Een PPL vliegbrevet geeft de houder in principe het recht op vrijwel alle type vliegtuigen te vliegen (ook grote jets mits de houder tevens een HPA = High Performance Aircraft certificaat en een typerating op de betreffende jet of turboprop heeft).
PPL: Hiermee mag je praktisch overal ter wereld vliegen, zolang het in een vliegtuig is dat geregistreerd is als dezelfde staat als waarin het brevet is uitgegeven (het Nederlandse brevet staat daarbij gelijk aan het Europese JAA brevet).
Als u een PPL-SEP heeft moet u minimaal 12 vlieguren maken en een 12e vlucht met instructeur in de 12 maanden voorafgaand de vervaldatum voor het geldig houden van het vliegbrevet. Een PPL-SEP is 3 jaar geldig.
Hoe lang is een brevet geldig? Een EASA-brevet (LAPL en PPL) is in principe een levenlang geldig, het zijn de 'ratings' op het brevet die kunnen verlopen. U haalt een brevet altijd met een rating, bijvoorbeeld SEP (Single Engine Piston), een brevet voor éénmotorige vliegtuigen. Deze rating is twee jaar geldig.
Een vliegbrevet behalen op een eenmotorig-vliegtuig is niet goedkoop, reken op minimaal €11.000,-. De kosten zijn opgebouwd uit; de huur van het vliegtuig, de instructeur, landingsgelden en examengelden. Een goedkoop vliegtuig om je vliegbrevet op te halen kost gemiddeld zo'n €140,- per uur.
Met dit model worden ook vaak rondvluchten gemaakt. In veel landen wordt de Cessna 182 ook voor militaire doeleinden gebruikt. Het vliegtuig kost slechts 433.500 euro en de bedrijfskosten per uur liggen tussen de 150 en 170 USD. Dit maakt het een van de goedkoopste vliegtuigen.
Zonder brevet mag je 0 meter de lucht in. Met brevet en toestemming voor je vlucht van de luchthaven en/of autoriteiten moet je minimaal 150 meter hoogte (bebouwde kom 300 meter) aanhouden en mag je ook over privégrond vliegen.
Vraag dit goed na, want vlieguren zijn niet de enige kosten die er zijn. Een LAPL en PPL opleiding kost van A tot Z respectievelijk rond de €13.000 en €17.000 op een Tecnam. Onze PPL opleiding op een Cessna/Piper Warrior kost gemiddeld €19.000 en op de Piper Archer €20.000.
De stof voor het behalen van een PPL is niet moeilijk maar vergt wel discipline. Vaak valt het kwartje bij veel theoretische vakken eerder als je al een introductie les hebt gevolgd en je een combinatie doet met de RT + LPE training, dit laatste complementeerd het vak Communcations van het CBR examen.
Het is geen moeilijke theorie, maar wel veel. Door het lezen van de aanbevolen boeken, het volgen van de theorielessen en het maken van de proefexamens, ben je voldoende voorbereid op de examens.
In Nederland verdient een helikopterpiloot tussen ongeveer € 3200,- en € 6700,- per maand. Dat is gemiddeld € 4950,- per maand. Die salarisschaal staat op de Nationale Beroepengids. Beginnende piloten bij het leger verdienen tussen € 2600,- en € 3500,- salaris per maand.
Minimum en maximum salaris voor Piloten e.d. - van € 2.648 tot € 6.636 per maand - 2022. Het aanvangssalaris van een Piloten e.d. bedraag meestal tussen de € 2.648 en € 3.982 bruto per maand. Na een dienstverband van 5 jaar bedraagt het salaris tussen de € 3.144 en € 4.871 per maand bij een werkweek van 38 uur.
In de praktijk zie je dat de meeste mensen tussen de 50 en 60 uur nodig hebben voordat ze klaar zijn voor het examen, een budget van ongeveer 13.000 – 15.000 euro is dus verstandig.
Tarieven Cessna huren (zonder lidmaatschap):
Cessna 172 - € 175,00 incl. BTW per uur. Cessna 150 - € 120,00 incl. BTW per uur.
Voor slechts 238 euro per uur (bloktijd*) vlieg je in een Robin 135 CDI en kun je gratis één passagier meenemen (mits het totaal toegestane gewicht niet wordt overschreden).
De definitie van vliegtijd uit de JAR-FCL is “het volledige tijdsverloop tussen het moment, dat een luchtvaartuig zich op eigen of externe kracht voortbeweegt met de bedoeling om op te stijgen, tot het moment waarop het tot stilstand komt aan het einde van de vlucht”. Deze uren mogen als vlieguren worden gelogd.
Bevoegdheden. LAPL: bevoegd om binnen Europa (dus niet alleen de EU) met maximaal 3 niet-commerciële passagiers te vliegen (o.a. vrienden, familie en vliegmaatjes). PPL: bevoegd om wereldwijd te vliegen, dus ook landen als de Verenigde Staten en Zuid-Afrika.
Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk. Daar krijg je dan een lege kist voor, die je naar wens kunt invullen. 250 miljoen is misschien veel geld, maar dan heb je ook wat: de ramen zijn 30 procent groter dan in vergelijkbare vliegtuigen.
Je Private Pilot License halen bij Vliegopleiding.nl
Alle piloten met commerciële ambities zijn verplicht een Private Pilot License te halen. Het PPL-brevet geeft je toestemming om over de gehele wereld non-commerciële vluchten te maken met een toestel tot maximaal 5.700 kilo.
Vliegbewijs aanvragen bij RDW
Na het behalen van de online kennistest, krijgt u van de vliegschool een mail met een persoonlijke link naar de RDW-website. Via die link vraagt u het vliegbewijs aan. U logt in met DigiD en betaalt met iDeal. Het vliegbewijs krijgt u daarna per mail toegestuurd.
Als u met uw toestel (500 gram tot 2 kilo) wilt vliegen in bebouwde omgeving, dan heeft u het Aanvullend certificaat A2 nodig. Hiermee kunt u vliegen in subcategorie A2. Om het het Aanvullend certificaat A2 aan te kunnen vragen bij de RDW heef u eerst het Basiscertificaat A1-A3 gehaald.
Een mooi voorbeeld hiervan is de DJI Mini 2 en de DJI Mavic Mini. Bij deze drones is het alleen nodig om jezelf te registreren. Piloten van een drone boven de 250 gram hebben wel een vliegbewijs nodig.
Vanaf dat moment valt de Mini 2 vanwege het lage gewicht in Open subcategorie A1. Je mag er dan zelfs mee boven bebouwing vliegen. Kortstondig boven niet-betrokken mensen vliegen is ook toegestaan, als het maar geen menigte is en je rekening houdt met de privacy. Vliegen in no-flyzones is met de Mini 2 niet toegestaan.