Doorgaans wordt bepaald dat de akte verleden wordt op voorstel van de koper, zodat het aan koper is om de aktedatum te kiezen (omdat hij zijn financiering moet rond hebben en over de gelden moet kunnen beschikken om te kunnen betalen).
In gezamenlijk overleg wordt de datum voor de ondertekening van de authentieke akte vastgesteld. Dit zal in de meeste gevallen doorgaan bij de instrumenterende notaris (de notaris van de koper).
Hardop voorlezen
Op dat specifieke tijdstip komen alle betrokken partijen (koper, verkoper, notaris koper, notaris verkoper, eventueel ook makelaar en hypotheekverantwoordelijke) samen op het notariaat van één van de twee notarissen. In de meeste gevallen bij de notaris van de koper. De notaris verlijdt dan de akte.
Na het ondertekenen van deze voorlopige overeenkomst heeft de verkoper maximaal 4 maanden tijd om de akte te laten verlijden. Dat betekent het officieel maken van de overeenkomst. De periode van 4 maanden geeft de notaris de tijd om alle nodige documenten en attesten op te vragen en de nodige controles uit te voeren.
Als het verlijden van de notariële akte vertraging oploopt, geldt ten aanzien van de fiscus nog steeds de viermaandentermijn. De partijen moeten er dan zelf voor zorgen dat de overeenkomst ter registratie wordt aangeboden en de rechten worden betaald, anders is er een fiscale boete ('verhoging') verschuldigd.
Daar zijn wel drie voorwaarden aan gekoppeld: 1) er moet een voldoende ernstige fout zijn van de koper, bv. de weigering om de notariële akte te ondertekenen of de prijs te betalen; 2) u moet de koper op voorhand aanmanen om dat wel te doen; en 3) u moet een brief sturen waarin u de ontbinding meedeelt.
Wanneer is de overdracht? Zodra het voorlopig koopcontract door de nieuwe koper is getekend kan de overdracht starten. In de meeste gevallen zitten er maximaal 6 weken tussen de tijd dat koper en verkoper beiden hebben afgestemd.
Bij nieuwbouw wordt de akte verleden bij de notaris van de verkoper, terwijl dit in geval van een bestaande woning bij de notaris van de koper gebeurt. Hiervan kan worden afgeweken.
De akte van verdeling is verplicht als jij en je ex-partner de woning samen hebben gekocht, als jullie getrouwd waren in gemeenschap van goederen of wanneer de woning via huwelijkse voorwaarden geregistreerd staat als gemeenschappelijk bezit.
Elke notaris moet alle akten die hij heeft verleden, evenals deze die werden verleden door zijn voorgangers binnen hetzelfde kantoor, 75 jaar lang bewaren. Na deze termijn moet hij ze verplicht in bewaring geven in het algemeen rijksarchief.
De basisakte kan bijvoorbeeld gewijzigd worden wanneer de aandelen in gemeenschappelijke delen worden gewijzigd of wanneer de lasten worden gewijzigd. Een wijziging wordt door de algemene vergadering beslist of door de vrederechter (op verzoek van een mede-eigenaar).
De notaris is gebonden door de bepalingen van de onderhandse overeenkomst. Tussen de ondertekening van de onderhandse verkoopovereenkomst en van de notariële akte verlopen maximaal vier maanden. Binnen deze termijn moeten de registratierechten worden betaald.
Wat betekent verlijden? Het verlijden van een akte is het opstellen van een akte door de notaris. Het ondertekenen van de akte door de partijen en de notaris heet het passeren.
Het passeren bij de notaris duurt gemiddeld meestal tussen de 30 minuten en een uur. Hierbij teken je de leveringsakte en meestal ook de hypotheekakte. Met het tekenen van de leveringsakte, ook wel transportakte genaamd, verandert de woning officieel van eigenaar.
Na het ondertekenen van deze voorlopige overeenkomst heeft de eigenaar maximaal 4 maanden om de akte 'te laten verlijden'. Dat betekent het officieel maken van de overeenkomst. Vanaf dan is het koppel eigenaar van de woning en krijgen ze de sleutel.
De partijen bij de verkoop van een onroerend goed komen onderling overeen wanneer de authentieke akte wordt getekend bij de notaris. Dit moet gebeuren binnen de 4 maand vanaf de compromis.
het Centraal Testamentenregister;een notaris;de rechtbank in de woonplaats van de overledene.
De notaris stelt de akte van verdeling op. De notaris doet dit aan de hand van de afspraken die je hebt gemaakt in het echtscheidingsconvenant.
Iedere notaris bepaalt namelijk zelf zijn eigen tarieven. Hierdoor kost de akte van verdeling bij de ene notaris € 500,-, terwijl de notariskosten voor de akte van verdeling bij het andere notariskantoor € 1500,- bedragen. Houdt bij deze kosten rekening met de kadasterkosten.
Wil je een kopie van een notariële akte opvragen? Dan kan dat nu eenvoudig via de Notariële Aktenbank (NABAN). De akten die je bij de notaris tekent, worden in deze uitermate beveiligde notariële databank bewaard. Personen die niet persoonlijk bij de akte betrokken zijn (de zogenaamde “derden”), hebben geen toegang.
De beide notarissen verdelen dan de erelonen die de koper moet betalen onder elkaar. Het is nuttig de notaris al te raadplegen vooraleer je een compromis tekent. Hij kan de compromis opstellen of hij kan hem voor jou nalezen en wijzen op de eventuele nadelige bepalingen die erin staan.
De koper kiest de notaris meestal. Maar een notaris die voor de koper goedkoop is, kan voor de verkoper nog wel eens duurder uitvallen.
Aankoop van je nieuwe aanwinst en verkoop van je oude liggen maximum 2 jaar uit elkaar. Wanneer je een grond koopt om je nieuwe woning op te bouwen, heb je 5 jaar de tijd. Je nieuwe woonst moet je hoofdverblijfplaats zijn binnen 2 jaar na aankoop en binnen 5 jaar in geval van aankoop van een bouwgrond.
In 2021 lag het gemiddelde op ruim 13 bezichtigingen per te koop staand huis. Dat is aanzienlijk meer dan het jaar daarvoor, want in 2020 was het gemiddelde nog iets minder dan 10 bezichtigen. Dit was te verklaren door de gekte op de huizenmarkt.
Wat u over houdt is het verkoopbedrag minus de hoogte van de hypotheek of lening die u open heeft staan. Dit wordt ook wel de overwaarde genoemd. En de overwaarde kunt u verzilveren als de woning gepasseerd is bij de notaris. Éen of twee dagen later, kunt u de overwaarde zien op de bankrekening die u heeft opgegeven.