Wie de kosten die bij de eigendomsoverdracht horen voor zijn rekening neemt (zoals overdrachtsbelasting en notariskosten), jij of de koper. Meestal betaalt de koper deze, daarom wordt er ook doorgaans afgesproken dat de koper de notaris mag kiezen.
Meestal moet u als koper alle notariskosten betalen die horen bij de overdracht van de woning.Maar soms betaalt de verkoper (een deel van) deze kosten. Dat is bijna altijd het geval bij nieuwbouwwoningen, maar ook steeds vaker bij bestaande woningen.
De prijzen lopen behoorlijk uiteen bij verschillende notarissen. Daarom is het verstandig om notarissen te vergelijken op prijs voor deze akte. De kosten voor het opstellen van een koopovereenkomst lopen uiteen van 100 tot 800 euro.
De notariskosten voor een koopovereenkomst kunnen verschillen en liggen tussen de €200,- en € 980,-.
De koper betaalt alleen de kosten die hij maakt voor de aankoop van uw woning.Zijn er kosten voor de verkoop van uw woning, dan moet u die natuurlijk zelf betalen.
Wat kost een notaris bij de verkoop van een huis? Wat het kost om een huis te verkopen via een notaris ligt aan uw situatie. Als koper bent u ongeveer € 800 tot € 1.250 kwijt. De verkoper betaalt doorgaans geen notariskosten, tenzij hierover in de koopovereenkomst andere afspraken zijn gemaakt.
De koper van je huis/appartement mag dan wel de registratierechten en notariskosten moeten betalen, toch incasseer je als verkoper de volledig verkoopsom niet. De notaris rekent je ook als verkoper een aantal kosten aan.
Als beide partijen de koopakte hebben ondertekend, is het meestal de verkopende makelaar die de akte naar de notaris stuurt.
Bestaande huizen worden vrijwel altijd 'kosten koper' aangeboden. Dat betekent dat de koper verantwoordelijk is voor de kosten die de verkoop met zich mee brengt. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld de overdrachtsbelasting. Deze bedraagt 2% van de koopsom van het huis.
De koopovereenkomst wordt ook wel koopcontract genoemd, het is dus een contract wat je samen aangaat.
De verkoper is de eerste die zijn handtekening zet. Als laatste zet de koper zijn handtekening onder het contract en is de koop op dat moment rond. De makelaar stuurt dit contract naar de notaris, zodat er een akte van levering opgesteld kan worden.
Wanneer u met de verkopende partij tot overeenstemming bent gekomen en besloten heeft een woning te kopen, worden de voorwaarden van de koop vastgelegd in de koopovereenkomst. Het is sinds 2003 namelijk verplicht om bij de koop van een woning een koopovereenkomst op te stellen.
Een koopcontract tekenen zonder een makelaar, kan dat wel? Dat kan zeker!Een koopcontract is vaak namelijk een standaard document, die jij gebruikt om de gemaakte afspraken in vast te leggen. Aangezien je ook zelf de onderhandelingen regelt, weet je welke afspraken gemaakt zijn.
Na het tekenen van het koopcontract heb je als koper drie dagen bedenktijd. Deze bedenktijd is bedoeld om jou te beschermen. Zeker op een krappe woningmarkt, waar je soms snel moet schakelen. De verkoper heeft geen bedenktijd en zit na het tekenen van de koopovereenkomst aan de verkoop vast.
In het koopcontract staan de afspraken die u maakt met de verkoper.Het is de basis voor de overdracht van het eigendom van de woning. Vergeet u iets in het contract te zetten of staat het er niet helemaal goed in, dan kan dat grote gevolgen hebben. Want eenmaal getekend, blijft getekend.
Als de woning goed gecontroleerd wordt is het voor beide partijen duidelijk hoe de staat van de woning is op het moment van overdragen bij de notaris. Deze check, de inspectie, wordt dus bijna altijd vlak voor de afspraak bij de notaris uitgevoerd. Bij de inspectie is de verkoper, koper en de makelaar aanwezig.
Koper en verkoper kunnen het koopcontract samen opstellen, maar meestal ligt het initiatief bij de verkopende partij. Wil je het zelf doen?
Hoeveel procent zijn de kosten koper
Stel dat u een woning koopt van € 300.000 dan zijn de bijkomende kosten circa 14.000 euro. Dit betekent dat de kosten koper dus circa 4,5% bedraagt.
Als je een huis koopt, krijgt je naast de koopsom ook altijd te maken met bijkomende kosten. Dit zijn de zogenaamde kosten koper. Hierbij moet je denken aan: overdrachtsbelasting, notariskosten, (eventuele) makelaarskosten en advieskosten.
Voor de koop van een woning is het verplicht om een schriftelijke overeenkomst op te stellen. In principe maken de koper en verkoper zelf uit hoe ze zo'n koopcontract opstellen en wat erin wordt opgenomen. Vaak maak je hierbij gebruik van een standaard overeenkomst. Voor een koopcontract is een notaris dus niet nodig.
Voor de officiële overdracht plaats vindt, wordt de woning nog een laatste keer geïnspecteerd. Als verkopende partij dien je hierbij aanwezig te zijn. Als alles volgens plan gaat, vindt de officiële overdracht plaats bij de notaris. Als je het fijn vindt kan de makelaar ook bij de overdracht aanwezig zijn.
Het passeren bij de notaris duurt gemiddeld meestal tussen de 30 minuten en een uur.
Notariskosten bij de verkoop van je huis
Registratiekosten zijn een belasting die de koper moet betalen in het kader van een verkoop van onroerend goed. Ze vertegenwoordigen een percentage van de waarde van je woning en variëren van regio tot regio.
Ereloon van de notaris
Het ereloon bedraagt gemiddeld 1% van de verkoopprijs. Het percentage is degressief (van 1,3% naar 0,057%): hoe hoger de verkoopprijs, hoe lager het percentage. De erelonen van de notaris zijn bij wet vastgelegd en kunnen dus niet onderhandeld worden.
Meenemen in aangifte inkomstenbelasting
De notariskosten voor de financiering zijn aftrekbaar. U kunt ze volledig meenemen in uw aangifte voor de inkomstenbelasting.