Als een auto links heeft voorgesorteerd en aangeeft naar links te willen afslaan, mag je die rechts inhalen. Bij een blokmarkering mag je rechts inhalen. Dit kom je vaak tegen bij uitvoegstroken of weefvakken. Een auto die rechts van zo'n blokmarkering rijdt mag een automobilist die er links van rijdt inhalen.
Inhaalverbod geldt enkel voor vrachtverkeer
Het inhaalverbod geldt niet voor personenauto's of bestelauto's, enkel voor het vrachtverkeer. Het verbod geeft aan dat het voor vrachtauto's verboden is om motorvoertuigen in te halen. Het verbod geldt ook niet voor autobussen, omdat zij geen vrachtauto's zijn.
Op overwegen die aangeduid zijn door een van de twee bovenstaande borden, is het links inhalen van: een gespan; of een voertuig op meer dan twee wielen; of een tweewielig motorvoertuig verboden, behalve als er slagbomen zijn of als het maanwit licht brandt.
Als een auto links heeft voorgesorteerd en aangeeft naar links te willen afslaan, mag je die rechts inhalen. - Bij een blokmarkering mag je rechts inhalen. Dit kom je vaak tegen bij uitvoegstroken of weefvakken. Een auto die rechts van zo'n blokmarkering rijdt mag een automobilist inhalen die er links van rijdt.
Inhalen verboden
Inhalen is niet toegestaan op plaatsen waar gevaar of hinder kan ontstaan. Het is verboden om een voertuig in te halen vlak vóór of op een kruispunt. Ter hoogte van een doorgetrokken streep tussen de rijstroken. Op een weggedeelte waar een inhaalverbod geldt.
Artikel 11. U mag alleen links inhalen. Als een medeweggebruiker links voorgesorteerd staat en duidelijk aangeeft dat hij links af wil slaan, haalt u rechts in. Op de fiets haalt u andere fietsers links in, andere bestuurders mag u als fietser rechts inhalen.
binnen bebouwde kom: minstens 1m zijdelingse afstand te bewaren bij het inhalen; buiten bebouwde kom: minstens 1,5m zijdelingse afstand te bewaren bij het inhalen; in een fietsstraat: achter de fietser blijven. Je mag deze dus niet inhalen.
alleen op autosnelwegen met 2 rijstroken per richting. niet op wegvakken met een spitsstrook (uitzonderingen mogelijk) geen inhaalverbod indien er meer dan 750 vrachtwagens per uur rijden, dit leidt tot colonnevorming.
' Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: 'U dient zich te allen tijde aan de maximumsnelheid te houden, ook tijdens een inhaalmanoeuvre. Het is een algemene regel: rij je overdag op een Nederlandse snelweg, dan is overal en altijd 100 kilometer per uur de toegestane maximumsnelheid.
Je mag vlak voor en op een rotonde zowel links als rechts rijden. Ook mag je vlak voor en op een rotonde links en rechts inhalen, als dat veilig kan. Voor en op grote rotondes staan er pijlen op de rijstroken.
Aanrijding bij het inhalen: Inhalende bestuurders moeten voorrang verlenen. Bij een aanrijding bij het inhalen is de inhalende auto aansprakelijk voor de schade.
Mag je dit voertuig inhalen? De meeste deelnemers gingen ervan uit dat je op een overweg nooit mag inhalen, maar dat klopt niet. Je mag op een overweg inhalen als er slagbomen of verkeerslichten zijn (en de slagbomen uiteraard niet naar beneden gaan of het rode knipperlicht niet brandt).
Ja, er zijn regels. Je mag alleen links inhalen. Ook als je op de spitsstrook rijdt, mag je niet rechts inhalen. Met een aanhangwagen mag je alleen op de twee meest rechtse rijstroken rijden.
Rechts inhalen is in principe niet toegestaan, er zijn wel een aantal uitzonderingen op deze regel. In de wet is geregeld dat je links inhaalt, dit is opgenomen in artikel 11 van het RVV.
Op grond van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (artikel 11) moet links worden ingehaald. In de wet zijn hier een beperkt aantal uitzonderingen op genoemd. Bestuurders die links hebben voorgesorteerd en aangegeven hebben links af te willen slaan, mogen rechts ingehaald worden.
Omdat een bus met 50 man niet zo zwaar is als een vrachtwagen met 40.000 liter pakken melk. De remafstand bepaalt de maximale snelheid.
Iets minder uitgebreid is een inhaalverbod overdag van 06.00 uur 's morgens tot 19.00 uur 's avonds. Een spitsverbod is een inhaalverbod tussen 06.00 en 10.00 uur en tussen 15.00 en 19.00 uur en dan is er ook nog het dynamische inhaalverbod. Dat wordt ingesteld als nodig door matrixborden boven de weg.
Dan kun je een boete krijgen. Je bent dan namelijk in overtreding. De kosten voor inhalen bij een inhaalverbod zijn behoorlijk hoog. Deze boete bedraagt namelijk € 280,-, exclusief administratiekosten.
Je mag op je fiets niet zomaar een passagier meenemen op je bagagedrager. Alleen wanneer er voetsteuntjes zijn, is er sprake van een extra zitplaats en kan er iemand achterop. In een fietskar mag je maximaal twee personen vervoeren. De kar mag maximaal 2,5 meter lang zijn en 1 meter breed.
fietser is schuldig aan verkeersongeluk tussen auto en fiets: automobilist is voor ten minste 50% aansprakelijk voor de letselschade. fiets ongeluk tussen auto en fiets waarbij fietser kind is tot 14 jaar: schadevergoeding letselschade is altijd 100%
In een fietsstraat wordt het gemotoriseerd verkeer beperkt tot 30 km per uur en mogen fietsers niet ingehaald worden. Deze maatregel vergroot de capaciteit en veiligheid voor fietsers, wat stimuleert om te fietsen. Voor deze maatregel is een tijdelijke politieverordening nodig.
Je moet minstens 5 meter afstand laten als je vóór een zebrapad parkeert.
Fietsers dienen andere fietsers links in te halen, maar zij mogen andere bestuurders wel rechts inhalen. Een misvatting is echter dat fietsers verplicht zijn andere bestuurders rechts in te halen, dat staat er niet. Ook een fietser mag een automobilist links inhalen.
Ook in het verkeer is een interessant onderscheid mogelijk. Passeren betekent dan dat je op je eigen rijstrook sneller rijdt dan een tragere auto op de andere strook. En inhalen betekent dan, dat je vervolgens teruggaat naar de rijstrook van de gepasseerde auto.