam zo'n 14.000 containers met goederen, deels voor de Nederlandse markt. Het schip blijft naar verwachting tot begin augustus in Rotterdam om containers te lossen en te laden. Daarna vertrekt het naar het Engelse Felixstowe.
Bleef de capaciteit van de 'Ever Ace' met 23.992 teu nog net onder de 24.000 teu steken, de 'Ever Alot' gaat er overheen: 24.004 teu. De Chinese scheepsbouwer bouwt ook nog de 'Ever Apex' en de 'Ever Atop' die dezelfde capaciteit krijgen.
Het containerschip dat bijna een week vastzat in het Suezkanaal, drijft deels weer. Dat meldt maritiem dienstverlener Inchcape Shipping vanochtend. De achterkant van het schip is weer los, maar de neus zit nog wel vast. Wanneer de scheepvaart op het Suezkanaal hervat kan worden, is nog niet duidelijk.
Het schip is ruim 400 meter lang, 59 meter breed, en weegt ruim 224.000 ton. Aan boord zaten 25 Indiase bemanningsleden en duizenden containers, met een geschatte waarde van 1 miljard euro. Door nog onbekende oorzaak kwam de Ever Given op 23 maart vast te zitten in het Suezkanaal.
Donderdagochtend vroeg meerde de Ever Given dan eindelijk aan in de haven van Rotterdam. Het beruchte containerschip blokkeerde in maart het Suezkanaal, verstoorde de wereldhandel en is nu na zo'n vijf maanden op zijn bestemming aangekomen.
Het schip stak ten tijde van het incident 15,7 meter diep, zat zo'n 6 meter uit het lood en had zo'n 20.000 teu aan boord. Het incident is van belang voor de wereldeconomie, aangezien pakweg 10% van de wereldhandel het kanaal passeert.
Een gemiddeld groot containerschip betaalt zo'n 750.000 euro aan tolgeld voor een passage door het Suezkanaal. Vorig jaar bracht het kanaal de Egyptische economie zo 5,61 miljard dollar bij.
Het kan varen met een snelheid van 24 knopen, ongeveer 50 kilometer per uur. Dagelijks verbruikt het schip op volle zee zo'n 262.000 liter stookolie. De totale hoeveelheid stookolie die kan worden meegenomen is 13 miljoen liter. De hoofdmotor is 21 meter lang, 5 meter breed en 14 meter hoog en levert 98.000 pk.
ALP Guard: 285 mt
De ALP Guard is gebouwd in 2009 en vaart onder Nederlandse vlag. Het schip is 74,30 meter lang en 20,90 meter breed. Vier motoren zorgen samen voor ruim 18.350 kW (25.000 pk).
Het duurt wel twee dagen om een groot containerschip te lossen. Vrachtschepen zijn vaak lang onderweg met hun lading.
Bovendien is de verloren lading maar 0,001 procent van álle containers ter wereld die op schepen rondvaren op zee: 25 miljoen. In de video hieronder leggen we je uit hoe er in 60 jaar tijd 25.000.000 containers zijn bijgekomen en waarom die container weleens de uitvinding van de eeuw is genoemd.
Het (voorlopig) grootste containerschip ter wereld, de Ever Alot, is aangekomen in de haven van Rotterdam. Het schip van bijna 400 meter lang en 61,5 meter breed kan maximaal 24.004 containers van 20 voet (ongeveer 6 meter) vervoeren.
Gastankers variëren in capaciteit van de kleinere druktanks tussen de 500 en 6000 m3 voor verscheping van propaan, butaan en chemische gassen bij omgevingstemperatuur tot aan de volledig geïsoleerde en gekoelde zeegaande tankers van meer dan 100.000 m3 tankvolume voor het transport van LNG en LPG.