Regels winterbanden Duitsland Alleen autobanden met het sneeuwvloksymbool (3PMSF, 3 Peak Mountain Snow Flake) worden als winterband geaccepteerd. Let op: banden gefabriceerd vóór 1 januari 2018 met alleen de aanduiding M+S (dus zonder sneeuwvloksymbool) worden sinds 1 oktober 2024 niet meer als winterband geaccepteerd!
Voorheen waren banden met alleen het M+S-symbool ook nog toegestaan, maar de M+S-band zonder bergje is nu dus verboden in Duitsland. Let op: als er géén winterse omstandigheden zijn, mag je er nog wél mee rijden.
Als je all-season banden een sneeuwvloksymbool hebben, dan worden deze ook gezien als winterbanden. Met deze 4-seizoenenbanden mag je dus ook in de winter in Duitsland rijden. Hoe herken ik all-season banden? Als op de zijkant van je band de code A/S staat, dan is het een all-season band.
Volgens de Duitse wet moet uw auto geschikt zijn om te rijden in winterse omstandigheden. Als het sneeuwt, moet u winterbanden of all-seasonbanden gebruiken met het sneeuwvloksymbool of het 3 PMSF-symbool . Ook mogen uw ruitenwissers niet versleten zijn en moet u voldoende ruitensproeiervloeistof bij u hebben.
Vanaf 1 oktober 2024 verandert de regelgeving voor winterbanden in Duitsland, en dat heeft ook gevolgen voor Nederlandse automobilisten die regelmatig de grens oversteken. Banden met enkel het M+S-symbool (modder en sneeuw) zijn niet langer toegestaan onder winterse omstandigheden.
Rijd je niet op winterbanden in Duitsland tijdens winterse omstandigheden? Dan riskeer je een boete van 60 euro en een strafpunt op je rijbewijs. Ongeacht of je toerist bent of niet. Hinder je andere bestuurders, dan loopt de boete al snel op naar 80 euro of zelfs 120 euro.
Dit symbool, een bergpictogram met een sneeuwvlok, garandeert dat de band optimale prestaties biedt op besneeuwde en gladde wegen. Banden met dit symbool hebben bewezen betere grip en remkracht te leveren dan oudere M+S-banden, die niet aan dezelfde strenge tests onderworpen zijn.
Leeftijd van de banden
Banden moeten na ongeveer zes jaar worden vervangen, zelfs als ze er goed uitzien. Bestuurders in Canada die 20.000 tot 25.000 km per jaar in de winter afleggen, kunnen vier tot vijf seizoenen van goede winterbanden genieten. Maar rijgewoonten, wegomstandigheden en opslag hebben invloed op de levensduur van de banden.
Het is echter veiliger om met winter- of all season banden te rijden in winterweer en deze banden zijn effectiever onder de 7*C. Om te weten wanneer u uw zomerbanden moet vervangen door winterbanden, moet u rekening houden met wanneer de weg vaker kouder wordt of wanneer er sneeuw en ijs ligt.
Om te voorkomen dat u in een gevaarlijke situatie terechtkomt, onthoud dan deze eenvoudige regel: " Wanneer de temperatuur onder de 7°C zakt , is het tijd om over te schakelen op winterbanden!"
Sommige banden zijn voorzien van een bergpictogram met sneeuwvloksymbool (3PMSF). Deze aanduiding noemen we 'Three-Peak Mountain Snowflake'. Het symbool is eenvoudig te herkennen aan de drie bergpunten.
De naam zegt het eigenlijk al: de winterband is geschikt voor de winter, terwijl de 4-seizoenenband (ook wel all-season of all-weather band genoemd) geschikt is voor alle seizoenen in Nederland. Het grootste verschil is dat een winterband écht geschikt is voor winterse omstandigheden zoals gladheid en sneeuw.
De nadelen van vierseizoenenbanden
Vierseizoenenbanden slijten sneller: ze gaan gemiddeld 8 à 10 procent minder lang mee. Met de combinatie zomer- en winterbanden kan je ongeveer 60.000 kilometer rijden, met vierseizoenenbanden gemiddeld 54.000 kilometer.
In diverse Europese landen mag je bij sneeuw en ijs rijden met spijkerbanden. Maar in Duitsland zijn spijkerbanden verboden.
Voor een gemiddelde set van 4 banden ben je zo om en nabij de € 300 kwijt, maar de prijs van winterbanden is natuurlijk van meerdere factoren afhankelijk. Het goede nieuws is: winterbanden zijn vaak lang niet zo duur als de meeste mensen denken.
Als je in de periode tussen 1 november en 15 april geen winterbanden onder je auto hebt, riskeer je een boete tot 5.000 euro. Je auto kan zelfs in beslag worden genomen.
Het verbeterde loopvlakpatroon helpt u ook door samengepakte sneeuw, smeltende sneeuw en ijzige omstandigheden. Als de temperaturen nooit zo laag worden, kunnen banden die zijn ontworpen voor alle seizoenen een goede optie voor u zijn .
All-seasonbanden kunnen het hele jaar door worden gebruikt en presteren goed bij milde winterse omstandigheden. Ze beschikken echter niet over dezelfde winterspecifieke eigenschappen als winterbanden, waardoor ze minder goed presteren bij streng winterweer.
Winterbanden worden aanbevolen (vooral in landelijke gebieden), maar zijn niet wettelijk verplicht .
Zijn winterbanden na tien jaar nog steeds goed? Hoewel sommige winterbanden er na tien jaar nog redelijk goed uit kunnen zien, raden de meeste fabrikanten aan om banden die tien jaar oud zijn te vervangen , ongeacht hun zichtbare staat. Rubberverbindingen kunnen na verloop van tijd degraderen, wat de levensduur en prestaties van winterbanden beïnvloedt.
Steek de pin van de meter in de dikste groef van het loopvlak van de band totdat de voet van de meter parallel is aan de band . Controleer de weegschaal. Zolang uw getal rond de 7 en 12/32″ ligt, zit u goed. Als uw winterremmen en bochtenwerk niet optimaal zijn, moet u investeren in een nieuw paar winterbanden.
Het symbool voor zware omstandigheden wordt aangegeven door een pictogram van een bergtop met een sneeuwvlok in het midden. Dit symbool geeft aan dat een winterband bestand is tegen besneeuwde en gladde wegen, lage temperaturen en voldoet aan de minimumvereisten voor tractie op sneeuw .
Ga je met de auto naar Duitsland, dan ben je verplicht om een gevarendriehoek, een veiligheidsvest en een verbanddoos bij je te hebben. Daarnaast adviseren wij om voor Duitsland ook een aantal extra items mee te nemen.
De code 'MS' staat voor 'Mud & Snow', oftewel modder en sneeuw. De fabrikant wil hiermee aangeven dat de autoband wel tegen een stootje kan. De banden worden geschikt geacht om in natte, koude en modderige omstandigheden voldoende grip te blijven houden.