Kosten. Voor de verzender kost het sturen van een zending naar een antwoordnummer niets. Daarentegen betaalt de ontvanger wél. Voor het hebben van een antwoordnummer betaalt de ontvanger een bedrag voor het abonnement.
Stuurt u een gewone brief naar een antwoordnummer? Dan hoeft u er geen postzegel op te plakken. De ontvanger betaalt dan uw verzending.
Post gericht aan een antwoordnummer hoef je niet te frankeren. De ontvanger betaalt de verzendkosten. Een postzegel plakken is dus niet nodig.
Veelgestelde vragen Kan ik een pakket versturen naar een postbus- of antwoordnummer? Nee, helaas kun je bij DHL Parcel geen pakket versturen dat is geadresseerd aan een postbusnummer of antwoordnummer.
Een antwoordnummer aanvragen kan eenvoudig op Mijn PostNL. Nog geen Mijn PostNL-account? Neem dan contact met ons op via telefoonnummer 088 868 6868 (ma t/m vrij van 08.00 tot 19.00 uur).
Een antwoordnummer is in Nederland een postbus waar de ontvanger de kosten voor het versturen van de zending betaalt. Hierdoor hoeft de verzender geen frankering te betalen.
Postzegels bij verzending naar postbus
Als je een brief stuurt naar een postbusadres, dan is het aantal postzegels dat je moet plakken afhankelijk van het gewicht van de brief. Dit is dezelfde regel als bij het versturen van post naar een gewoon adres in Nederland of het buitenland.
In principe kunnen alle soorten post naar een antwoordnummer worden gestuurd. Denk aan: Briefpost en brievenbuspakjes. Pakketten Aangetekende post*
Idd, antwoordnummers zijn gratis. Dus sticker met adres op het pakket, inleveren bij het postkantoor.
Echter track trace bij zendingen aan bedrijven via antwoordnummer werkt niet.
Retourneren naar de afzender is gelukkig gratis als je dat duidelijk aangeeft op de envelop. Hopelijk zal de afzender vervolgens zijn/haar adresboekje updaten. Als je met een grote stroom aan post te maken hebt, dan kan het nodig zijn om het postkantoor te bezoek of je postbode aan te spreken.
Er zijn verschillende benamingen waarmee hetzelfde wordt bedoeld. Zo worden portikosten ook wel portokosten, porti, porto, posttarieven, postkosten, verzendkosten, verzendingskosten of vrachtgeld genoemd. Al deze termen vertegenwoordigen de prijs die wordt betaald voor de verzending van brievenbus- of pakketpost.
Met een antwoordnummer betaal je de portokosten van een poststuk en niet je klant. Je klanten sturen dan gratis hun reactie naar jou terug. Hierdoor profiteer je van een verhoogde respons op jouw mailings.
Stuurt u de brief naar een adres met antwoordnummer, dan hoeft u geen postzegel te plakken. De kosten voor verzending worden doorberekend aan het bedrijf of instantie, ook als het een non-profit organisatie is. Dus postbus wel en antwoordnummer niet.
Met Aangetekend Mailen kunnen documenten 'Beveiligd en Rechtsgeldig' worden verzonden. Waarom zou je er dan nog voor kiezen om deze fysiek te versturen? Hierdoor is het mogelijk om het huidige reguliere postproces te doen vervangen voor het als bewezen en rechtsgeldig te versturen via deze unieke digitale wijze.
Retourzending via een C&A-filiaal werkt als volgt: vul het meegeleverde retourformulier in en leg deze samen met het/de te retourneren artikel(en) in het pakket. Sluit het pakket, plak de meegeleverde retoursticker op en breng het pakket en ontvangstbewijs tijdens onze openingsuren naar een C&A-filiaal in Nederland.
Heb je de originele doos niet meer, zorg dan voor een andere stevige verpakking. Print het retourlabel en plak het goed zichtbaar op je pakket. Heb je gekozen voor een QR-code, dan printen wij het label voor je bij het DHL ServicePoint. In de e-mail met je QR-code lees je hoe dat precies werkt.
Hoe bewijs je dat de brief is aangekomen? De eerste ingeving is de brief aangetekend per post te versturen. De post geeft de afzender een bewijs van verzending en daarmee schijnt het bewijs geleverd te zijn.
PostNL geeft daarvoor geen garantie, er is sprake van een zogenaamde inspanningsverplichting. Binnenlandse post wordt als vermist beschouwd wanneer deze niet is bezorgd en niet binnen 30 dagen na de verzending kan worden opgeleverd. De maximale schadevergoeding bij vermissing van een aangetekende brief bedraagt €50.
Een aangetekende brief binnen Nederland per post kost tegenwoordig ruim €9,- per stuk. Daar komt bij dat je afhankelijk bent van de postbode wanneer hij of zij dit aflevert. Met de inzet van Aangetekend Mailen stuur je voor slechts €2,50 een digitale aangetekende brief.
Je zakelijke post wordt gescheiden van de post die binnenkomt op je huisadres. Een eigen postbus geeft je bedrijf een professionele uitstraling naar klanten toe. Je beschikt aan het begin van je werkdag gelijk over je post. PostNL levert de post voor postbussen bijvoorbeeld dagelijks om 8.00 uur 's ochtends.
Een postbusnummer heeft minimaal 1 cijfer en maximaal 5 cijfers. Daarnaast wordt het adres aangevuld met de postcode en plaats van de locatie waarop de box of kluis te vinden is. Dit is een locatie waarop meerdere postbussen staan, welke door derden worden gehuurd. Een postadres is het adres waarop u post ontvangt.
<postcode> <plaats> Postbussen worden voornamelijk door bedrijven gehuurd omdat die veel post ontvangen. Wie een postbus huurt krijgt, na legitimatie, de sleutels van de kast en kan de post in de postbus laten bezorgen. Als verzender van een poststuk, is het niet mogelijk deze zelf in een postbus te doen.