Taalontwikkeling bij peuters van 2 - 2,5 jaar Kinderen in deze fase hebben al een woordenschat van ongeveer 200 woorden, terwijl ze al zo'n 300 woorden begrijpen.
Kinderen kunnen in deze periode plotseling iets zeggen zonder uitleg of inleiding, en verwachten dan dat de ander dit meteen begrijpt. Rond de 2e verjaardag mag je van je kind verwachten dat het zich met 2 woorden duidelijk kan maken. Het is niet erg als je kind dan nog letters weglaat of verkeerd uitspreekt.
Tussen de leeftijd van 1 en 2 jaar leren kinderen elke dag nieuwe woorden. Tegen de tijd dat ze 2 jaar oud zijn, kunnen ze tot 50 woorden begrijpen. Deze woorden zijn meestal eenvoudige zelfstandige naamwoorden zoals mama, papa, eten, drinken, enz.
Rond de leeftijd van twee jaar heeft uw kind waarschijnlijk een kernwoordenschat opgebouwd van ongeveer een tot tweehonderd woorden , en heeft hij geleerd om twee woorden aan elkaar te verbinden. Het is belangrijk om te onthouden dat kinderen in deze fase woorden vaak niet duidelijk uitspreken, en dat dit volkomen normaal is.
Wanneer je peuter zo'n twee jaar oud is, kan hij zelf gaan 'tellen' door cijfers (meestal ð) op volgorde op te noemen en naar voorwerpen te wijzen om na te doen wat jij doet als je telt. Hij legt nog geen verband tussen het daadwerkelijke aantal en het corresponderende getal dat hij zegt.
Rond de leeftijd van 2 jaar beginnen kinderen vaak met het onthouden van de getallen van 1 tot en met 10 in de juiste volgorde en proberen ze deze uit het geheugen op te zeggen.
Je kind begrijpt en spreekt steeds meer woorden en zinnen, speelt meer samen met andere kinderen en doet steeds meer dingen zelf. Ze oefenen met zelfstandig worden. Wanneer het even niet lukt, kan dat frustrerend zijn voor je peuter. Driftbuien zijn dan ook heel normaal in deze fase.
De meeste kinderen experimenteren op tweejarige leeftijd met onomatopee (oftewel het gebruiken van woorden die geluiden beschrijven, zoals "piep piep!") en beginnen vragen te stellen ("Waar is Dada?"), maar verbaal gevorderde kinderen kunnen al langere zinnen spreken met veel werkwoorden , zoals "Ik speelde en ik sprong en ik zong!", zegt Fujimoto.
Er is sprake van bredere ontwikkelingsproblematiek, waardoor het kind er langer over doet om de functie van taal te ontdekken en gebruiken taal daarom nog weinig op jonge leeftijd. Ongeveer 10 tot 15% van de tweejarigen is wat later met praten zonder dat er verder iets aan de hand is. Dat stelt misschien wat gerust.
Peuter (15 maanden tot 3 jaar)
Vanaf 15 maanden spreken we van de peuterfase. Je kind kent en begrijpt al heel wat woorden. Daarom is het belangrijk dat kinderen veel kansen krijgen om zelf te praten. Je kan je kind daar goed bij helpen.
De meeste baby's tussen de 7 en 12 maanden benoemen hun ouders als “mama” of “dada”. De eerste woordjes (anders dan mama of dada) leren de meeste baby's rond 19 maanden. Tegen de tijd dat je kleintje 2 jaar is, praat hij of zij in zinnen van 2 tot 4 woorden.
Na de eerste verjaardag
Dit zijn vaak nog geen bestaande woorden, maar stukjes ervan, of iets wat erop lijkt. Je kind gaat steeds meer echte woorden gebruiken, tussen zijn gebrabbel door. De meeste kinderen zeggen hun eerste woorden wanneer zij één tot anderhalf jaar oud zijn.
Ongeveer tussen de 20 en 24 maanden kan je peuter leren om twee woorden te combineren en zinnetjes te zeggen als “niet slapen” en “meer water”.
Jouw kind leert goed en stevig loslopen, zal voor het eerst de trap op klimmen met hulp van de armleuning en ook de fijne motoriek wordt steeds verfijnder. Zo zal een dreumes aan het einde van het tweede levensjaar één voor één bladzijden van een boek kunnen omslaan en kan een peuter al heel aardig papier knippen.
Lees met je peuter, zing liedjes en reciteer kinderliedjes.Speel met speelgoed dat je peuter leuk vindt, bijvoorbeeld treinen, theeserviezen, blokken, simpele puzzels of zacht speelgoed . Dit zal je peuter vaak aan het praten krijgen. Herhaal en bouw voort op de woorden van je peuter.
Kenmerken van dysfasie zijn: Een kind met dysfasie begrijpt anderen wel, maar praat zelf erg weinig of erg slecht. Het kind moet zoeken naar de juiste woorden en zegt dan net iets anders dan het had bedoeld. Het uitdrukken van gedachten en gevoelens gaat moeizaam.
Er is geen eenduidige maatstaf of test voor begaafdheid.
Toch zijn er een aantal signalen waar experts op letten. Bij peuters kan dit eruit zien als het vroeg behalen van mijlpalen in de spraak, het hebben van een grote woordenschat voor hun leeftijd, of het zijn van een ongelooflijk snelle leerling .
Beginnen met voorlezen
Vanaf ongeveer vier maanden kun je je baby al boekjes voorlezen. Bij jonge kinderen benoem je vooral wat je op de plaatjes ziet. Als je kind iets aanwijst, kun je vertellen wat dat is en er nog iets aan toevoegen: 'Kijk daar, een eend! De eend zegt kwak, kwak, kwak.
De meeste kinderen ontwikkelen tussen 0 en 5 jaar van enkele woordjes gebruiken tot volledig verstaanbaar praten. Wanneer een kind één taal goed en volledig leert spreken, ontwikkelt hij of zij taalgevoel. Hierdoor kan het kind andere talen ook beter leren.
Rond de leeftijd van twee jaar kan je kind beginnen met 'tellen' door te wijzen en daar getallen bij te zeggen, om na te doen wat jij doet wanneer je telt.
Waar u op moet letten
Hoewel alle kinderen zich anders ontwikkelen, moet u met uw kinderarts praten als uw 2-jarige: Niet weet hoe hij gewone voorwerpen moet gebruiken . Geen zinnen van twee woorden gebruikt. Acties niet kopieert of woorden herhaalt.
Eigen naam zeggen
Dat verschilt ook per kind, maar je kunt het verwachten vanaf ongeveer achttien maanden. Het kan ook best een paar maanden later zijn. Of misschien heeft jouw kind wel een heel ander woord bedacht waar hij zichzelf mee aanduidt. Dat is allemaal oké.