Tips voor je rijtechniek in de haarspeldbochten:
Als de situatie het toelaat moet je aan de buitenkant van de bocht aan komen rijden. Nooit te ver aan de rand, want daar ligt wel eens vuil. Vooral bij een bocht naar rechts heb je de kans om op tegemoetkomend verkeer uit te komen bij een inschattingsfout.
Voor veel automobilisten is dit niet bekend (waardoor het eigenlijk dus ook onzinnig is), maar als jij in de file ruimte maakt dan steken motorrijders soms als dank hun been even uit. Een motorrijder die zijn been van zijn stepje haalt en zijn been uitsteekt is dus een teken van beleefdheid.
Motorrijders groeten elkaar altijd. Dit doen ze door hun linkerhand even op te steken. Vaak maken ze er ook een V-teken bij. Deze zogenaamde 'bikersgroet' werd bedacht door Barry Sheene, een bekende motorcoureur uit de jaren 70.
Op een rijbaan verdeeld in rijstroken rijdt een bestuurder van een motorfiets best op twee derde van de rechterkant. Of anders gezegd: een beetje links van het midden van je rijvak of in het midden van de rijstrook die voor hem bestemd is.
Dit doe je door naar rechts tegen het stuur te blijven duwen. Hierbij gebruik je je heupen en/of je eigen lichaamsgewicht ter ondersteuning. Duw je harder, dan zal de motor scherper sturen en 'platter' door de bocht gaan. Stop je met duwen, dan komt je motor vanzelf weer rechtop en zal je weer rechtdoor gaan rijden.
Zo moet de motorrijder een goedgekeurde helm, oogbescherming, hoge schoenen of laarzen, handschoenen en beschermende kleding dragen.
Hij is te bang dat zijn stuur eraf trilt als hij deze loslaat. De rijwind zou zomaar zijn nieuwe tatoeages eraf kunnen blazen. Hij kan niet zien of de andere motorrijden zijn oren dichthoudt of groet. Hij heeft vanwege alle trillingen maar klittenband tussen zijn handvat en handschoen gemaakt.
Je kunt het beschouwen als een vriendelijke manier van herkenning en begrip voor de andere motorrijder. Het ontstaan van de groet bij motorrijders is niet heel duidelijk. Er gaat en verhaal over middeleeuwse ridders die, als ze elkaar te paard tegenkwamen, hun hand opstaken als een groetgebaar en gebaar van herkenning.
In Nederland weten we wel iets meer. Daar is 1 op de 5 nieuwe motorrijders een vrouw. Tussen 2014 en 2018 steeg daar het aantal vrouwen die een motorrijbewijs wisten te behalen, van 4.060 tot 5.799.
Bij een MotoGP motor maken ze gebruik van seamless gearboxen, letterlijk vertaald naadloze versnellingsbakken. Hierbij is er bij het schakelen een korte tijd dat de motor in twee versnellingen zit voordat het overschakelt naar de volgende. Hierdoor is het schakelen sneller en een stuk soepeler.
Je knieën: Wanneer je bent gaan verzitten hou je de buitenste knie tegen je tank aan. Hierdoor klem je jezelf beter vast aan de motor en kan je op deze knie druk zetten om je motor vervolgens weer rechtop te krijgen. Je binnenste knie steek je pas wanneer je op hellingshoek bent uit naar buiten.
Remmen als je door een bocht rijdt
Al je om meer grip vraagt dan beschikbaar is, kunnen zeer gevaarlijke situaties ontstaan. Daarom is het erg van belang om vóór de bocht al je snelheid aan te passen. Daarna kun je met de achterrem in de bocht nog kleine snelheidscorrecties uitvoeren.
Touring motoren
Als je niet van de gebaande paden af wil maar wel de meest comfortabele rit wil kun je het best een touring motor kopen. Deze motoren zijn groot, zwaar, hebben een flink vermogen en zijn de meest comfortabele motoren die je maar kunt kopen.
Harley-Davidsons voelen beter dan elke andere motor. Als je rijdt voel je het gerommel door je heen trillen. Harley geeft nog steeds demonstraties en testritten. Harley is trots op zijn mensen en zijn mensen zijn trots op Harley.
3. De schoenen. De schoenen moeten voldoende hoog zijn zodat de enkels beschermd worden. Ook hier is het beter om te kiezen voor motorlaarzen of goede bottines dan schoenen in stof van het “Converse”-type die niet hard genoeg zijn om voldoende bescherming te bieden.
Niet enkel om boetes te voorkomen, maar vooral om de veiligheid van u en uw passagier te garanderen. U bent sowieso verplicht om een helm te dragen, handschoenen, een lange broek, een vest met lange mouwen en schoenen met enkelprotectie.
Motorrijders zijn kwetsbaar in het verkeer. Het risico, per afgelegde kilometer, om bij een verkeersongeval te overlijden, is 25 maal zo groot voor motorrijders als voor inzittenden van personenauto's; het risico om in het ziekenhuis te belanden 20 maal.
Als je gaat remmen op het moment dat je de bocht ingaat, kun je de controle verliezen, omdat de banden geen grip houden op de weg.
Dit primitieve sensortje aan de voorkant van het voertuig zorgt ervoor dat hij weet wanneer hij een voorligger heeft. Daardoor wordt het mogelijk om, met een druk op de knop, de motor achter iemand aan te laten rijden. Omdat de motor altijd overeind blijft kan hij ook stapvoets achter een mens aan rijden.
In de bocht: gasgeven
Je moet ervoor zorgen dat je gedurende de hele bocht gas kunt blijven geven. Wanneer de motor wordt aangedreven (dus wanneer je gasgeeft en je niet de koppeling hebt ingeknepen) is hij veel stabieler. Wanneer je de koppeling inknijpt valt de motor naar binnen.
Tegensturen betekent dat je tegen je linker handvat duwt als je naar links wilt en tegen je rechterhandvat als je naar rechts wilt. Want wat gebeurt er wanneer je dit doet? Wanneer je je linker handvat van je weg duwt, draait het voorwiel naar rechts. Je zou verwachten dat je dan naar rechts rijdt maar dat is niet zo.
Driften doe je na het sliden, bij het uitkomen van de bocht. Bij driften geeft je precies zoveel gas dat het achterwiel van je Supermoto begint te spinnen. Als je dan het gas niet helemaal vol opentrekt, maar gewoon precies zo houdt dat het wiel blijft spinnen, begint het achterwiel te driften.
Zorg dat je met je lichaam niet buiten het zwaartepunt van je motor gaat hangen, maar houd je gewicht erboven. Doe je dat niet, dan kun je vallen. Denk maar aan een keukentrapje. Zolang je zelf in een rechte lijn met het trapje blijft, dan val je niet om.