En nu Maasvlakte 2 er is kunnen de grootste schepen van de wereld hun goederen in Rotterdam laden en lossen. De Nieuwe Waterweg verbindt de Noordzee met Rotterdam.
De gehele verbinding van Rotterdam met zee bestaat nu derhalve uit een inmiddels genormaliseerde rivier en een klein stukje kanaal, te weten: de Nieuwe Maas vanaf Rotterdam, het Scheur vanaf de samenkomst Oude Maas en Nieuwe Maas tot en met de Maeslantkering en ten slotte vanaf de Maeslantkering de Nieuwe Waterweg.
De Nieuwe Waterweg is zo nieuw niet meer. Het kanaal bestaat 150 jaar. Het is de verbinding van Rotterdam met de zee en het ligt onder Hoek van Holland, waarvan de geschiedenis heel nauw is verbonden met de Nieuwe Waterweg. In maart 2022 is het 150 jaar geleden dat het eerste schip erdoorheen voer.
Rotterdam ligt midden in het deltagebied waar de Noordzee en de rivieren Maas, Rijn en Waal samenkomen, dit noemen we de Rijn-Maasdelta. Rotterdam loopt daarmee risico op overstroming. Gelukkig houden dijken, duinen en stormvloedkeringen de stad veilig.
Zo was deze tas in het bezit van Pieter Caland, de ontwerper van de Nieuwe Waterweg. Zonder hem was Rotterdam nu niet de grootste haven van Europa.
Die kans is zeer klein. Voor het overgrote deel van de haven wordt het risico op een overstroming ingeschat op eens in de duizend tot drieduizend jaar. Dat komt, omdat bijna alle haventerreinen vrij hoog zijn aangelegd, veelal tussen de 3,5 en 5,5 meter boven NAP, ruimschoots boven zeeniveau.
Aanleg Nieuwe Waterweg
Ingenieur Pieter Caland (1826-1902) ontwierp een plan om een vaargeul te graven tussen Hoek van Holland en het eiland De Beer.
Het laagste bewoonde punt van Nederland met -6 m NAP ligt in het Rotterdamse stadsgebied, het laagste punt van Nederland (inclusief de onbewoonde gebieden) met -6,74 m NAP ligt net ten oosten van de stadsgrenzen in Nieuwerkerk aan den IJssel.
Als je in Rotterdam-Noord bent zegt je 'in Noord' en in Rotterdam-Zuid zeg je 'op Zuid'. Dat komt omdat Zuid officieel een eiland is.
Maar de Maas in Rotterdam is een heel andere rivier dan de Maas van Maastricht. De Maas van Rotterdam is eigenlijk de Rijn. Daarom heet deze streek ook Rijnmond.
Een rechtvaardige transitie vereist het beheer van de Noordzee als een gemeenschappelijke hulpbron. In plaats daarvan is momenteel 10,8% van het vermogen van de Noordzee in handen van staatsbedrijven en bezitten de energiegiganten BP, Shell ExxonMobil, Centrica, ConocoPhillips, Repsol en Total Energies 33,4%.
Hoofdoorzaak voor die troebelheid is slib en zand, dat in de Noordzee in grote hoeveelheden voorradig is. In combinatie met de sterke stromingen en golven, die dit sediment vrijwel continu opwarrelen, kleurt het de waterkolom, vooral dan in de meest kustnabije zone.
Het Havenbedrijf Rotterdam is een niet-beursgenoteerde naamloze vennootschap. De aandelen van het Havenbedrijf Rotterdam worden gehouden door de gemeente Rotterdam (circa 70%) en de Nederlandse Staat (circa 30%).
Jaarlijks varen meer dan 15.000 zeeschepen over de Nieuwe Waterweg. De rivier is voor sommige schepen te ondiep. Voor een optimale bereikbaarheid van de haven zijn de Nieuwe Waterweg en de Botlek verdiept over een lengte van vijfentwintig kilometer.
Rotterdam was tussen 1962 en 2004 de grootste haven ter wereld, maar deze positie is overgenomen door Shanghai. Ook Singapore, Guangzhou, Qingdao, Port Hedland en Tianjin zijn Rotterdam als haven voorbijgestreefd in grootte. Wel is Rotterdam nog altijd veruit de grootste Europese haven.
Als typisch Rotterdamse woorden worden bijvoorbeeld regelmatig kroten (voor bieten), "koeietiet" voor uierboord, "z'n eigen" (ze aaige) voor zichzelf en tinteldoosje (voor het telefoonbotje) genoemd, maar deze woorden zijn ook elders in het Zuid-Hollands bekend.
ROTTERDAM - Dhr Groenewegen wil weten: 'Waar komt de bijnaam voor Rotterdammers; stoepenschijter, vandaan?'
Sinds de negende eeuw lag op de plaats van het huidige stadscentrum van Rotterdam de nederzetting Rotta. Deze werd in de twaalfde eeuw onbewoonbaar door overstromingen van de rivier Rotte. Omstreeks 1270 werd in de Rotte een dam gelegd op de plek waar de Hoogstraat de Rotte kruist. Hieraan ontleent Rotterdam zijn naam.
Buitendijkse gebied kunnen overstromen bij hoge rivierwaterstanden. Dit gebied ligt in Rotterdam wel 4 tot 9 meter hoger dan de polders binnendijks.
Wij zijn een waterveilige haven
De haven van Rotterdam behoort momenteel tot de veiligste havens ter wereld als het gaat om waterveiligheid. We doen er alles aan om dat niveau te behouden.
Na onderzoek door Rijkswaterstaat in 1995 is vast komen te staan dat de Zuiderplaspolder in Nieuwerkerk aan den IJssel het laagste punt van Nederland is. Het laagste punt ligt op 6,74 meter beneden N.A.P.
Het rivierwater uit de Maas en het Haringvliet vormen samen met het diepe grondwater uit Dordrecht en de Brabantse Wal onze bronnen. Dit is de basis voor de productie van drinkwater. Het is van groot belang dat deze bronnen schoon zijn en beschermd worden tegen verontreinigingen.
De Nieuwe Waterweg zou definitief een einde maken aan de slechte bereikbaarheid van Rotterdam. Door de groei van het scheepvaartverkeer en de toename van de omvang van de zeeschepen is het in 1827 gegraven kanaal door Voorne te smal en te ondiep geworden.
De Nieuwe Maas staat in Rotterdam rechtstreeks in verbinding met de Noordzee. Deze voor Europa unieke rechtstreekse overgang tussen rivier en zee, zorgt voor bijzondere natuurverschijnselen als eb en vloed en overgangen van zoet rivierwater naar zout zeewater.