Wat zou je graag willen voor mij wat ik nu nog niet heb? (Denk aan: een bepaalde eigenschap, zelfvertrouwen, een veilige thuishaven, een relatie, etc.) Wat is jouw mooiste herinnering met mij? Hoe zou je mij in drie woorden omschrijven? Welke eigenschap van mij zou jij ook wel willen hebben?
Het idee van startvragen is simpel: laat leerlingen aan de start van de les een aantal vragen beantwoorden om op die manier leerlingen én jou als docent inzicht te geven in wat zij hebben onthouden van voorgaande les(sen). Bij voorkeur zijn dit enkele vragen die leerlingen in 1-2 minuten kunnen beantwoorden.
Bij krachtige vragen gaat het over zowel inhoud als timing!
Voor de inhoud geldt dat een krachtige vraag tot ofwel inzicht ofwel concrete actie leidt. De kracht zit hem erin dat degene aan wie je de vraag stelt het antwoord zelf bedenkt. Daarom is het in de regel een open vraag. Daarnaast is timing heel belangrijk.
Diepe vragen stellen is een effectieve manier om betekenisvolle gesprekken aan te gaan. Het gaat hierbij om vragen die verder gaan dan oppervlakkige onderwerpen en mensen uitnodigen om hun diepste gedachten en gevoelens te delen.
De effectieve vraag (EV) is de totale vraag naar alle goederen en diensten in een bepaald land, gemeten over een bepaalde periode.
Vragen die gericht zijn op verbinding, op het nadenken over andere perspectieven en op krachten en oplossingen.
Begin met open vragen – dit soort vragen helpen een discussie te beginnen omdat ze meerdere standpunten aanmoedigen. Ze nodigen studenten ook uit om hun mening te delen, wat extra onderwerpen kan genereren of cruciale kwesties kan definiëren.
Bij een goed gesprek wil je werkelijk weten wat de ander bezighoudt en toon je oprechte interesse. Je wil de ander beter leren kennen en begrijpen, zonder direct tot een afspraak of oplossing te komen. Een goed gesprek voldoet aan een aantal kenmerken. Het heet ook wel dialoog of samenspraak.
Een goede vraag bevraagt maar één onderwerp, stuurt niet, bevat geen dubbele ontkenningen, is niet te lang, is duidelijk geformuleerd, houdt rekening met alle mogelijkheden en genereert antwoorden waar je wat mee kan.
Voor deze uitdaging worden "diepe" gesprekken gedefinieerd als elk gesprek dat je helpt een persoon te begrijpen en waarom ze denken/zich gedragen zoals ze doen . De diepgang komt dus niet van het onderwerp zelf, maar van het niveau waarop je met iemand in gesprek bent.
Krachtige vragen zijn provocerende vragen die een einde maken aan ontwijking en verwarring . Door de krachtige vraag te stellen, nodigt de coach de cliënt uit tot helderheid, actie en ontdekking op een geheel nieuw niveau.
Met de reflecterende vraag motiveer je de ander om dieper op de materie in te gaan. Bijvoorbeeld: Opmerking: “Ik heb moeite met mijn collega Mira.” Reflectie: “Waar heb je precies moeite mee?” Antwoord: “Dat ze niet naar me luistert.” Reactie: “Waar luistert ze niet naar?”, etc.
Een open vraag is een vraag waarop meerdere antwoorden mogelijk zijn. Over het algemeen zijn de antwoorden op een open vraag wat langer, en vragen wat denkwerk. De ander kan kiezen uit meerdere opties. Het tegenovergestelde van een open vraag is een gesloten vraag.
De letters STARR staan voor Situatie, Taak, Actie, Resultaat en Reflectie. Wanneer, bijvoorbeeld, zelfreflectie een doel van het gesprek is, dan kunnen de volgende vragen gesteld worden: Situatie: “Beschrijf een voorbeeld van een situatie waarin je een bepaalde competentie hebt laten zien.
De startvraag is de term die we gebruiken voor de vraag die de facilitator stelt om een discussie te beginnen . Normaal gesproken wordt een startvraag gebruikt aan het begin van elk agendapunt in een gefaciliteerd proces.