Nationale ombudsman staat voor u klaar. Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) zorgt ervoor dat iedereen veilig aan het verkeer kan deelnemen. Zo kunnen mensen bij het CBR hun rijexamen doen. Daarnaast toetst het CBR of een bestuurder geestelijk en lichamelijk in staat is om veilig te rijden.
Het CBR is een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo). CBR beoordeelt de rijvaardigheid en medische geschiktheid van bestuurders en de vakbekwaamheid van professionals in transport en logistiek en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de verkeersveiligheid in Nederland.
Een arts van het CBR beoordeelt al uw informatie en via Mijn CBR ontvangt u bericht. Actuele informatie over wanneer u van het CBR een bericht ontvangt vindt u op Wanneer hoor ik iets van het CBR over mijn Gezondheidsverklaring? Als het nodig is verwijst het CBR u door voor een rijtest.
Het CBR is een landelijke organisatie met een hoofdkantoor in Rijswijk en 54 examenlocaties in het land. Het voert zijn opdracht uit met zo'n 1.200 gedreven collega's. Het CBR is opgedeeld in vier divisies: Theorie, Rijvaardigheid, Rijgeschiktheid en CCV.
U kunt een klacht indienen als u niet tevreden bent over de manier waarop u door het CBR bent behandeld. Hiermee helpt u ons om onze dienstverlening te verbeteren. Het is van belang dat de klacht gaat over uw eigen ervaringen met het CBR. Verder is het belangrijk dat u niet te lang wacht met het indienen van uw klacht.
'Als examinatoren bij het CBR meer cursisten laten slagen dan de afgesproken norm van 50,2%, dan krijgen ze een coach toegewezen. Op deze manier houdt het CBR al geruime tijd grip op het slagingspercentage', zo blijkt uit een recent toegezonden brief van branchevereniging LBKR aan alle Nederlandse rijschoolhouders.
Het CBR vraagt een onderzoek aan door een medisch specialist, zoals een oogarts of neuroloog. Je ontvangt hiervoor een verwijsbrief. Het CBR kiest deze arts zelf, omdat het belangrijk is dat de keuring wordt gedaan door een onafhankelijk arts die de rijbewijseisen goed kent.
RIJSWIJK – Naast zijn vorstelijke salaris van 448.000 euro geniet de CBR-directeur nog volop andere privileges. Zo ontving hij het afgelopen jaar bijna een halve ton aan vergoedingen voor diners buiten de deur en hotelovernachtingen.
Of omdat u veel te hard reed. U krijgt dan een rijontzegging. Een rijontzegging kan een paar dagen duren, maar ook een paar weken en soms zelfs maanden. De rijontzegging staat los van de beslissing van het CBR.
Het CBR is een publieke dienstverlener die werkt volgens de principes van 'Prettig contact met de overheid'. Tot 2013 was het CBR een privaatrechtelijke stichting; sindsdien is CBR een gecentraliseerde publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (zbo).
Medische informatie mag uitsluitend opgevraagd worden met toestemming van betrokkene. De keurend specialist vraagt deze toestemming schriftelijk voordat hij een collega om informatie vraagt.
Het CBR heeft de grootste moeite om de achterstanden weg te werken. Ruim 300.000 leerlingen wachten nog op hun praktijkexamen, nog eens 450.000 mensen op hun theorie-examen. Dat is ruim de helft van het aantal examens dat het CBR jaarlijks afneemt, schrijft Trouw.
Waarom is het in Nederland zo duur? Volgens het CBR zijn de kosten van het behalen van een rijbewijs als volgt opgebouwd: Zo'n 1590 euro voor de rijlessen. Dat is het gemiddelde aantal lesuren (ruim 38) keer de gemiddelde lesprijs (meer dan 41 euro);
Als examinator bij het CBR heb je sowieso een uitdagende en zelfstandige baan met veel verantwoordelijkheid. Daarnaast kun je rekenen op: een jaarcontract met uitzicht op een contract voor onbepaalde tijd. een salaris van € 3.406,13 bruto per maand bij een fulltime dienstverband (36,67 uur per week).
Het CBR is een publiekrechtelijk zelfstandig bestuursorgaan (hierna: ZBO) belast met een verkeersveiligheidstaak: het beoordelen van de rijvaardigheid en medische geschiktheid van bestuurders en de vakbekwaamheid van professionals in transport en logistiek.
Je besluit op de Gezondheidsverklaring is in de meeste gevallen 3 jaar geldig. Je hoeft dan dus geen nieuwe Gezondheidsverklaring in te dienen om herexamen te doen. Als je geschikt bent voor een kortere tijd dan staat dit in je besluitbrief.
Bij invordering stuurt de politie uw rijbewijs binnen 3 dagen naar de officier van justitie. Die beslist binnen 10 dagen of uw rijbewijs wordt ingehouden of dat u uw rijbewijs terugkrijgt. In de periode dat u uw rijbewijs kwijt bent, mag u geen enkel motorrijtuig besturen.
Maakt u een ernstige fout in het verkeer? Dan moet de politie het rijbewijs invorderen. Bijvoorbeeld bij veel te hard rijden of rijden onder invloed van alcohol of drugs. De politie stuurt het rijbewijs dan naar het OM.
U kunt voor de keuring zelf een afspraak maken met een huisarts. Huisartsen keuren hun eigen patiënten meestal niet. U kunt bij uw eigen huisarts wel vragen naar welke andere huisarts u kunt gaan. Voor een bus- of vrachtwagenrijbewijs moet een bedrijfsarts of arboarts de keuring doen.
Voor het medisch onderzoek kunt u terecht bij: een erkende arbeidsgeneeskundige dienst ((opent in nieuw venster)). U kunt bij sommige van die erkende arbeidsgeneeskundige diensten ook terecht voor het oogonderzoek. het medisch centrum van de FOD Volksgezondheid (MEDEX) ((opent in nieuw venster)).
Kosten Gezondheidsverklaring
De Gezondheidsverklaring kost dit jaar € 41,50. Daarmee betaalt de klant voor de diensten van het CBR, zoals: De beoordeling van de rijgeschiktheid, een eventuele rijtest en adviezen over bijvoorbeeld aanpassingen aan de te gebruiken auto of motor.
Een goede voorbereiding is het halve werk, ook voor het rijexamen. Dan zijn de zenuwen meestal wat minder. Het kan helpen als je eerst een tussentijdse toets doet. Dan raak je al een beetje gewend aan de examensituatie.
Voor het grootste deel rijd je op aanwijzingen van de examinator. Die kijkt of je veilig en zelfstandig rijdt. Daarbij let hij onder meer op de beheersing van de auto, kijkgedrag en voorrang verlenen. Dat geldt voor alle zeven examenonderdelen.
Te dicht langs geparkeerde auto's, obstakels of fietsers rijden. Niet of onvoldoende voorsorteren. Te ruime of te krappe bochten (soms door nonchalant sturen). Te veel links blijven rijden bij tegenliggers op smalle wegen.