Bel daarna direct het Nationaal Storingsnummer: 0800-9009 (gratis).
Bel dan het Nationaal Storingsnummer gas en stroom op 0800 - 9009 (gratis).
Stroomonderbreking melden
Als de stroomstoring zich voordoet op de installatie in huis bel je naar je elektricien. Enkel bij een panne op het net in de straat of aan je elektriciteitsmeter bel je Fluvius op het nummer 078 35 35 00.
Meld een storing altijd direct bij uw netbeheerder. Als u belt naar het Nationaal storingsnummer gas en stroom, komt u automatisch bij uw eigen netbeheerder terecht: 0800-9009. Voor meer informatie over een eventuele storing in uw buurt kijkt u op www.gasenstroomstoringen.nl.
Nationaal Storingsnummer: 0800-9009 (gratis)
Een telefoonnummer om in uw mobiele telefoon te bewaren of op te hangen in de meterkast is het Nationaal Storingsnummer 0800-9009. Dit is een gratis telefoonnummer. U belt het Nationaal Storingsnummer wanneer u: een gaslucht ruikt.
Heeft u helemaal geen stroom, dan kunt u de storing melden via het Nationaal storingsnummer Stroom & Gas (0800-9009). Dit is een gratis nummer. Uw melding komt direct bij uw regionale netbeheerder binnen. Met de de mobiele telefoon kunt u ook de website Gas- en stroomstoringen raadplegen.
Voor een normaal huishouden geldt dat je minimaal 4 uur zonder stroom moet hebben gezeten door een stroomstoring wil je hier een vergoeding voor krijgen. Je kunt op de site van de netbeheerder vaak een overzicht vinden van opgeloste storingen, daar kun je zien hoelang de storing daadwerkelijk duurde voor de hele buurt.
De storing duurt korter dan 4 uur: u krijgt geen vergoeding. De storing duurt 4 tot 8 uur: u krijgt 35 euro. De storing duurt langer dan 8 uur: u krijgt 20 euro extra voor elke 4 uur die u daarna zonder stroom zit.
Een zonnedouche werkt heel simpel zonder elektriciteit, zo bespaar je dus elektrakosten voor warm water en heb je ook warm water mocht de stroom uitvallen. En last but not least, de aanschaf en installatie van een zonneboiler kost veel geld. Terwijl een zonnedouche slechts eenmalig €10 kost.
Wat te doen tijdens gas- en stroomuitval
Meld de storing via het landelijke storingsnummer voor gas en stroom: 0800 – 9009. Bel alleen 112 als iemand spoedeisende (medische) hulp nodig heeft. Heb je nog internet op je telefoon of tablet?
Tijdens de stroomstoring
Bel geen 112, want het is geen acute nood. Wel kun je bellen met het nationale stroomstoringsnummer: 0800-9009. Beperk verdere telefoontjes zoveel mogelijk, want die kunnen het netwerk overbelasten, waardoor noodoproepen niet meer doorkomen. Haal de stekkers uit de stopcontacten.
In een gesloten vriezer blijven producten gedurende een storing tot 24 uur bevroren. Zie ook de Tips van het voedingscentrum hieronder kort samengevat: Als het eten nog hard is (niet ontdooid) kunt u het opnieuw invriezen.
Schakel alle groepen achter de aardlekschakelaar uit en verwijder vervolgens de stekkers van alle elektrische apparaten die op deze groepen zijn aangesloten. Schakel de groepen en de aardlekschakelaar weer in en plug daarna alle stekkers één voor één weer in het stopcontact.
Dit doe je als volgt: Schakel alle zekeringen uit en schakel de uitgevallen differentieel terug in. Schakel daarna één voor één op een rustig tempo de zekeringen terug in. Vanaf het moment dat je een zekering inschakelt en de differentieelschakelaar opnieuw springt, dan weet je dat de fout achter deze zekering zit.
Wanneer de bedrading in een elektrisch apparaat kapot gaat, of de bedrading komt in aanraking met water, veroorzaakt het apparaat kortsluiting. Er 'lekt' dan teveel stroom en een zekering of de aardlekschakelaar schakelt automatisch uit.
Ga op je elektriciteitsplan na welke stopcontacten, schakelaars en andere installaties op de betreffende zekering zijn aangesloten. Zet alle aangesloten apparaten en installaties uit en trek de stekker van elk apparaat uit het stopcontact. Schakel de automaat weer aan of vervang de smeltzekering.
Laat kaarsen nooit onbewaakt achter; Open uw koelkast en diepvriezer niet als dat niet nodig is. Een gevulde diepvriezer waarvan de deur gesloten blijft, kan het voedsel tot 24 uur bevroren houden; Vermijd telefoneren om het netwerk niet te verzadigen en het werk van de hulpdiensten niet te hinderen.
Je moet het nationaal storingsnummer bellen: 0800-9009. Dit nummer is gratis en dag en nacht bereikbaar. Via het nationaal storingsnummer komt je melding terecht bij je netbeheerder. Die kan vervolgens meteen stappen zetten om de stroomstoring op te lossen.
Ben je met meer dan 2 personen in huis maar heb je geen nood aan een verwarming met warmtepomp dan is de warmtepompboiler misschien wel de perfecte keuze voor jou. Deze geeft jou goedkoop warm water door een besparing op je energiefactuur.
Kosten van douchen en baden
Een douchebeurt kost gemiddeld 65 liter warm water, bij 9 minuten douchen. Daarvoor betaal je € 0,62 bij een gasboiler en € 0,70 bij een elektrische boiler. Een bad verbruikt 120 liter warm water per keer. Daarvoor betaal je € 1,29 bij een gasboiler en € 1,61 bij een elektrische boiler.
Doe het eten in de koelkast en eet het binnen 2 dagen op. Is eten echt zacht en ontdooid, gooi dan je kwetsbare producten zoals vlees en vis, weg. Voor andere producten geldt: eet ze zo snel mogelijk op, het liefst dezelfde dag nog.
Tip bij een stroomstoring: houd de koelkast en vriezer dicht
Als de stroom uitvalt, is het verstandig om de koelkast en/of vriezer zo min mogelijk te openen. Een dichte deur houdt de warmte van buiten tegen. Zo blijft het eten en drinken langer koel.
Voedsel bewaren
Haring of spek pekelen door het in zout te leggen, zorgt ervoor dat je het langer kan bewaren en heeft bovendien geen negatief effect op de smaak. Hetzelfde voor het roken van vlees, vis en kaas. Sommige groenten, fruit en zelfs soorten vlees kan je ook drogen, zodat deze niet kunnen bederven.