Stimuleer verschillende leesactiviteiten
Onderneem verschillende leesactiviteiten. Onderzoek toont aan dat – naast voorlezen – praten over boeken, boeken cadeau geven en een bezoek aan de boekhandel en bibliotheek het leesgedrag en de leesmotivatie stimuleren.
Dyslexie of fixatie disparatie zijn bekende veroorzakers van leesproblemen. Letters worden door elkaar gehusseld, lijken op de bladzijde te dansen en/of vormen geen begrijpelijke zinnen. In deze gevallen ontstaat moeite met lezen door het niet goed samenwerken van de ogen met de hersenen.
Het eren van boeken die je zelf uitkiest, het delen van de opwinding van voorlezen, het opbouwen van een evenwichtige boekencollectie, het openbaar maken van je passies en het geven van beloningen die de waarde van lezen aantonen, zijn slechts enkele eenvoudige maar transformerende suggesties die de liefde voor lezen in je klas kunnen voeden.
Een gebrek aan motivatie kan verschillende oorzaken hebben. Denk aan eentonige taken, gebrek aan erkenning, twijfels aan jezelf, burn-out of een bore-out, mentale gezondheidsproblemen of onduidelijke doelen.
Er kunnen veel verschillende redenen zijn waarom we de motivatie om te studeren verliezen of missen. Je voelt je misschien overweldigd of gestrest door de stof die je moet herhalen . Of je bent misschien niet geïnteresseerd in het onderwerp en ziet op dit moment niet de waarde in wat je leert.
Leg vast wat je per semester, per maand en per week moet doen. Zo wordt je werk overzichtelijk. Tracht goed in te schatten hoeveel tijd je nodig hebt om een taak te doen. Als je dan merkt dat bijvoorbeeld de paasvakantie druk wordt, begin je al eerder te werken aan taken of papers.
Afasie treft iedereen anders, maar de meeste mensen zullen moeite hebben om zichzelf uit te drukken of dingen te begrijpen die ze horen of lezen . Als afasie is veroorzaakt door een plotseling hersenletsel, zoals een beroerte of ernstig hoofdletsel, ontwikkelen de symptomen zich meestal direct na het letsel.
Lezen is belangrijk. Het vergroot de taalontwikkeling, de concentratie en fantasie. Bovendien krijg je door lezen kennis over de wereld om je heen en draagt het bij aan het vormen van een mening. Allemaal goede redenen om aandacht te schenken aan leesmotivatie zodat leerlingen met meer plezier gaan lezen.
Maak het nieuwsgierig naar het verhaal. Geef je kind gelegenheid om iets te zeggen als je het verhaal voorleest. Alle opmerkingen over het verhaal zijn goed. Neem opmerkingen, geluiden (schrikreactie, lachen, zuchten) en non-verbale reacties van je kind serieus.
Nieuwsgierigheid, zoals in de wens om iets over een onderwerp te leren. Esthetische betrokkenheid, zoals in het genieten van het ervaren van een literaire tekst. Uitdaging, zoals in de oriëntatie op het leren van complexe ideeën uit een tekst. Herkenning, zoals in de voldoening van het ontvangen van een tastbare vorm van beloning voor succes bij het lezen.
Als je een kind hebt dat moeite heeft op school en niet gemotiveerd lijkt om moeite te doen, is het eerste wat je wilt doen onderzoeken of er een obstakel in de weg zit. Leerproblemen, sociale uitdagingen, aandacht of emotionele problemen kunnen er allemaal voor zorgen dat kinderen academisch niet betrokken raken .
Bij fysieke oorzaken kun je denken aan te weinig slaap, een ongezond voedingspatroon, of misschien een gezondheidsprobleem. Mentale en emotionele problemen als onrust thuis, moeite op werk, veel piekeren of sub-assertiviteit kunnen ook erg veel energie kosten die jou op termijn lusteloos maken.
Misschien hebben je ouders onrealistische verwachtingen voor je gesteld, of heb je ze voor jezelf gesteld . Misschien heb je een onderliggende angst voor succes omdat je niet zeker weet of je er altijd aan kunt voldoen. Neem de tijd om een dagboek bij te houden of hardop na te denken over waarom je je zo voelt.
Hoe blijf je doorgaan als je hart er niet in zit? In haar onderzoek heeft Fishbach een aantal simpele tactieken geïdentificeerd: Stel doelen die intrinsiek lonend zijn en maak ze heel specifiek . Als een taak niet bevredigend is, concentreer je dan op. Beloon jezelf op de juiste manier voor het afronden van dingen.
Je kunt het enthousiasme om te lezen onder andere stimuleren met: Voorlezen: ook oudere kinderen vinden het fijn om voorgelezen te worden! Kies een verhaal dat je vroeger zelf mooi vond en praat er enthousiast over. Theatervoorstellingen en verfilmingen: zo stimuleer je je kind om daarna het boek te lezen.