Er zijn geen duidelijke regels die bepalen of een actie goed of slecht is, maar de deugdethiek heeft bepaalde deugden die mensen die goed leven hebben. Aristoteles vond dat iedereen van elke deugd niet te veel en niet te weinig moet hebben, maar precies in het midden moet zitten.
Uw geweten helpt u beslissen of uw daden of impulsen goed of slecht, juist of fout zijn.
Ethiek is gebaseerd op goed gefundeerde normen van goed en fout, die voorschrijven wat mensen zouden moeten doen . Meestal gaat het daarbij om rechten, plichten, voordelen voor de samenleving, eerlijkheid of specifieke deugden.
In de Bijbel staat er een mooi verhaal geschreven over goed en kwaad. Het verhaal werd eeuwen geleden door mensen verteld als antwoord op de vraag waarom mensen niet altijd het goede doen en soms tegen beter weten in toch kiezen voor het kwade.
Bekende aanhangers van de gevolgenethiek zijn John Stuart Mill, Jeremy Bentham en Peter Singer.
Er zijn geen duidelijke regels die bepalen of een actie goed of slecht is, maar de deugdethiek heeft bepaalde deugden die mensen die goed leven hebben. Aristoteles vond dat iedereen van elke deugd niet te veel en niet te weinig moet hebben, maar precies in het midden moet zitten.
De Engelse filosoof Jeremy Bentham (1748 – 1832) was een vooraanstaand rechtsfilosoof en vroege pleitbezorger van het utilitarisme, een ethische stroming die streeft naar zoveel mogelijk geluk voor zoveel mogelijk mensen.
Over het bestaan van een Opperwezen is al vele eeuwen nagedacht, gesproken en geschreven, ook door wetenschappers, maar een eenduidig antwoord is er niet. De wetenschap kan niet bewijzen dat God bestaat. Of andersom: dat God niet bestaat.
Volgens de Bijbel heeft God het kwaad niet geschapen .
Moreel absolutisme stelt dat goed en kwaad vaste concepten zijn die zijn vastgesteld door een godheid of godheden, de natuur, moraliteit, gezond verstand of een andere bron . Amoralisme beweert dat goed en kwaad betekenisloos zijn, dat er geen moreel ingrediënt in de natuur zit.
Er zijn veel manieren waarop we moreel begrip kunnen bereiken: door perceptie, door persoonlijke ervaring en zelfs door moreel getuigenis . In het bijzonder kunnen agenten moreel begrip bereiken van waarom bijvoorbeeld seksuele intimidatie moreel verkeerd is, zelfs als ze niet in staat zijn om hun begrip te verwoorden.
Goed en fout kan verwijzen naar: Ethiek, of morele filosofie, een tak van filosofie die het systematiseren, verdedigen en aanbevelen van concepten van goed en fout gedrag omvat . Moraliteit, het onderscheid van intenties, beslissingen en acties tussen die welke als juist worden onderscheiden en die welke ongepast zijn.
De dominante visie in de filosofie is dat moraliteit universeel is , wat betekent dat morele uitspraken voortvloeien uit algemene morele principes die voor iedereen gelden en overal gelden. Simpel gezegd, wat hier en nu fout is voor mij, is ook fout voor jou, en is eveneens fout als het ergens anders zou gebeuren.
Wat betreft waar ethiek vandaan komt, komt het van de maatschappij en de collectieve overtuigingen en waarden van haar burgers . Maar specifieker, ethiek komt ook van die individuen die bereid zijn om moeilijke keuzes te maken en na te denken over grote vragen: goed en slecht, juist en fout.
Die kennis kan onze meningen en beslissingen beïnvloeden. Maar uiteindelijk moeten individuele mensen morele oordelen vellen. Wetenschap helpt ons te beschrijven hoe de wereld is, maar velt geen oordeel over of die stand van zaken juist, onjuist, goed of slecht is.
Niets is uiteindelijk waar of onwaar — en dat geldt ook voor de these van het relativisme! Iemand die besluit moreel relativisme te omarmen, zal het onmogelijk vinden om morele begeleiding of kennis te verkrijgen, wederom om dezelfde reden — in moraliteit is niets objectief waar en bestaat er geen ultieme morele standaard.
Door onze zonde is de mensheid moreel verantwoordelijk voor alle kwaad in de wereld . Maar geen van deze gevolgen kan bestaan zonder de wil en soevereiniteit van God. Vergeet niet dat het God was, via Mozes, die de plagen - inclusief de dood - over de Egyptenaren bracht.
Etymonline, het online etymologische woordenboek, stelt dat het woord bad “…geen duidelijke verwanten heeft in andere talen. * Mogelijk afkomstig van de Oud-Engelse denigrerende term bæddel en het verkleinwoord bædling "verwijfde man, hermafrodiet, pederast," die waarschijnlijk verwant zijn aan bædan "ontheiligen." “
Want uit het hart komen boze gedachten, moord, overspel, ontucht, diefstal, valse getuigenissen en laster. Dat maakt een mens onrein, niet eten met ongewassen handen.
Het bestaan van een historische Jezus wordt door vrijwel alle deskundigen geaccepteerd. Daar zijn verschillende redenen voor. Ten eerste zijn er de van elkaar onafhankelijke getuigenissen over de historische mens Jezus van Paulus, Marcus en (de weliswaar hypothetische) bron Q, binnen circa veertig jaar na zijn dood.
Uiteindelijk, aldus Unwin in The probability of God (Crown Forum), krijgt hij een simpel antwoord op de kwellende vraag: de kans dat God bestaat is 67 %. Unwin is niet de eerste die de Ultieme Vraag met kansberekening te lijf gaat. De 17e-eeuwse wiskundige Blaise Pascal schatte de kans dat God bestaat op 50 %.
De mens is volgens de Bijbel 'gemaakt naar het beeld en de gelijkenis van God.' ... Het is mogelijk voor de mens om als God te worden, om vergoddelijkt te worden, om god te worden door genade . Deze leer is gebaseerd op veel passages uit zowel het Oude als het Nieuwe Testament (bijv. Ps.
Het utilitarisme of utilisme (van Latijn utilitas, nut) is een ethische stroming die de morele waarde van een handeling afmeet aan de bijdrage die deze handeling levert aan het algemeen nut, waarbij onder algemeen nut het welzijn en geluk van alle mensen wordt verstaan.
Ethiek is de wetenschappelijke of systematische studie van de moraal. Anders gezegd is ethiek 'kritisch nadenken over wat (moreel) goed is om te doen'. Van oudsher wordt de ethiek gezien als een onderdeel van de filosofie.
Utilisten gebruiken hiervoor de hedonistische calculus: het opgetelde voorveel min het opgetelde nadeel van alle betrokken mensen en dieren. Het voordeel moet groter zijn dan het nadeel. Als het nadeel zwaarder weegt of het is nadeliger voor de meeste betrokkenen zou de handeling niet uitgevoerd moeten worden.