Fietsers mogen alleen naast elkaar rijden op fietspaden en woonerven en in fietsstraten.
Voor anderen alleen buiten de bebouwde kom, tenzij de fietsomstandigheden zwaar zijn (een steile klim of extreem warm weer). In Frankrijk en Oostenrijk zijn helmen verplicht voor kinderen tot 12 jaar. In Kroatië tot 16 jaar.
Je kunt je inspannen en de bergen opzoeken maar ook heerlijk recreatief in de dalen, langs de meren of rivieren fietsen. Oostenrijk is ook een ideale bestemming voor een fietsvakantie met de kinderen.Er zijn over het algemeen voldoende fietspaden en langs veel wegen zijn ook speciale fietsstroken.
Fietsen door heel Europa
Het Donau-fietspad, het Tauern-fietspad, het Alpe-Adria-fietspad, het Drau-fietspad, het Mur-fietspad, het Enns-fietspad, het Thermenfietspad in Niderösterreich en in Stiermarken en het Wenen-Breclav-fietspad vormen de basis voor het EuroVelo-fietsroutenetwerk in Oostenrijk.
In Oostenrijk rijdt men rechts en trams hebben altijd voorrang. Op smalle bergwegen moet die auto voorrang verlenen, die het makkelijkst kan uitwijken.
Een brandblusser is niet verplicht. Verbandtrommel en gevaren driehoek zijn dit wel. Ook het veiligheidsvest is verplicht. Dat betekent dat autobestuurders een reflecterend veiligheidsvest bij zich in de auto moeten hebben.
Duitsland is de nummer 1 in fietsvakanties. Met trekpleisters als de Bodensee, Moezel, Donau, Elbe, de Rijn en Beieren weet dit land iedereen te betoveren. Historische dorpjes, heerlijk eten, wijn en mooie natuur zijn dé ingrediënten voor een onvergetelijke fietsvakantie.
Door de rode kleur valt het onderscheid tussen de autorijbaan en de fietsstrook extra op.Dat zorgt voor meer duidelijkheid voor de weggebruiker en dus voor meer veiligheid. Er is overigens geen wet die bepaalt dat het fietspad een (rode) kleur moet hebben.
Fietsstad #1: Amsterdam
Amsterdam wordt gezien als dé fietsstad van Nederland, al heeft deze stad haar plek ook eens af moeten staan aan Utrecht, blijkt uit de ranking van de Copenhagenize Index. De hoofdstad heeft niet alleen een goede infrastructuur, het biedt ook mogelijkheden om fietsen te huren en delen.
Zoals ik eerder zei: in Oostenrijk zijn ze streng met regels. En regels worden hier ook echt nageleefd. Dus let op je snelheid, loop en fiets niet door bij een rood stoplicht en parkeer in de vakken. Anders krijg je een bon.
In Oostenrijk is het verplicht om een gevarendriehoek in je auto te hebben. Het gebruik van een gevarendriehoek is verplicht bij pech of een ongeval buiten de bebouwde kom wanneer het overige verkeer de auto niet tijdig kan zien.
Wat is de maximale snelheid e bike zonder helm? De maximale snelheid voor e bikes zonder helm is op dit moment dus 25 km / uur. Maar ook met deze snelheid kun je een harde smakker maken, wat kan zorgen voor grote gevolgen die blijvend zijn.
Nee, een fietshelm is in Duitsland niet verplicht. Als je je tenminste verplaatst op een gewone fiets of een elektrische fiets die niet harder gaat dan 25 km/u. Ga je met een racefiets, mountainbike, of speed pedelec op pad, dan moet je wel een helm op.
Ja, als de politie jou betrapt kun je hiervoor een boete krijgen.
Fietsers moeten rechts (in hun rijrichting) op de rijbaan rijden, zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan.
Fietsen is gezond, fietsen is goedkoop en binnen de grote steden ben je op de fiets vaak sneller dan met de auto. We fietsen vooral zoveel in Nederland omdat fietsen in Nederland zo makkelijk is. Nederland is hartstikke plat dus je hoeft niet keihard tegen een berg op te fietsen. Dat scheelt.
Op de landenlijst staat China met 450 miljoen fietsen veruit aan kop.... In Nederland zijn 16 miljoen fietsen.
In Nederland zijn bijna 23 miljoen fietsen en dat betekent dat elke inwoner zo'n 1,3 fiets in zijn of haar bezit heeft. Nergens ter wereld is dat zo!
In Oostenrijk hebben voertuigen met een maximaal toegestaan gewicht tot 3,5 ton een vignet nodig om op autosnelwegen en autowegen te mogen rijden.
Omdat het verplicht is het wegenvignet te kopen, scannen digitale controles de nummerplaten om na te gaan of u er een heeft- en zo niet, dan kan dat u duur te komen te staan. Rijden zonder vignet kan leiden tot een boete van 120 euro en onnodige zorgen omdat u tegen de wet in rijdt.
Snelheidsregels in Oostenrijk
Bovendien wordt langs sommige Oostenrijkse wegen vaak een veiligheidsmaatregel getroffen die bekend staat als trajectcontrole; deze maatregel zorgt ervoor dat bestuurders een gemiddelde snelheid aanhouden in plaats van zich simpelweg aan de aangegeven maximumsnelheid te houden.