- Over wie gaat het verhaal? - Wie is/zijn de hoofdfiguur (-en)? - Waar en wanneer speelt het verhaal zich af? - Wat gebeurt er? - Waar wordt het spannend? - Hoe loopt het af? - Welke figuur vond je het best?
Deze leesvraag gaat bijvoorbeeld over een gebeurtenis of emotie in jouw boek en je vraagt de leerlingen hoe dit in hun boek of met hun hoofdpersoon gaat. Tijdens de les lees je een stukje voor waaraan je de vooraf bedachte leesvraag hebt gekoppeld. Vervolgens geef je de leerlingen de leesvraag mee.
De simpelste manier van boekpromotie is het inrichten van een thematafel/boekenhoek in de klas. Je kunt de boeken aan laten sluiten bij het thema van een lopend project, kiezen voor boeken van een bepaalde auteur of bijvoorbeeld de nieuwste kinderboeken neerleggen.
De theorie van Aidan Chambers is gebaseerd op de leescirkel, die bestaat uit drie onderdelen: selecteren, lezen en reageren. De aanpak Vertel eens van Chambers geeft houvast om het onderdeel reageren – praten over het boek – uit te voeren.
Leesclubs zijn groepjes mensen de bij elkaar komen om boeken te lezen en te bespreken. Dat is in feite wat het is. Het is niks spannends of ingewikkelds, het is eigenlijk gewoon 'voor de leuk. ' Althans, zo is het bij onze leesclub.
Algemene vragen over de boekenclub – Thema's:
Wat waren de belangrijkste thema's of boodschappen van het boek en hoe verhielden ze zich tot het verhaal? Hoe liet het boek je denken of voelen over een bepaald onderwerp of probleem? Wat heb je geleerd van het boek of wat heeft het je geleerd over jezelf of anderen?
Boekenclubs zijn op zoek naar 7 tot 12 open vragen (dat wil zeggen vragen waarop niet met "ja" of "nee" geantwoord kan worden) die de thema's van het boek onderzoeken en de lezers de mogelijkheid bieden om te debatteren over de keuzes die de personages maken, of te bespreken hoe ze de situaties op hun eigen leven kunnen toepassen.
Vragen over Lezen
Welke personages, verhalen of ideeën uit dit boek sprongen er voor jou het meest uit? Wat was het meest verrassend, intrigerend of uitdagend aan dit boek? Wat zijn de volgende stappen voor jou na het lezen van dit boek? Wat zou je willen doen, lezen of meer over willen leren?
Houd je boekrecensie bondig en concentreer je op de grote aspecten van het boek, zoals de karakterontwikkeling, het tempo, het vertrouwen op tropes en het gebruik van literaire middelen . Vat de plot samen en concentreer je vervolgens op het analyseren van het boek. Vermeld wat je wel en niet leuk vond en onderbouw deze standpunten met citaten uit het boek.
Vragen voor het bespreken van een roman
In welk genre past het boek? Wat zijn de belangrijkste thema's in het boek? Wat zijn de drijfveren van de verschillende personages? Kun je je met één of meerdere van de protagonisten gemakkelijk identificeren?
Maak een dagboek voor één van de personages van het boek. Lijs de moeilijke woorden uit het boek op met hun verklaring. (Bedenk hierbij welke woorden voor anderen moeilijk zouden kunnen zijn.) Bedenk een nieuwe titel voor het boek en leg uit waarom jouw titel beter is dan het origineel.
Er zijn zes soorten leesvragen: Begrijpend lezen. Gedetailleerde vragen . Volgen van instructies . Hoofdgedachtevragen .
Een minilesje is een kleine motiverende instructie voorafgaand aan het vaste leesmoment. Het is bedoeld om leerlingen in de leesstand te krijgen en om ze in hun boek te laten duiken. Het is een leesbevorderende activiteit, waarna leerlingen vervolgens allemaal in hun eigen boek gaan lezen.
Wat zijn leesstrategieën? Leesstrategieën zijn alle handelingen die een lezer onderneemt om op een effectieve en efficiënte manier een leesdoel te bereiken. Er zijn verschillende leesdoelen, maar op school is het leesdoel vaak om de tekst te begrijpen.
De cijfers op een rijtje: schrijvers die bij een uitgeverij een boek uitbrengen, verdienen per verkocht boek gemiddeld 8% tot 12% van de verkoopprijs, ook wel royalty's genoemd. Als de verkoopprijs van een boek € 20,- is, levert dat de auteur dus tussen de € 1,60 en € 2,40 per verkocht boek op.