Vragen die u kunt stellen ná het onderzoek Wat kan er aan mijn klacht gedaan worden (bijvoorbeeld: afwachten, behandelen, doorverwijzen)? Wat kan ik zelf doen aan mijn klachten (bijvoorbeeld: op dieet, meer bewegen, uitzieken)? Wat kan of mag ik niet meer doen? Kan ik de mening van een andere arts vragen?
Vragen die u kunt stellen
Welk onderzoek en/of behandeling wil de arts gaan doen en met welk doel? Wat zijn de risico's en gevolgen van het onderzoek en/of de behandeling? Welke andere onderzoeken en/of behandeling zijn mogelijk en wat zijn de risico's daarvan? Wanneer vindt het onderzoek en/of de behandeling plaats?
Een consultatie bij de huisarts en bepaalde specialisten bedraagt vanaf volgend jaar 30 euro. Het remgeld blijft onveranderd. Het tarief voor een consultatie bij de huisarts en bepaalde specialisten wordt vanaf 1 januari 2023 opgetrokken naar 30 euro. Dat zijn de artsen en ziekenfondsen overeengekomen.
U kunt zelf uw huisarts kiezen en ook van huisarts veranderen. Een huisarts mag in bepaalde situaties weigeren u als patiënt aan te nemen. Bijvoorbeeld als u te ver weg woont.
In een huisartsenpraktijk kan er één huisarts zijn of meerdere. U bent niet verplicht om u in te schrijven bij een huisarts, maar dit wordt wel aangeraden.
In een vraaggesprek zijn er verschillende 'soorten vragen' te stellen: Open vragen. Gesloten vragen. Suggestieve vragen.
Dan volgt de aanhef. Houd het simpel, dus bijvoorbeeld: Geachte dokter… (naam) of Beste dokter… Een bericht van behandeling kan beginnen met:Heden zag ik uw bovengenoemde patiënt, die mij consulteerde met klachten van ….
Met een klacht over een zorgverlener of arts kunt u ook naar het Tuchtcollege voor de Gezondheidszorg. Lees waarover u een klacht kunt indienen op de website van het tuchtcollege. U kunt daarbij hulp van een onafhankelijke tuchtklachtfunctionaris krijgen.
Wanneer verwijsbrief voor specialistische zorg
De huisarts geeft alleen een verwijzing als dit medisch nodig is. De huisarts weigert een verwijzing als hij ervan overtuigd is dat deze voor u niet zinvol is. Uw huisarts moet dan duidelijk aan u uitleggen waarom hij geen verwijsbrief wil geven.
Bedankt voor je goede zorg, Jossie Rotteveel (mondhygiënist in Alphen). Mijn pijnklachten zijn nagenoeg verdwenen en ik vond je behandeling erg prettig en vakkundig. Ik wil mijn hartelijke dank aan mijn huisarts M. Baraya, die een enorme geduld en deskundige advies aan mijn gerelateerd zorgsituatie geeft .
Uit onderzoek blijkt dat het veel gemakkelijker is een patiënt gerust te stellen als deze zich gekend en begrepen voelt. Besteed daarom in het consult aandacht aan expliciete uitingen van empathie, gevoelsreflecties en samenvattingen waarin ook de belevingen van de patiënt worden verwoord.
Een veel gemaakte fout is het stellen van een cocktailvraag. Dit zijn meerdere vragen in één zin. Voorbeeld: "Heeft u al een bestemming in gedachten en in welke periode gaat de reis plaatsvinden, om hoeveel personen gaat het precies?
Er zijn verschillende vragen: Open vragen beginnen met: wie, wat, wanneer, waar, en ook hoe, hoe vaak, etc. Open vragen nodigen uit om je verhaal te vertellen en leveren veel informatie op. Gesloten vragen zijn 'ja'-/ 'nee'-vragen of meerkeuze vragen.
Een retorische vraag is een stijlfiguur. Een retorische vraag wordt gesteld als een vraag, maar heeft vaak de intonatie van een mededeling. De steller van een retorische vraag verwacht geen antwoord op zijn vraag, maar wil graag dat de ontvanger van de vraag zich aangesproken voelt.
De Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ziet erop toe dat huisartsen zich houden aan geldende wetten en (veld)normen. Het uitgangspunt van ons toezicht is gezond vertrouwen. Wij gaan ervan uit dat de zorgaanbieder gemotiveerd is om veilige en goede zorg te leveren.
Dat mag alleen in drie situaties: de praktijk van de huisarts zit vol. de reistijd tussen de patiënt en de praktijk is langer dan 15 minuten. of er zijn verschillen in opvatting over bijvoorbeeld abortus of euthanasie.
Een huisarts mag jou als nieuwe patiënt wel weigeren in de volgende situaties: Wanneer de huisartsenpraktijk vol zit.Jij als patiënt een reisafstand hebt van langer dan 15 minuten tot de huisartsenpraktijk.Jij een andere opvatting van zorg hebt dan de huisarts.