Gatverstuiver: Gatverstuivers worden toegepast in dieselmotoren met directe brandstofinspuiting. De verstuiver heeft meerdere inspuitopeningen die de brandstof rechtstreeks in de cilinder spuiten. De verbrandingsruimte van deze motoren bevindt zich in de zuigerbodem.
De piëzo verstuiver
Piëzo verstuivers, ook wel genoemd de derde common-rail generatie van Bosch, maken gebruik van de verlenging van het pïezo-element, dat in lengte toeneemt als er een electrische spanning op wordt gezet.
Motormanagementsystemen zijn programmeerbaar, dat wil zeggen dat het ontstekingstijdstip en/of de hoeveelheid ingespoten brandstof op basis van de input van voornoemde sensoren door de in het geheugen van het systeem opgeslagen data wordt bepaald.
De verstuiver:
Een verstuiver heeft een beetje de vorm als een pen en zijn functie is om de diesel onder hoge druk de cilinder is te spuiten. Af en toe wordt er te veel brandstof in de cilinder gespoten. De overbodige brandstof wordt dan vanzelf afgevoerd naar de brandstoftank.
Injectoren en verstuivers zijn in principe exact hetzelfde. Het verschil zit hem erin dat vroeger het woord verstuiver werd gebruikt, maar vandaag de dag zijn dit injectoren. Injectoren zijn onderdelen die een exacte hoeveelheid brandstof in de cilinder spuiten.
Wanneer u er op tijd bij bent, zal het voldoende zijn om te verstuivers te vervangen. Daarna zal uw motor in de meeste gevallen weer als een zonnetje draaien. De kosten van het vervangen van verstuivers zijn afhankelijk van het type en het aantal verstuivers dat u in uw auto heeft (meestal één verstuiver per cilinder).
Soms merk je nauwelijks dat er een verstuiver kapot is, maar het kan ook zijn dat je direct ervaart dat de prestaties van je auto hard teruglopen. Één verstuiver vervangen is nog niet zo'n probleem, maar als je vier nieuwe nodig hebt, loopt de reparatie flink in de papieren.
Verstuivers spuiten de dieselbrandstof in de dieselmotor; dat kan zijn in de wervelkamer bij indirect ingespoten motoren, of direct in de cilinder bij direct ingespoten motoren. De verstuiver zit gemonteerd in de cilinderkop. Er zijn verschillende soorten verstuivers.
Werking. Bij de common-rail is het mogelijk door middel van elektronica de verstuivers van de dieselmotor onafhankelijk van de nokkenas aan te sturen. De inspuitpomp komt zelfs te vervallen en wordt vervangen door een hogedrukpomp die door de motor wordt aangedreven.
Vul het flesje met anti-insectenpoeder. Heb je geen trechter die in het flesje past, maak er dan één van papier en vul het fles met het poeder. Draai de tuitdop er weer op en schroef het kleine afsluitdopje eraf. Knijp voorzichtig in de fles en je kunt het poeder aanbrengen op plaatsen waar jij het wilt hebben.
Directe inspuiting: De injectoren bij DI (Direct Injection) of DISI (Direct Injection Spark Ignition) zitten naast de bougie, bovenin de verbrandingsruimte geplaatst. De brandstof wordt door deze injector met een hoge druk van ca. 200 bar ingespoten tijdens de inlaatslag.
Hoe hoger die temperatuur, hoe beter. Bij waterstof ligt die grens op 500o Celsius, bij een benzinemotor op 230 tot 280o. Je kunt je dat voorstellen als een 'octaan-getal': dat van waterstof is dan 120. Bij de benzinepomp tank je benzine met een octaangetal van 95 (normale benzine) of 98 (“superbenzine”).
Een tweetaktmotor moet dus twee slagen maken voor één arbeidsslag en een viertaktmotor moet vier slagen maken voor een arbeidsslag.
Het piëzo-elektrisch effect is het verschijnsel dat kristallen van bepaalde materialen onder invloed van druk, bijvoorbeeld door buiging, een elektrische spanning produceren en andersom: er zijn materialen die vervormen als er een elektrische spanning op wordt aangelegd.
De werking van de Piëzo injector berust op de eigenschappen van een piëzo kristal. Dit kristal heeft de eigenschap een spanning af te geven wanneer er druk op gezet wordt en oeffent druk uit indien er spanning op gezet wordt.
De kosten kunnen erg variëren, afhankelijk van het type verstuiver, maar voor deze verstuiver uit de Volvo Penta MD11 zijn de kosten zo'n € 120 tot € 150. Volvo Penta vraag z'n 265 euro voor een gereviseerde verstuiver.
Een dieselmotor is een verbrandingsmotor die werkt volgens het principe van zelfontbranding. Hij wordt ook wel luchtcomprimerende motor genoemd, omdat de lucht die nodig is voor de verbranding eerst door de zuiger in de cilinder wordt gecomprimeerd, waarna de brandstof ingespoten wordt.
Common Rail is een systeem voor brandstoftoevoer waarmee moderne dieselvoertuigen worden uitgerust. Kenmerkend is het feit dat er een common rail voor alle brandstofinjectoren wordt gebruikt, die als een accumulator fungeert waarbij de brandstof onder een hoge druk (tot 300 mPa) is opgeslagen.
Common rail is Engels voor 'gemeenschappelijke leiding'. Een pomp zorgt ervoor dat er constant brandstof in deze rail is met een druk van maximaal 2.000 bar.
Injectoren hebben als functie om op het juiste moment brandstof in te spuiten. De hoeveelheid en het moment zijn exact berekend door het regelapparaat. Deze injectoren worden elektromagnetisch bediend, waarbij het regelapparaat deze impulsen berekent en verstuurd.
Wanneer je bij een dieselauto, uitgerust met elektronische regeling, benzine tankt en daarmee gaat rijden, ontstaat er schade aan het brandstofsysteem, ook al is het “maar een litertje”. Diesel heeft namelijk ook een smerende functie in het brandstofsysteem. Benzine is daarentegen veel schraler en smeert dan ook niet.
De kosten voor het vervangen van een verstuiver zal gemiddeld op 350 euro liggen. Bij een viercilinder zit je dan qua kosten al snel op 1400 euro. De reden van het prijsverschil is dat per merk en model auto de kosten per verstuiver verschillend zal zijn.
Lees in het laatste geval meer op de pagina “lampje storingsysteem gaat branden“. Slijtage van verstuivers en de problemen als gevolg daarvan komen in de regel pas voor boven de 150.000 km.
Opnieuw inleren van de verstuiver
Om aan de strenge emissie-eisen te voldoen kennen verstuivers bij motoren vanaf Euro-IV / Stage4-b vaak een inleercode. Aan de hand van deze code kent de motor-ECU het gedrag van deze verstuiver en past de aansturing zodanig aan dat de inspuitingen precies goed plaatsvinden.