De huidige vloot van KLM De huidige vloot van de KLM bestaat uit 117 toestellen, voornamelijk de Airbus 330-200 en 330-300 en diverse types Boeing. 737, 747, 777 en 787. Van de Boeing 747-400 en 747-400M treden er verdeeld over 2016, 2017 en 2018 tien toestellen uit dienst.
Op Europese routes vervangt KLM de oudere 737's door A320neo- en A321neo-vliegtuigen. Bij KLM Cityhopper komen nieuwe E2-modellen voor de Embraer 175 en 190. Voor intercontinentale vluchten voegt KLM vijf nieuwe Boeing 787-10's toe, gevolgd door de Airbus A350 die de oudere 777's en A330's vervangt.
In twee jaar tijd heeft KLM de ombouw naar een nieuwe klasse, de Premium Comfort Class, afgerond. Het toevoegen van een nieuwe klasse is de grootste productwijziging in jaren. Inmiddels zijn alle Boeing 777 en 787 vliegtuigen uitgerust met deze klasse.
met videoLuxere stoelen, bredere gangpaden, handige bagagebakken en usb-c tablethouders: KLM vervangt de volledige Boeing-vloot door moderne Airbussen. Dinsdag ontving de luchtvaartmaatschappij haar eerste Airbus A321neo, deze site was aan boord van de eerste vlucht.
Het vliegverkeer werd in de hele wereld tijdens de coronacrisis in 2020 vanaf maart volledig stil gelegd. Air France-KLM besloot in de periode die volgde, waarin dus geen enkel passagiersvliegtuig meer vloog, de Airbus A380 bij het hervatten in de toekomst van de vluchten niet meer in te zetten.
In 2022 rondde de Air France – KLM Group de definitieve order af voor honderd A320/A321neo's , samen met een extra aankooprecht voor zestig vliegtuigen om de middellangeafstandsvloot van Transavia en KLM te moderniseren. De Air France – KLM Group heeft ook een order geplaatst voor acht A350F's voor haar vrachtoperaties.
Op Schiphol kan je ook het grootste passagiersvliegtuig ter wereld twee keer per dag spotten. Dit is de Airbus A380, waar maar liefst 516 passagiers in passen!
De Boeing 777-300 is tegenwoordig het grootste toestel van de KLM. Daarvoor was de Boeing 747 het grootste vliegtuig in de vloot. De KLM heeft bijna 50 jaar met de 747 gevlogen, eind 2020 is het laatste vliegtuig, een Boeing 747-400, uit dienst genomen.
Twee jaar zonder jumbojets van KLM
Zo beëindigde de luchtvaartmaatschappij in oktober 2020 definitief alle 747-operaties . Maar hoewel deze jets aan de grond bleven en officieel werden uitgefaseerd, bleven er nog een handvol op Schiphol staan, wachtend op hun uiteindelijke lot: de PH-BFT, PH-BFW en PH-BFV.
Aandeelhouders. Er zijn zes aandeelhouders bekend met een gemeenschappelijk belang van 56,50% in Air France KLM. Deze aandeelhouders zijn Franse Staat (28,00%), Staat der Nederlanden (9,10%), CMA CGM (8,80%), China Eastern Airlines (4,60%), Employees (3,20%) en Delta Air Lines (2,80%).
KLM-vlucht 633 was een passagiersvlucht van Amsterdam naar New York.Op 5 september 1954 verongelukte het toestel in Ierland, kort na de start op een modderbank in de rivier Shannon. Er waren 28 slachtoffers.
De Antonov An-225 vloog voor het eerst in december 1988. Het toestel heeft een spanwijdte van 88 meter en zes motoren. Het vliegtuig kan meer dan 250.000 kilo aan vracht vervoeren en werd ingezet om grote objecten te transporteren.
De Nederlandse nationale luchtvaartmaatschappij KLM exploiteert een vloot van 116 vliegtuigen. De vloot met smalle romp bestaat uit Boeing 737 Next Generation-vliegtuigen die in 2024 worden vervangen door de Airbus A320neo-familievliegtuigen.
De langste vlucht die KLM momenteel in haar netwerk heeft, is die naar Buenos Aires, de hoofdstad van Argentinië. Deze vlucht, die bekend staat als de KL701, wordt zes keer per week uitgevoerd. Voor deze reis trekt de luchtvaartmaatschappij 13 uur en 35 minuten uit.
De vloot van smalrompvliegtuigen van de luchtvaartmaatschappij omvat alle vier de Airbus A320-familievarianten. De breedrompvloot van de luchtvaartmaatschappij, bestaande uit de Airbus A330, Airbus A350, Boeing 777 en Boeing 787 , bedient middellange tot lange afstandsroutes.
Ontwerpfilosofie: Boeing geeft de voorkeur aan traditionele, beproefde methoden, waarbij de nadruk ligt op betrouwbaarheid en gevestigde praktijken. Airbus is daarentegen meer bereid om nieuwe technologieën en innovatieve benaderingen te omarmen, waardoor de grenzen van het moderne luchtvaartontwerp worden verlegd.
"In 2026 komt ook de A350 in de vloot." Die vervangt de ook al wat oudere Boeing 777's en de enkele A330's die KLM heeft voor de lange afstand.
Na een test- en ontwikkelingsfase werkte de telescoop van 2014 tot 2022, maar daarna werd hij stopgezet wegens te hoge exploitatiekosten. Evergreen International Aviation ontwikkelde verschillende blusvliegtuigen uit oude Boeing 747 vliegtuigen. Daarmee waren ze het grootste blusvliegtuig ter wereld.
De Dreamliner-vloot van KLM bestaat uit twee subtypes: de 787-9 en de grotere 787-10.
Het vliegtuig – model Airbus A321 Neo – is de nieuwste toevoeging aan de KLM-vloot, en beslist niet de laatste. KLM Group, waar ook dochter Transavia toe behoort, staat aan de vooravond van een grootschalige upgrade. Het bedrijf heeft nu zo'n 225 toestellen, daarvan zal meer dan de helft worden vervangen.
In 2003 hebben we de eerste Boeing 777-200ER aan onze vloot toegevoegd. De -200ER is 's werelds grootste twin-jet , met het grootste landingsgestel van alle commerciële vliegtuigtypen. U vliegt misschien wel in een van deze vliegtuigen naar Dubai, Quito, Guayaquil of Osaka (bestemmingen kunnen per seizoen verschillen).
Als je kiest voor een langeafstandsvlucht, vlieg je aan boord van onze indrukwekkende Boeing 787 Dreamliner. Dit geavanceerde vliegtuig kan ongeveer 300 passagiers vervoeren, afhankelijk van de configuratie van het vliegtuig.
Om op te stijgen is er opwaartse stuwing nodig, de snelheid die hiervoor nodig is wordt voor de vlucht berekend. De snelheidsmeter werkt niet op lage snelheden, als deze begint te werken wordt dit benoemd als “airspeed alive” of “speed is live”. Doorgaans zit de gemiddelde opstijg snelheid rond de 300 km/u.
Passagiersvliegtuig – Airbus A380
's Werelds grootste passagiersvliegtuig is de Airbus A380. Met een spanwijdte van 79,75 meter en een lengte van 72,72 meter kan dit vliegtuig zo'n 850 passagiers meenemen. Om deze hoeveelheid plaats te creëren, bestaat de Airbus A380 uit twee verdiepingen.