Om iemand te kunnen werven, heeft u een functieprofiel, vacaturetekst en uiteraard een wervingsmethode nodig. Via deze instrumenten creëert u de mogelijkheid om in contact te komen met potentiële goede kandidaten. Daarnaast is het goed om altijd op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen en innovaties.
Tips om aan nieuw personeel te komen:
Gebruik je persoonlijke en zakelijke netwerk en ook dat van je (oud)medewerkers. Veil de werkzaamheden als opdracht aan zzp'ers. Organiseer samen met andere mkb-ondernemers het werven en uitwisselen van personeel. Zet je vacature uit bij het UWV en de Sociale dienst.
Het doel van werving en selectie is om aan de hand van een functie- en bijbehorend competentieprofiel een zo geschikt mogelijke kandidaat te vinden voor een vacature.
Werving en selectie is het engageren, selecteren en in dienst nemen van geschikte kandidaten voor een vaste of tijdelijke baan. Dit proces kunnen organisaties uitbesteden aan specialisten, zoals werving- en selectiebureaus.
Bij de keuze voor interne (binnen het bedrijf werven) en/of externe werving (mensen van buiten aantrekken) zijn een aantal overwegingen van belang. Uiteraard kan ook gekozen worden voor gelijktijdig intern en extern werven.
Wervingsmiddelen zijn middelen die ingezet worden bij de werving van nieuwe medewerkers. Voorbeelden van wervingsmiddelen zijn advertenties, het CWI, internet enzovoort.
Bijna ieder bedrijf heeft een website. Deze website is niet alleen belangrijk voor klanten, maar ook voor potentiële medewerkers. Op deze manier kan een bedrijf zich presenteren aan nieuwe werknemers en veel informatie verstrekken aan de geïnteresseerde werkzoekende.
Het proces kun je vergelijken met een trechter. We noemen dat ook wel: de recruitment-funnel. Bovenin zo'n trechter zit de zogeheten upperfunnel met veel sollicitanten, en bij elke stap vallen sollicitanten af totdat je uiteindelijk die ene nieuwe collega gevonden hebt.
Werving en selectie omvat het hele proces van het aantrekken, selecteren en aanstellen van werknemers voor de organisatie. Het wervingsproces start zodra een vacature ontstaat. Deze vacature moet worden ingevuld met een of meer geschikte werknemers. Er kan intern en extern of grensoverschrijdend worden geworven.
De meest gebruikte selectiemethodes zijn: Sollicitatiegesprek/interview, een gesprek met functie-gerelateerde vragen. Psychometrische tests, het meten van cognitieve vermogens en persoonlijkheid door middel van testen. Opvragen van referenties, het verkrijgen van functioneringsinformatie bij voorgaande werkgevers.
Een van de grote oorzaken is vergrijzing, en dat die eraan zit te komen, weten demografen al jaren. Vergrijzing betekent dat er meer mensen met pensioen gaan dan er op de arbeidsmarkt bij komen. Sectoren met hoge vergrijzing zijn op dit moment onder meer de overheid, onderwijs en transport.
Betrek je medewerkers bij het maken van de video. Vraag hen of ze een leuk filmpje willen maken waarin ze vertellen hoe hun dag eruit ziet en wat ze leuk vinden aan het werken bij je bedrijf. Laat sfeerbeelden zien van de werkplek en ook van informele momenten zoals een vrijdagmiddagborrel.
Een externe kandidaat is in feite een medewerker die buiten het bedrijf wordt geworven. De redenen waarom iemand op zoek is naar een nieuwe baan, kunnen zijn dat degene verder wil komen in zijn carrière, de nieuwe baan meer voordelen biedt of de levensomstandigheden veranderen, bijvoorbeeld vanwege een verhuizing.
Er zijn vele wervingsmethoden, intern werven is er één van. Het is eigenlijk niet meer dan het vervullen van een openstaande functie door iemand uit uw eigen organisatie.