Ruilen? Dat is eigenlijk twee keer verkopen. U verkoopt iets aan iemand anders, die op zijn beurt iets anders verkoopt aan u. Ruilt u een onroerend goed tegen het onroerend goed van iemand anders, dan moeten er in principe op elke verkoop registratierechten betaald worden, twee keer dus.
Die registratierechten worden meestal door de koper aan de notaris betaald wanneer de notariële akte is opgesteld. Als je de aankoop van jouw woning vastlegt in het compromis, dan moet de registratie en dus ook de betaling van de registratierechten gebeuren binnen de vier maanden na de ondertekening van het compromis.
Hoe worden de registratierechten bij ruil berekend ? Het principe is dat u maar éénmaal de registratierechten moet betalen (dus 10 % in het Vlaams Gewest en 12,5 % in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest) op de hoogst overeengekomen waarde, met als minimum de verkoopwaarde.
Betaling van het verkooprecht
Bij de verkoop van een onroerend goed betalen de kopers van het onroerend goed de registratiebelasting.
Bij de aankoop van de enige eigen woning is vanaf 1 januari 2022 3 procent (voorheen 6 procent) registratiebelasting verschuldigd. Bij een ingrijpende energetische renovatie (IER) of sloop en herbouw van deze woning betaalt u nog maar 1 procent (voorheen 5 procent) registratiebelasting.
Tot eind 2023 heb je nog de keuze. Je kan in 2023 kiezen voor de nieuwe tarieven van 3% registratierechten (voorheen 6 procent) zonder meeneembaarheid. In 2024 zal de meeneembaarheid afgeschaft worden en heb je dus geen keuzen meer.
Wist u dat u bij de verkoop van uw woning beroep kunt doen op een teruggave van uw betaalde registratierechten ? Wie een woning koopt en die binnen de twee jaar terug verkoopt, heeft recht op een teruggave van registratierechten.
Koper kiest meestal notaris
Degene die de notariskosten betaalt voor de overdracht, kiest vaak de notaris. Dat is bijna altijd de koper. Maar voor u kan het prettig zijn om zelf de notaris te kiezen. U kunt dan namelijk, voor de overdracht, al veel dingen regelen.
De koper van je huis/appartement mag dan wel de registratierechten en notariskosten moeten betalen, toch incasseer je als verkoper de volledig verkoopsom niet. De notaris rekent je ook als verkoper een aantal kosten aan.
Wie een onroerend koopt, betaalt 12% registratierechten. Maar in veel gevallen hebben kopers recht op een verlaagd tarief. Wie bijvoorbeeld een enige en eigen woning, geniet onder bepaalde voorwaarden van het tarief van 3%.
Registratiekosten of registratierechten zijn de kosten die je betaalt bij de aankoop van een woning of appartement, of bouwgrond. De registratierechten maken vaak het grootste deel uit van de kosten bij een aankoop en worden door de notaris doorgestort aan de fiscus.
Voor de aankoop van een tweede woning geldt vanaf 1 januari 2022 immers dat je geen 10 maar 12 procent registratierechten zult moeten betalen. Koop je bijvoorbeeld een tweede, derde,… woning van 200.000 euro dan stijgen de registratiekosten van 20.000 naar 24.000 euro.
Voor je enige eigen woning geniet je van een verlaagd tarief
Voorwaarde: je gaat zelf binnen de 3 jaar na aankoop in je eigendom wonen.
Bij aankoop zal elke partij registratierechten moeten betalen voor datgene dat hem toekomt. De notaris zal dus de werkelijke waarde van ieders rechten moeten berekenen. Gezien het levenslang karakter hangt de waarde van het vruchtgebruik af van de leeftijd van de eigenaar op het moment van aankoop.
Een verkoopovereenkomst afgesloten in 2021 met authentieke in 2022 zal recht geven op het tarief van 3%.Bezit je meerdere woningen, dan betaal je tot eind 2021 nog 10% aan registratierechten.Vanaf 1 januari 2022 worden deze verhoogd naar 12%.
Meenemen in aangifte inkomstenbelasting
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting.
Goed om te weten: de totale notariskosten liggen gemiddeld tussen de € 800 en € 1.900.
De opmaak en voorbereiding van je akte en de administratieve verwerking van de verkoop van je huis, moeten ook betaald worden. Dat honorarium wordt niet door de notaris zelf vastgelegd. De overheid bepaald de honoraria van de notaris. Elke notaris is dus even duur.
Wat kost een notaris bij de verkoop van een huis? Wat het kost om een huis te verkopen via een notaris ligt aan uw situatie. Als koper bent u ongeveer € 800 tot € 1.250 kwijt. De verkoper betaalt doorgaans geen notariskosten, tenzij hierover in de koopovereenkomst andere afspraken zijn gemaakt.
Bestaande huizen worden vrijwel altijd 'kosten koper' aangeboden. Dat betekent dat de koper verantwoordelijk is voor de kosten die de verkoop met zich mee brengt. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld de overdrachtsbelasting. Deze bedraagt 2% van de koopsom van het huis.
Wat u over houdt is het verkoopbedrag minus de hoogte van de hypotheek of lening die u open heeft staan. Dit wordt ook wel de overwaarde genoemd. En de overwaarde kunt u verzilveren als de woning gepasseerd is bij de notaris.
Er is een bewoningsplicht. Je kunt alleen registratierechten meenemen voor vastgoed waar je minstens 18 maanden voor de verkoop in gewoond hebt.
Je woning verkopen binnen 5 jaar na aankoop - de meerwaardebelasting. Verkoop je je eigendom binnen de vijf jaar nadat je het zelf aangekocht hebt? Dan zal je een belasting van 16,5% op de meerwaarde moeten betalen.
Termijn van vier maanden
Leg je de aankoop vast in een onderhandse verkoopovereenkomst, het zogenaamde compromis, dan moet de registratie en dus ook de betaling van de registratierechten gebeuren binnen de vier maanden na de ondertekening van het compromis.