Kennis bestaat uit de informatie en inzichten die we hebben verworven door middel van ervaring, studie of leren. Het omvat alles wat we weten en begrijpen over de wereld om ons heen. Er zijn verschillende soorten kennis, zoals feitenkennis, procedurele kennis, technische kennis, culturele kennis en zelfkennis.
Kort overzicht van de 9 soorten kennis:
Expliciete kennis: eenvoudig vastgelegde, gedocumenteerde en gedeelde informatie zoals handleidingen, procedures en tutorials. Impliciete kennis: op ervaring gebaseerde kennis die niet altijd voor de hand liggend maar essentieel is, verkregen door praktische toepassing.
Meestal bestaat kennis uit theorie die je via verschillende bronnen leert. Denk bijvoorbeeld aan een opleiding, cursus of studie, maar ook aan boeken, tijdschriften, films, documentaires en archieven.
Kennis is dat wat geweten wordt, wat geleerd is (en opgeslagen) en dat waar een individu inzicht in heeft. Kennis omvat informatie, beschrijvingen hiervan of vaardigheden die door ervaring of opleiding zijn verkregen.
Kennis is het besef van feiten, vertrouwdheid met personen en situaties, of een praktische vaardigheid .
De kennis (informatie en ervaring) die iemand in huis heeft. De vaardigheden die iemand bezit. Hiermee bedoelen we vooral de fysieke en geestelijke handelingen die iemand goed beheerst. De attitudes en karaktertrekken die typerend zijn voor een persoon.
Kennis wordt gedefinieerd als wat geleerd, begrepen of bewust is. Een voorbeeld van kennis is het leren van het alfabet . Een voorbeeld van kennis is het vermogen om een locatie te vinden. Een voorbeeld van kennis is het onthouden van details over een gebeurtenis.
In dit stuk gebruiken we de defini- tie van Béneker (2018), die krachtige ken- nis definieert als het amalgaam van vijf soorten kennis: feitenkennis, conceptuele kennis, systematische kennis, kennis en taal van het maatschappelijk debat en kennis over kennis.
Gedesaggregeerde gegevens vallen niet onder kennis.
De taxonomie van Bloom is hierbij onderverdeeld in vier soorten kennis: feitelijke kennis van terminologie en details, conceptuele kennis van relaties tussen concepten of theorieën, procedurele kennis van processen en methoden van theorieën en problemen, en metacognitieve kennis van leerstrategieën en ...
bekwaam (bn) : deskundig, vaardig, handig, geoefend, vakkundig, knap, bevoegd, getraind, kundig, pienter, competent, volleerd, bedreven, vakbekwaam, doorgewinterd, virtuoos, capabel, doorkneed, handelingsbekwaam, habiel.
Kennis van de wereld is het begrijpen van veel verschillende onderwerpen en domeinen en van hoe deze samenhangen. Dit wordt in taalonderzoek ook vaak achtergrondkennis genoemd: de kennis die je bijvoorbeeld nodig hebt om teksten te begrijpen (Ros, Van Gelderen, De Glopper & Van Steensel, 2021; (2021).
Feitelijke kennis verwijst naar basisbegrippen, feiten en details die leerlingen moeten kennen om een vak of discipline te kunnen beheersen. Conceptuele kennis omvat kennis van grotere structuren waarin feiten samenkomen en met elkaar samenhangen, zoals classificaties, principes, theorieën en modellen.
Er zijn twee soorten vaardigheden: hard skills zoals technische kennis (programmeren, talenkennis) en soft skills zoals communicatie, teamwork, en probleemoplossend vermogen. Hard skills zijn meetbaar en specifiek voor bepaalde functies, terwijl soft skills over je persoonlijke eigenschappen en gedrag gaan.
Kennis is persoonlijk
Kennis is een veel breder begrip dan data of informatie. Informatie is een onderdeel van kennis, maar kennis is ook sterk verbonden aan personen. Met behulp van kennis kan een persoon bepaalde informatie gebruiken.
In navolging van Young definieert Lambert in 2016 powerful knowledge als volgt: 'Kennis is 'powerful' als het voorspelt en als het verklaart en als het je in staat stelt alternatieven te ontwikkelen, als het je helpt te denken.
Kennis kan worden beschreven als het begrip, bewustzijn of vertrouwdheid die iemand heeft verkregen door ervaring of studie. Het is het resultaat van wat iemand heeft geleerd, waargenomen, ontdekt of geïnfereerd, vaak leidend tot een goed onderbouwd begrip of vaardigheid.
Kennis is een van de krachtigste hulpmiddelen die de mensheid heeft. Het creëert vooruitgang, helpt bij het nemen van weloverwogen beslissingen en fungeert als een gids voor de toekomst . Ik zou willen stellen dat kennis gecombineerd met hard werken alles mogelijk kan maken.
De Van Dale omschrijft mensenkennis als 'het inzicht in het wezen en het karakter van de mens'. Een mooie verwoording, vindt Annelies – maar wel wat algemeen. “Mensenkennis gaat over inzicht hebben in de motieven en beweegredenen van iemand. Wij oordelen iemand vaak op basis van gedrag.
Doelstellingen van kennis kunnen zijn:
Om geheugen- en cognitieve vaardigheden te ontwikkelen die ons helpen om onze leefwereld te begrijpen. Om te helpen bij het ontwikkelen van persoonlijke groei en ontwikkeling. Om de persoon te helpen rationele beslissingen te nemen op basis van logisch denken en redeneren.
Definitie van kennis
“Kennis is datgene wat geweten en toegepast wordt door de mens of door de maatschappij als geheel. Veel van de menselijke activiteit vereist specifieke kennis, ervaring en vaardigheid. Kennis omvat informatie, beschrijvingen hiervan of vaardigheden die door ervaring of opleiding zijn verkregen.”
Kennis: “feiten, informatie en vaardigheden die een persoon door ervaring of opleiding heeft verworven; het theoretische of praktische begrip van een onderwerp”, of “bewustzijn of vertrouwdheid verkregen door ervaring met een feit of situatie”. Vaardigheden: “het vermogen om iets goed te doen; expertise”, of “een bepaald vermogen”.