Het is gebruikelijk dat de notaris bij het transport van een woning de eigenaren onroerende zaakbelasting (OZB ) verrekent. De nieuwe eigenaar betaalt de OZB voor het deel van het jaar dat hij eigenaar is van de woning.
De aanslagen van deze heffingen worden betaald door degene die op 1 januari eigenaar van het desbetreffende registergoed is. Dat houdt in dat als het registergoed wordt overgedragen in de loop van het jaar, de verkoper eigenlijk de belastingen voor de koper heeft betaald.
Wie krijgt een WOZ-beschikking? De gemeente Amsterdam stuurt elk jaar een gecombineerde aanslag met een WOZ-beschikking naar: eigenaren van woningen en bedrijfsruimtes die de Onroerendezaakbelasting (OZBE) betalen. gebruikers van bedrijfsruimtes die Onroerendezaakbelasting (OZBG) betalen.
Wie betaalt onroerende-zaakbelasting (OZB)?
Als u eigenaar van een woning, een ander gebouw of een stuk grond bent, betaalt u de eigenarenbelasting. Het Kadaster houdt precies bij wie de eigenaar is. De gegevens die gelden op 1 januari zijn bepalend voor het hele jaar.
Verhuizing. Als u verhuist, betaalt u de aanslag voor uw oude woning of object. Voor uw nieuwe woning/object hoeft u dan geen OZB te betalen. De bedragen worden met elkaar verrekend bij de notaris.
Binnen de gemeente
Wanneer u binnen uw gemeente gaat verhuizen en de samenstelling van uw huishouden verandert niet, dan neemt u uw belastingaanslag mee. Pas in het eerstvolgende belastingjaar ontvangt u een belastingaanslag voor het nieuwe adres.
Gaat de notaris alle zakelijke lasten verrekenen? Nee, de notaris verrekent alleen de eigenarenlasten zoals de OZB, rioolheffing, waterschapslasten (tarief gebouwd) en eventuele wegenheffing.
De onroerende zaakbelasting (OZB) wordt jaarlijks betaald door eigenaren van een woning aan de gemeente. Voor het bepalen van de OZB wordt gekeken naar de waarde van de woning. Deze waarde wordt de WOZ genoemd en wordt vastgesteld volgens de regels van de Wet Waardering Onroerende Zaken.
We zijn verplicht om de WOZ-waarde op uw aanslagbiljet te vermelden. De reden hiervoor is dat deze van invloed kan zijn op uw huurprijs. Dit geldt alleen bij een sociale huurwoning. Bij een huurwoning in de vrije sector heeft de WOZ-waarde geen invloed.
De gemeente waarin een huurwoning staat, bepaalt de WOZ-waarde van de woning. Hierover ontvangt u van de gemeente een aanslag gemeentelijke belastingen. Op deze aanslag staat de WOZ-waarde. Tegen deze waarde kunt u bezwaar maken bij de gemeente.
Gebruik WOZ-waarde voor belastingen
Gemeenten gebruiken de WOZ-waarde voor de onroerendezaakbelasting (OZB) en soms de rioolheffing. De Belastingdienst gebruikt de WOZ-waarde voor de inkomstenbelasting (het eigen woningforfait), de vennootschapsbelasting, de schenkbelasting, de erfbelasting en de verhuurderheffing.
U kunt uw belastingaanslag, WOZ-beschikking en taxatieverslag van uw woning, bedrijfsgebouw of stuk grond digitaal inzien. Dat kan op MijnOverheid.nl. Nadat u heeft ingelogd, kijkt u in de 'Berichtenbox'. Bekijk uw taxatieverslag bij Persoonlijke gegevens, kies dan voor Wonen en vervolgens voor WOZ.
Delen door aantal bewoners. Voor u betekent dit dat u verantwoordelijk bent voor het voldoen van de hele aanslag. Als u huisgenoten heeft, is het uiteraard redelijk dat zij als medegebruiker(s) op hetzelfde adres meebetalen aan de aanslagen.
Wie betaalt de rioolheffing? De rioolheffing wordt voldaan door zakelijk gerechtigden (doorgaans eigenaren) of gebruikers van huizen en (bedrijfs)gebouwen die belangen kunnen hebben bij de zorgplicht. Dit is afhankelijk van wat de gemeente in haar verordening op de rioolheffing vastlegt.
Als je in een koophuis woont, moet je bij de aangifte inkomstenbelasting een bedrag optellen bij je belastbare inkomen: het eigenwoningforfait. Dit bedrag is bij de aangifte over 2021 (die je in 2022 indient) in veruit de meeste gevallen 0,50% van de WOZ-waarde van je woning.
Concluderend kunnen we dus stellen dat de WOZ-waarde geen invloed heeft op de verkoopwaarde van jouw woning. De uiteindelijke verkoopprijs is naast feiten ook zeker afhankelijk van sfeer, woningconcurrentie, inrichting en emotie.
Meeste woningen verhandeld boven hun WOZ-waarde
Bij een kwart van de woningen kreeg de verkoper zelfs een prijs die meer dan 20 procent boven de WOZ-waarde lag. Een verschil tussen de gemiddelde verkoopprijs en WOZ-waarde van 0 tot 20 procent komt het meest voor, bij ruim de helft van alle verkooptransacties.
Waar de gemeente geen inzicht in heeft, is of je woning bijvoorbeeld beschikt over een luxe badkamer of keuken. Daardoor is de WOZ-waarde meestal lager dan de marktwaarde die een taxateur vaststelt.
Hoe weet ik wat de WOZ-waarde van mijn huis of andere onroerende zaak is? Via het WOZ-waardeloket kunt u gratis de WOZ-waarde van uw woning en andere woningen opvragen. De waarde van uw huis, garage of andere onroerende zaak staat ook op de WOZ-beschikking. Deze kunt u opvragen via MijnOverheid.nl of uw gemeente.
Woningcorporaties of projectontwikkelaars die zogenaamde 'verkoop onder voorwaarden (VoV)'-woningen terugkopen van particulieren, betalen vanaf 1 januari 2022 geen overdrachtsbelasting meer (dit was dit jaar 8%).
Maar wie moet er betalen, de eigenaar of gebruiker? Dat is degene die het pand op 1 januari van het jaar bezit of gebruikt. Hoeveel ozb u moet betalen is afhankelijk van de WOZ-waarde van het pand. De gemeente stelt op basis van deze waarde een ozb-percentage vast.
Heb jij overwaarde op je woning en ben je van plan je huis te verkopen? In 2022 betaal je géén belasting over de winst door overwaarde. Het zou wel kunnen dat je vermogensbelasting over je uitgekeerde overwaarde moet betalen. In je eentje betaal je vermogensbelasting wanneer jij 50.650 euro aan vermogen hebt.
Als je binnen 3 jaar na de verkoop een volgende woning koopt, krijg je te maken met belastingregels voor het gebruik van de overwaarde. Dit is de bijleenregeling. Je moet je overwaarde gebruiken voor de aankoop van je nieuwe woning. Anders heb je over het bedrag van de overwaarde geen recht op renteaftrek.
Bij de hypotheekakte en leveringsakte betaalt u, naast notariskosten, voor de inschrijving van beide aktes bij het Kadaster, de overdrachtsbelasting en makelaarskosten. De kosten voor de hypotheekakte en leveringsakte samen liggen rond de 1.300 euro inclusief btw. De prijzen verschillen per notariskantoor.