Wie betaalt de kosten bij retour afzender? Zodra je een bestelling terugstuurt naar de afzender, dan hoort de webwinkel de eventueel betaalde bezorgkosten aan je terug te betalen.
Het antwoord hierop is duidelijk: ja. Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn.
Kost het geld om terug te sturen naar de afzender? Nee, het kost doorgaans geen geld om terug te sturen naar de afzender als u de bovenstaande richtlijnen volgt. Als u de post echter hebt geopend en deze in een nieuwe envelop moet terugsturen, bent u verantwoordelijk voor de portokosten.
De verzendkosten voor het opsturen naar de klant van het product dienen bij een beroep op het herroepingsrecht betaald te worden door de webshop. Deze verzendkosten dienen dus samen met de aankoopprijs aan de klant terugbetaald te worden.
De webwinkel is verplicht om de retourzending aan te nemen. Als je gebruikmaakt van dit herroepingsrecht heb je recht op volledige terugbetaling van het aankoopbedrag. De webwinkel moet binnen 14 dagen het geld van de aankoop aan je terugbetalen.
Als je binnen de bedenktijd het product retourneert, heb je recht op kosteloze teruggave van de aankoopsom als je die al hebt betaald. Je moet het geld zo spoedig mogelijk, maar in ieder geval binnen 14 dagen na de ontbinding van de koopovereenkomst terugkrijgen.
Als een product u niet bevalt en u stuurt het terug, dan is dat op uw kosten en voor uw risico. Als afzender bent u in principe altijd verantwoordelijk. Ook als u een antwoordnummer van de verkoper gebruikt. Komt uw retourzending beschadigd aan bij de verkoper, dan kan de verkoper een schadevergoeding vragen.
Als u de goederen retourneert omdat u ze niet meer wilt, moet u zelf de retourkosten betalen . Controleer voor andere redenen de Algemene Voorwaarden van de verkoper om te zien wie de verzendkosten betaalt.
Naarmate het aantal retourzendingen toeneemt, worden retailers geconfronteerd met toenemende kosten om deze te verwerken . Narvar schat dat een artikel van $ 100 een retailer ongeveer $ 32 kost om terug te krijgen en opnieuw te verkopen. Transport is een van de grootste kostenposten. Nu brengen meer retailers kosten in rekening aan klanten die ervoor kiezen om hun retourzendingen te verzenden.
De kosten hangen af van de bestemming, het formaat en het gewicht van het pakket. Binnen Nederland retourneer je al vanaf €2,95.
Hoe retourneer ik een pakket? Volg de instructies van de verkoper op hun website of op de pakbon die bij uw artikel is geleverd. Velen bieden een gratis retourservice die u kunt gebruiken bij het postkantoor . Of u kunt betalen om uw artikel te retourneren bij een van onze vestigingen.
Zet met pen een kruis door de adresgegevens.Schrijf op de envelop (of kaart) 'Vertrokken – Retour afzender'.Stop de post in een oranje brievenbus of geef deze af op een PostNL-punt. PostNL stuurt alle zendingen retour naar de afzender.
In de Domestic Mail Manual staat dat een geadresseerde na bezorging een poststuk kan markeren als "Geweigerd" en het ongeopend kan retourneren naar de postdienst, behalve wanneer het poststuk een Bulk Parcel Return Service (BPRS)-aantekening draagt .
Schending van het briefgeheim
Het is strikt verboden om poststukken die niet aan u zijn geadresseerd te openen, vernielen of weg te gooien. Het maakt hierbij geen verschil of de post afkomstig is van een buur, familielid of een andere persoon.
Postzegels op post naar antwoordnummer
Als je post naar een antwoordnummer stuurt, dan hoef je hier geen postzegel op te plakken. De ontvanger betaalt namelijk de verzendkosten. Let op: verstuur je aangetekende post? Dan moet je de verzendkosten zelf betalen.
Wanneer je een beroep doet op je herroepingsrecht binnen de 14 dagen, is de verkopende partij verplicht het aankoopbedrag aan je terug te betalen. Dat betekent: prijs van het product, verzendkosten, administratiekosten, verpakkingskosten of creditcardkosten. Alles krijg je terug.
Wie heeft er gelijk? Je kunt dus niet altijd zomaar je geld terug te krijgen nadat je een product in een winkel hebt gekocht. Dat veel winkels een retourbeleid hanteren, is puur een servicekwestie. Een winkel is dus juridisch gezien niet verplicht om jouw product terug te nemen en het bedrag terug te betalen.
Neem contact op met de vervoerder
Als het pakket volgens de Track & Trace-informatie niet meer te traceren is of als het al langere tijd op dezelfde locatie staat, neem dan contact op met de vervoerder (bijvoorbeeld PostNL, DHL, etc.) voor meer informatie. Zij kunnen u verder helpen met de status van uw retourpakket.
Sommige klanten verwachten dat een bestelling retour sturen gratis is. Gratis retourneren is een service die je kunt aanbieden, maar je bent het niet verplicht. Steeds minder grote webshops bieden nog gratis retourneren aan. Meestal verdien je weinig op een product.
Het risico van de retourzending wordt overgedragen zodra je als webshop het transport voor de retourzending verzorgt. Op het moment dat de vervoerder, in dit geval een gemachtigde van de webshop, het artikel overhandigd krijgt door de consument, dan ben je vanaf dat moment verantwoordelijk voor het risico.
Hoge retourneerkosten. De retourneerkosten lijken het grootste probleem te vormen. Zo betaal je bij PostNL minimaal €29,30 om je pakket met Track & Trace te versturen naar China en ten minste €11 zonder Track & Trace. Bij DHL betaal je minimaal €24 om post naar China te versturen.
De (retour)kosten voor het terugsturen betaal je in principe zelf, maar dat moet de webwinkel wel van tevoren aangeven. Sommige webwinkels hebben een gratis retourmogelijkheid. De resultaten: 37% van de webwinkels betaalt bij minstens 1 van de 3 bestellingen de bezorgkosten niet terug.
In een fysieke winkel bepaalt u zelf of klanten hun product mogen ruilen of terugbrengen (retourneren). In andere situaties hebben klanten meestal recht op bedenktijd. Ze mogen dan binnen 14 dagen van de koop af.
Verwacht je nog een pakketje? Geef je retour dan gratis mee aan de bezorger, als er plek is in de bus. Lekker makkelijk! Let op: zorg dat er een geldig retourlabel op je pakket zit en dat je het goed hebt ingepakt.