Samenwerkingsvormen zijn de werkvormen die gebruikt worden bij samenwerkend leren. Goede samenwerkingsvormen stimuleren de betrokkenheid, de interactie en het verantwoordelijkheidsgevoel.
Bij een goede samenwerking is het belangrijk om (tijdelijk) de eigen voorkeuren ondergeschikt te maken aan het gezamenlijke doel. Het behalen van groepsresultaten staat voorop. Het is handig om in de samenwerking en communicatie rekening te houden met het gedrag van anderen.
Als je de mensen waarmee je samenwerkt, beter leert kennen en vanuit oprechte interesse vragen stelt, merk je dat er minder ruis op de lijn ontstaat. Je begrijpt elkaar beter, begrijpt beter hoe iemand denkt en waarom iemand handelt op een bepaalde manier. Bovendien ben je bereid om elkaar sneller te helpen.
Samenwerken is een actieve bijdrage leveren aan een gezamenlijk doel of je inspannen om samen een probleem op te lossen. Samenwerken betekent met de ander(en) meedenken en meewerken. Je spant je in voor het gezamenlijke doel en maakt dat belangrijker dan je eigen doel.
Omschrijving Strategische samenwerking:
strategische allianties waarbij bedrijven van elkaars mogelijkheden en middelen gebruik maken zonder dat er posities in elkaars kapitaal worden ingenomen.
Bij samenwerken gaat het om het gezamenlijk realiseren van een doel, en hierin anderen kunnen aanvullen en ondersteunen. In samenwerken zit zowel een sociale als een cognitieve component. Het gaat om: verschillende rollen bij jezelf en anderen (h)erkennen.
De basis van goede samenwerking in een sociaal team is een collegiale, open, kritische-loyale houding waarin je vertrouwen in elkaars werkwijze uitstraalt.
“Samenwerken in zorg en welzijn is eigenlijk een vorm van kennis delen. Door de beschikbare kennis beter te benutten in allerlei samenwerkingsverbanden wordt er efficiënter en effectiever gewerkt en dat komt iedereen ten goede. Dat geldt ook voor allerlei voorzieningen zoals een parkeervergunning.
Bij een interdisciplinaire samenwerking hebben de disciplines elkaar nodig om een probleem op te lossen. De wederzijdse beïnvloeding bepaalt de inhoud. De inzichten die hierdoor ontstaan overstijgen de grenzen van het eigen vak.
Samenwerking tussen partijen uit verschillende bedrijfskolommen of ketens om zodoende wederzijds concurrentievoordeel te behalen. Voorbeeld: als er een alliantie wordt gevormd met concurrenten of concurrerende ketens.
Bij transactioneel samenwerken vormen transacties de kern. De intentie is een productieproces of een keten te verbeteren en de samenwerking is gericht op het effectief en efficiënt uitwisselen van mensen, producten, diensten of informatie. Bij deze vorm van samenwerking vormen transacties de kern.
Een strategische partner is een persoon of organisatie.Bijvoorbeeld een business angel of een participatiemaatschappij. Maar financiers kunnen ook belangrijke concurrenten, klanten, leveranciers en overnamekandidaten zijn.
In de samenwerkingsovereenkomst leg je deze afspraken vast. Denk aan afspraken over de vergoedingen, kostenverdeling en andere zaken. Laat een jurist je helpen om je bedrijf optimaal te beschermen en zoveel mogelijk juridische geschillen te voorkomen.
De partnerstrategieën vormen een belangrijk onderdeel van het COCP-programma.Zij laten zien wat ouders en begeleiders zelf kunnen doen om de communicatie met het kind te stimuleren.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Pakt ideeën van anderen positief op. Stelt het belang van het team boven het eigen belang. Zet zich in voor de belangen van anderen (de teamleden). Zet zich in voor het bereiken van win/win situaties.
Om een zo objectief mogelijk beeld van samenwerken te krijgen, hebben we samenwerken verdeeld in verschillende samenwerkingsvaardigheden. Dit zijn: actief luisteren, feedback ontvangen, feedback geven, afspraken nakomen, werkverdeling, assertiviteit, werksfeer, verantwoordelijkheid nemen.
Hij onderscheidt vijf factoren die nodig zijn voor goede samenwerking in een team. Van onderaan de piramide naar de top zijn dat: vertrouwen, conflicten, betrokkenheid, verantwoordelijkheid en de focus op resultaat. Iedere factor is een laag van de Piramide en samen zijn ze de basis voor succesvolle teams.
Kenmerken. Ik noem een aantal kenmerken van de teamplayer: Je bent sociaal ingesteld en gericht op samenwerken. Je stelt het teambelang boven jouw eigen belang.