Werkgevers draaien op voor de kostenverhoging van de bestuurderskaarten, maar chauffeurs zonder vaste werkgever moeten hem gewoon zelf betalen.
Als chauffeur van een autobus of vrachtwagen met een Smart Tachograaf heeft u een bestuurderskaart nodig. Op deze persoonsgebonden kaart worden de rij- en rusttijden geregistreerd. Kiwa Register verstrekt deze bestuurderskaarten namens de Minister van Infrastructuur en Waterstaat.
Wie een voertuig met een tachograaf bestuurt, is verplicht om een bestuurderskaart te gebruiken. Rijden zonder een bestuurderskaart is dus niet toegestaan en kan leiden tot een forse tachograaf boete.
De bestuurderskaart niet bij zich hebben of vergeten zijn: €550. Vuile of beschadigde bestuurderskaart: €220. De kaart te vroeg uit de digitale tachograaf halen: €220. Bij verlies of diefstal van de bestuurderskaart geen politieverslag kunnen voorleggen: €220.
Maximale totale rijtijd
Als chauffeur mag u: maximaal 2 keer per week 10 uur per dag rijden (en op andere werkdagen in diezelfde week maximaal 9 uur per dag); per week maximaal 56 uur rijden (als u voldoet aan de voorwaarde hieronder); per 2 weken maximaal 90 uur rijden.
Het is zaak dat u dit snel doet want u mag maar maximaal vijftien dagen zonder bestuurderskaart rondrijden. Om een nieuwe kaart te ontvangen, ondertekent u het tweede exemplaar van de Kiwa-verklaring en stuurt u deze terug naar Kiwa. Zij sturen u vervolgens een nieuwe bestuurderskaart toe.
Momenteel wordt aangeraden rekening te houden met een termijn van minstens 10 werkdagen tussen het opsturen van de aanvraag van de kaart en het afleveren van de kaart.
Iedere chauffeur moet een bestuurderskaart aanvragen bij Kiwa Register BV. Je bedrijf moet tevens beschikken over een bedrijfskaart. De kaarten kosten 95 euro exclusief BTW per kaart en zijn vijf jaar geldig.
Drie maanden voor de verloopdatum kun je de aanvraag voor een verlenging doen. LET OP: Bij een verlenging mag u uw oude bestuurderskaart niet inleveren op het postkantoor of postagentschap, deze kaart dient u immers nog 28 dagen na verlopen van de kaart bij u te dragen om de rij- en rusttijden aan te kunnen tonen.
Ten minste vijftien dagen voor de vervaldatum, moet u een nieuwe pas aanvragen. In de regel informeert de KIWA u tijdig over wanneer uw bestuurderskaart is verlopen. Bewaar uw verlopen bestuurderskaart nog wel minstens 28 dagen; bij een eventuele controle moet u deze kaart namelijk nog kunnen laten zien.
De persoonsgebonden bestuurderskaart wordt verstrekt door Kiwa Register en is vijf jaar geldig.
Aanvragen bij de gemeente
De kandidaat-bestuurders vragen hun bestuurderspas aan via het webportaal ((opent in nieuw venster)) (of via een formulier) bij de gemeente waar ze gedomicilieerd zijn. Een kandidaat-bestuurder die niet in het Vlaamse Gewest woont, kan zijn aanvraag doen in een Vlaamse gemeente naar keuze.
De vernieuwing van een bestuurderskaart gebeurt niet ambtshalve bij het einde van de geldigheid van de bestuurderskaart, maar moet, zoals bij de eerste afgifte ervan, aangevraagd worden via het opsturen van een ingevuld formulier bestemd voor de aanvraag van een bestuurderskaart, die op www.digitach.be. beschikbaar is.
Het Nederlandse tarief voor de chauffeurs- of tachograafkaart wordt vanaf 2022 verhoogd naar 95 euro. Dat melden de Staatscourant en Transport en Logistiek Nederland (TLN). TLN is van mening dat het tarief veel te hoog is ten opzichte van andere Europese lidstaten.
Een van de internationale vrijstellingen geldt voor (combinaties van) voertuigen van niet meer dan 7,5 ton bestemd voor het transport van spullen die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft. Het voertuig mag alleen binnen een straal van 100 km rond de vestigingsplaats van de onderneming worden gebruikt.
Uitlezen. Volgens de huidige Regeling tachograafkaarten moet de bestuurderskaart 1 x per 3 weken worden uitgelezen en de tachograaf in het voertuig met behulp van de bedrijfskaart 1 x in de 3 maanden.
Vrijstelling code 95 vervallen
Uw rijbewijs met code 95 is sinds 1 december 2020 niet meer geldig als u geen nascholing heeft gedaan en geboren bent vóór 1 juli 1955. Heeft u code 95 nodig om beroepsmatig te rijden? Volg dan zo snel mogelijk de benodigde nascholing en vraag een nieuw rijbewijs aan.
Bij de vraag 'heb ik Code 95 nodig? Ik vervoer alleen voor mijn eigen bedrijf' ontstaat vaak verwarring, Code 95 is een toevoeging aan het C en/of D rijbewijs en maakt geen onderscheid tussen 'Eigen vervoer' of 'Beroepsgoederenvervoer. Dus de Code 95 kan ook bij u van toepassing zijn.
'Out of scope'; het rijden met een digitale tachograaf zonder chauffeurskaart. Deze functie is alleen bedoeld voor voertuigen of situaties die niet onder de tachograafplicht vallen. Denk aan brandweerauto's, vrachtauto's van het leger of voertuigen die zijn ingericht voor reparaties en wegslepen.
Heeft u een cao (of bedrijfsregeling) waarin iets is geregeld over pauzes? Dan mag er in die cao van de wet worden afgeweken. Maar geldt nog steeds: minimaal 1 pauze van 15 minuten na 5,5 uur werken. U mag een werkdag niet beginnen of eindigen met een pauze.
Bij werkdagen van meer dan 5,5 uur heeft de werknemer recht op twee pauzes van minimaal 15 minuten (of één pauze van 30 minuten). Duurt een dienst 10 uur of meer, dan moet je de werknemer drie pauzes van minimaal 15 minuten geven (of één pauze van 45 minuten).
Of het nu gaat om die lange vakantierit of de file onderweg naar huis na een zware werkdag: lang achter elkaar rijden, is erg vermoeiend. En dat is gevaarlijk, want maar liefst 1 op de 5 ernstige verkeersongelukken wordt veroorzaakt door vermoeidheid. Zware ogen, verminderde concentratie.