objectieve en subjectieve veiligheid;fysieke en sociale veiligheid;algemene en situationele veiligheid;geanticipeerde en werkelijke veiligheid.
Sociale veiligheid is de mate waarin mensen beschermd zijn en zich beschermd voelen tegen misdrijven, overtredingen en overlast door andere mensen. Het gaat hier dus om bescherming tegen bedreigingen die veroorzaakt worden door mensen.
Veiligheidsbeleving wordt ook wel aangeduid als subjectieve veiligheid. Dit als tegenhanger van objectieve veiligheid. Hiermee wordt het feitelijk niveau van criminaliteit en overlast bedoeld; de subjectieve veiligheid geeft aan hoe mensen dit waarnemen en beleven.
Sociale veiligheid gaat over het bevorderen van sociaal gedrag door bijvoorbeeld gedragsregels op school en het tegengaan van grensoverschrijdend en ongewenst gedrag. Voorbeelden zijn: pesten, agressie, geweld, discriminatie, racisme, (homo)seksuele intimidatie, radicalisering en extremisme.
Scholen willen een veilig leerklimaat en ze willen incidenten voorkomen. Zoals ongepast gedrag, intimidatie, pesten, diefstal en agressie. Daarom investeren ze in een goede vertrouwensband, prettig klimaat en heldere regels over hoe je met elkaar omgaat.
Belang van veiligheid en vertrouwen
Veiligheid en vertrouwen zijn als het ware smeerolie voor de samenleving: als mensen zich veilig weten en vertrouwen hebben, durven zij zich in vrijheid te bewegen, zaken met elkaar te doen, samen te werken. Het gevoel veilig te zijn is ook een basale menselijke behoefte.
Safety is de Engelse benaming voor het Nederlandse woord veiligheid. Veiligheid is de mate van afwezigheid van potentiële oorzaken van een gevaarlijke situatie of de mate van aanwezigheid van beschermende maatregelen tegen deze potentiële oorzaken.
Psychologische veiligheid betekent net dat medewerkers goed kunnen inschatten wat hun input bijbrengt in een team en welke reacties ze kunnen verwachten. Een psychologisch veilige omgeving is er een met meer zekerheid over hoe interacties zullen verlopen, of het nu gaat om positieve of eerder negatieve interacties.
Een goed pedagogisch klimaat kenmerkt zich door vaste regels en structuur en geeft daardoor voorspelbaarheid en rust. Vaste afspraken, regels en routines, duidelijke verwachtingen, heldere structuren en kaders zorgen voor voorspelbaar leerkrachtgedrag.
Objectieve en subjectieve veiligheid
Er zijn twee manieren waarop veiligheid gemeten kan worden. Door te meten: Hoe vaak een gebeurtenis voorkomt, ook wel objectieve veiligheid genoemd. Hoe bedreigd mensen zich voelen, ook wel subjectieve veiligheid genoemd.
Onder fysieke veiligheid valt brandveiligheid, verkeersveiligheid en veiligheid van leefomgeving. Het is van belang dat iedereen weet hoe te handelen bij incidenten. Dit gaat niet alleen om kleine incidenten op het plein, maar ook om de vluchtroute bij brand.
Veiligheid is een persoonlijk gevoel. Daarom hoeft jouw gevoel voor veiligheid niet hetzelfde te zijn als dat van een ander, ook al zitten jullie in dezelfde situatie.
De nadruk ligt op een omgeving die zo veilig als nodig is. Dat een kinderopvang een veilige omgeving biedt, die kinderen beschermt tegen gevaren en waar ze tegelijkertijd hun grenzen kunnen verkennen. Fysieke veiligheid gaat verder dan een veilige omgeving, zoals zorgen voor veilige bedjes en traphekjes.
houd je je aan de afspraken en volg je de procedures. werk je niet te lang door en neem je tijdig pauzes. stop je als een situatie onveilig is en ga je pas weer werken als die onveiligheid is opgelost. bespreek je (bijna) fouten met je collega's en leidinggevende en leer je ervan.
Volgorde van in veiligheid brengen
In eerste instantie let je altijd op je eigen veiligheid. Je benadert het ongeval alleen als dit veilig kan. Niemand heeft er iets aan als je zelf ook slachtoffer wordt. Ook let je op de veiligheid van de omstanders.
Andere woorden voor veiligheid zijn bescherming, beschutting, beveiliging, beveiligingsinrichting, protectie en zekerheid.
In totaal zijn er zes interactievaardigheden benoemd: sensitieve responsiviteit, respect voor autonomie, praten & uitleggen, structuur & continuïteit, ontwikkelingsstimulering en het begeleiden van interacties.
Wat is sociale veiligheid? Een school is veilig als de sociale, psychische en fysieke veiligheid van leerlingen niet door handelingen van anderen wordt aangetast. Dat betekent dat er een veilige en positieve sfeer is op school.
Psychologische veiligheid is een randvoorwaarden voor teamleden om sociale risico's te durven nemen. Als je je kwetsbaar op durft te stellen, durf je namelijk fouten te maken, een afwijkende mening te ventileren, om hulp te vragen en afwijkend gedrag te vertonen. Dit gedrag is de basis voor groei.
Integendeel, psychologische veiligheid betekent juist dat mensen eerlijker naar elkaar toe zijn, dat ze elkaar eerder en makkelijker aanspreken, dat de communicatie energieker en de samenwerking intensiever wordt.
Werkgever: verantwoordelijk en aansprakelijk
Een werkgever is in eerste instantie steeds verantwoordelijk voor de veiligheid en gezondheid van de personen die hij in dienst heeft. Maar ook voor overige personen die onder zijn gezag werken, zoals ingeleende werknemers of bij het werken in regie.
Veiligheid bij medische handelingen door artsen
Patiënten zijn beschermd tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen door zorgverleners. Dat regelt de Wet op de beroepen in de individuele gezondheidszorg (Wet BIG).
Veilig opgroeien gaat behalve over de fysieke veiligheid van je kind ook om de relatie met jou als ouder. En om de manier waarop je in je gezin met elkaar omgaat. Om een veilig gevóel en het vertrouwen dat je kind op jou kan bouwen en steun bij je vindt.