Begin met je naam, leeftijd en geef een paar karaktereigenschappen. Vertel in een paar zinnen wat jou bezighoudt en vooral waar je passie ligt. Wanneer je vanuit je passie vertelt, zullen je ogen gaan twinkelen en komt er vanzelf een informeel gesprek op gang.
Veel ondernemers hebben het idee dat het stukje over jezelf vooral bestaat uit een opsomming van opleidingen, trainingen en werkervaring. Natuurlijk is het goed om te beschrijven welke ervaring jou heeft gebracht waar je nu staat, maar hou het beperkt tot wat noodzakelijk is voor de ander om te weten.
Stel jezelf voor aan iedereen die je ontmoet, zorg dat je als korte 'pitch' in een paar zinnen kunt vertellen wie je bent en wat je komt doen. Vraag ook belangstellend naar de functie van degene tegenover je en probeer sowieso haar of zijn naam en afdeling te onthouden, maar blijf niet te lang kletsen.
Jezelf voorstellen
Stel jezelf voor door je naam, je functietitel en waar je werkt te benoemen. Volg dit met een korte biografie. Vergeet niet wat over je ervaring te vertellen. Als je een presentatie houdt voor een groep mensen die jou al kennen, is het niet nodig om jezelf voor te stellen.
Jezelf online voorstellen door middel van een leuk mailtje waarin je jezelf kort voorstelt. Hierdoor weten ze alvast wie je bent voordat niemand weet dat jij nieuw bent. In dit mailtje vertel je heel kort iets over jezelf en zet er een leuke spontane foto bij. Het belangrijkste is, houdt het kort maar krachtig.
Laat persoonlijke sprankeling uit je korte bio spreken. In het beste geval wordt in je korte bio zowel je toon, je stijl, je ervaring als je expertise duidelijk, het liefst met een 'eigenwijze twist' die bij jou past, niet geforceerd, maar kloppend in het geheel. Verlevendig je korte bio met wapenfeiten.
In principe zo kort dat je het in de lift aan iemand kunt vertellen, nog voordat hij of zij uitstapt. In deze 'liftpresentatie' heb je ongeveer 20 seconden de tijd om jezelf en je werk te presenteren. Het is een compacte, duidelijke beschrijving van “wie ben ik”, “waar sta ik voor” en “wat is mijn kracht”.
Wordt er in een sollicitatiegesprek gevraagd of je iets over jezelf kan vertellen? Dat is niet gek. Het is namelijk een informele, persoonlijke vraag, bedoeld om je beter te leren kennen. Echt een open vraag uit interesse dus, de ideale ijsbreker voor een sollicitatiegesprek of netwerkgesprek.
Wat trekt je aan in dit bedrijf? Noem bijvoorbeeld de prettige werkomgeving, de bedrijfscultuur en de mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling. Laat blijken dat je hebt verdiept in de organisatie. Je kunt bijvoorbeeld relevante trends of producten noemen die je aanspreken.
Jezelf voorstellen of introduceren is veel meer dan alleen het noemen van je naam; het is een manier om contact met nieuwe mensen te leggen door een paar woorden te wisselen, en het gaat ook vaak gepaard met fysiek contact.
Een originele presentatievorm is het gebruik van een infographic. Je gebruikt deze vorm om data op een duidelijke manier te presenteren naar het publiek. Infographics zijn enorm populair en komen steeds vaker terug tijdens presentatie vooral als er cijfers gepresenteerd worden.
Een persoonlijk profiel wordt ook wel een persoonlijke presentatie, profielschets of korte introductie genoemd. Deze staat bovenaan uw cv. In een paar zinnen beschrijft u hier wie u bent en wat u kunt. Daarmee laat u zien dat u de gezochte kandidaat bent.
Maar eerst brengt hij je ernaartoe. Wat antwoord je als iemand vraagt: Wie ben jij? Waarschijnlijk zeg je in eerste instantie je naam. Zo stel je je voor en je probeert een goed beeld neer te zetten bij die naam.
vraag 4: waarom moeten we jou aannemen
Geloof je dat jij de beste persoon bent voor deze baan? Laat het merken en zeg het! Zorg wel dat je dit onderbouwt door nogmaals jouw onderscheidende skills en ervaringen te noemen. Goed: “Jullie zouden mij moeten aannemen, omdat ik de beste kandidaat ben voor deze baan.