Verwachten u, uw werknemer en de arbodienst dat uw werknemer weer aan het werk kan? Dan maakt u uiterlijk in de achtste week samen met uw werknemer afspraken om dit zo snel en verantwoord mogelijk te doen. Deze afspraken beschrijft u in een Plan van aanpak.
Binnen acht weken na de ziekmelding of uiterlijk twee weken na de probleemanalyse stelt de werkgever in overleg met de werknemer een Plan van Aanpak (PvA) op. In dit plan staat beschreven wat beiden gaan doen om de werknemer weer aan het werk te krijgen.
Het Plan van aanpak is een momentopname. Uw werknemer en u zorgen ervoor dat het Plan van aanpak altijd actueel is en stellen het doorlopend bij als dat nodig is. Hiervoor houdt u goed onderling contact. Ons advies is om elkaar minimaal elke zes weken te spreken.
Uw werkgever maakt samen met u een Plan van aanpak. Dit doet u uiterlijk 2 weken nadat de bedrijfsarts de Probleemanalyse heeft opgesteld. In het Plan van aanpak staat hoe u zo snel en verantwoord mogelijk weer aan het werk kunt.
In uitzonderlijke gevallen is vertraging geoorloofd bij het Plan van Aanpak. Bijvoorbeeld wanneer u te ziek bent om hieraan mee te werken. Mocht u door omstandigheden niet in staat zijn om het Plan van Aanpak tijdig aan te leveren dan kunt u hier samen met de werkgever extra tijd voor uittrekken mits goed gemotiveerd.
Wanneer het Plan van Aanpak ontbreekt, of niet getekend is dan zal UWV normaliter de re-integratieactiviteiten als onvoldoende beschouwen en een sanctie opleggen aan u als werkgever ten laste van maximaal een jaar extra loondoorbetaling; over verspilling van tijd en geld gesproken..!
Bent u het niet eens met het Plan van aanpak en komt u er niet uit met uw casemanager? Dan kunt u een deskundigenoordeel aanvragen bij UWV. Dan geeft UWV een onafhankelijk oordeel over de re-integratie.
De Wet Verbetering Poortwachter kent een strakke tijdsplanning van twee jaar met verplichte stappen. Het idee is om werkgever en werknemer te motiveren om de terugkeer naar werk zo snel mogelijk te realiseren. Hieronder het stappenplan voor de Wet Poortwachter.
Het wettelijk uitgangspunt is dat een werknemer in beginsel bepaalt wanneer er sprake is van ziekte en wanneer er sprake is van herstel. Indien de werkgever aan het standpunt van de werknemer twijfelt, kan de bedrijfsarts dan wel een arbeidsdeskundige worden ingeschakeld.
Voor het Plan van Aanpak wordt een standaard formulier van het UWV gebruikt. De werkgever (en/of de casemanager) vult dit formulier samen in met de werknemer.
Wanneer of werkgever of werknemer zich niet aan hun verplichtingen houden volgen er financiële sancties. Hierbij is het niet van belang of de werkgever schuld heeft aan het ziekteverzuim, een werknemer met een hernia vanwege te zwaar sporten bijvoorbeeld moet dus ook door de werkgever gere-integreerd worden.
U wilt waarschijnlijk weer gaan werken. Als u door uw ziekte (tijdelijk) niet uw eigen werk kunt doen, kunt u misschien werken in een andere functie bij uw huidige of bij een andere werkgever. U maakt hier samen met uw werkgever afspraken over. Deze beschrijft u in het Plan van aanpak.
De Wet Poortwachter schrijft voor dat u bij ziekteverzuim van uw werknemer vanaf dag 1 begint met actieve re-integratiebegeleiding. Op dag 1 meldt u de ziekte bij uw arbodienst of bedrijfsarts. Indien noodzakelijk neemt u al maatregelen zodat uw zieke werknemer na herstel binnen uw organisatie gelijk aan de slag kan.
U en uw werkgever krijgen de Probleemanalyse uiterlijk in de zesde week nadat u zich heeft ziek gemeld.
Als er veranderingen zijn in de ziekte of de mogelijkheden van uw werknemer, stelt u samen met uw werknemer het Plan van aanpak bij.
Mag de werkgever stoppen met binnen de organisatie zoeken als het spoor 2 gestart is? Nee, dat mag niet. Ook wanneer een spoor 2 gestart is, moet het zoeken naar een passende functie binnen de organisatie doorgaan. Bij grotere organisaties zijn er over het algemeen wel meer mogelijkheden dan bij een kleine organisatie.
Volgens de wet is het de werkgever niet toegestaan te vragen naar medische klachten, symptomen of naar de aard of oorzaak van de ziekte. Griep, migraine, nekklachten, een blaasontsteking, een burn-out of iets anders ergs.
Heeft u zich beter gemeld, maar wordt u binnen 4 weken weer ziek? Dan worden de beide ziekteperiodes bij elkaar opgeteld. De totale termijn van verplichte loondoorbetaling van uw werkgever blijft dan maximaal 6 weken.
Uw werkgever betaalt maximaal 2 jaar uw loon door als u ziek bent. Na 2 jaar ziekte heeft u misschien recht op een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA-uitkering). UWV bekijkt of u hier recht op heeft.
Zes maanden na het ingaan van het spoor 2 traject moet uw zieke medewerker ook openstaan voor banen die niet zijn of haar eerste keuze zijn; Uw medewerker moet actief zijn of haar best doen om het re-integreren zo goed mogelijk te laten verlopen. Wanneer dit niet zo is, kunt u als werkgever maatregelen nemen.
Een bedrijfsarts mag niet eisen dat je weer gaat werken. De bedrijfsarts adviseert je werkgever over jouw arbeidsgeschiktheid of -ongeschiktheid. Meestal volgt de werkgever dit advies. Als de bedrijfsarts denkt dat je arbeidsgeschikt bent voor jouw functie zal deze dat ook adviseren aan je werkgever.
Een plan van aanpak dwingt je om na te denken over alle factoren van je onderzoek. Zodra jouw plan van aanpak wordt goedgekeurd, weten jij en jouw begeleiders precies wat er gaat gebeuren. Je komt dan niet voor verrassingen te staan. Je beschrijft in jouw plan van aanpak de rode draad van wat je wil onderzoeken.
Jij bent als werknemer verplicht om aan het re-integratietraject tweede spoor mee te werken. Wanneer het lukt om passende arbeid voor je te vinden bij een andere werkgever, stelt je werkgever samen met jou en de nieuwe werkgever een detacheringsregeling op.
Het Plan van aanpak bij re-integratie beschrijft nauwkeurig welke activiteiten werkgever en werknemer zullen ondernemen, om de zieke werknemer terug te laten keren in het werk.