Er zijn verschillende soorten aktes bekend in de Nederlandse wet, zoals de onderhandse en authentieke akte. Een onderhandse akte kan van alles zijn, maar een authentieke akte is een notariële akte. Een notariële akte is pas rechtsgeldig als deze gewaarmerkt is door de notaris.
Sinds juni 2022 is ook het aantal overdrachtsakten met een paar honderd toegenomen, tot ongeveer 24.000 (1 procent). In totaal zijn er in de eerste 10 maanden van dit jaar iets meer dan 1.370.000 akten gepasseerd. Dit waren er bijna 1.537.000 in 2022: een daling van 10 procent.
Een onderhandse akte is een overeenkomst of schriftelijke verklaring die wordt opgesteld en vervolgens ondertekend door twee partijen. Het is de tegenhanger van een authentieke akte, die meestal door een notaris wordt opgesteld. In dat laatste geval spreken we ook wel van een notariële akte.
Een authentieke akte is een officieel document opgemaakt om als bewijs te dienen, dat door een openbaar ambtenaar is opgesteld en gewaarmerkt, zoals geregeld bij de wet.
Dit is een authentiek document waarin de feiten en gegevens die de ge- rechtsdeurwaarder zintuiglijk kan waarnemen, staan vermeld. Deze vaststelling kan worden gebruikt als bewijs in het kader van een mogelijke gerechtelijke procedure.
Een akte is een ondertekend geschrift dat als bewijs kan dienen.
In Nederland geldt de hoofdregel dat overeenkomsten 'vormvrij' mogen worden aangegaan. Ook mondelinge afspraken zijn geldig. In bepaalde gevallen is een schriftelijke overeenkomst voorgeschreven.
“Als één der verkopers moest overlijden tussen de ondertekening van de onderhandse verkoopovereenkomst en het verlijden van de authentieke verkoopakte, dan moeten zijn/haar erfgenamen de akte tekenen. Als men erft, neemt men immers het vermogen van zijn rechtsvoorganger met alle rechten en plichten.
Elke akte blijft eeuwig bewaard; eerst bij uw notaris, vervolgens bij diens opvolgers. U krijgt een kopie van de akte mee naar huis.
Voortaan kan elke burger alle aktes waarin hij betrokken partij is en die opgenomen zijn in de hypotheekregisters via het portaal 'MyMinfin' raadplegen en downloaden.
De notaris is als enige bevoegd om jouw nieuwe woning over te dragen. Hiervoor maakt hij twee notariële aktes op. Het gaat dan om de leveringsakte (overdrachtsakte) en de hypotheekakte. Beide akten zijn verplicht bij het kopen van een huis met hypotheek.
Het is het type akte dat de meeste kopersbescherming biedt. Wanneer u zich verbindt aan een algemene garantieakte , belooft de verkoper dat er geen pandrechten op het onroerend goed rusten, en als dat wel het geval zou zijn, zou de verkoper de koper compenseren voor die claims.
De basisakte kan bijvoorbeeld gewijzigd worden wanneer de aandelen in gemeenschappelijke delen worden gewijzigd of wanneer de lasten worden gewijzigd. Een wijziging wordt door de algemene vergadering beslist of door de vrederechter (op verzoek van een mede-eigenaar).
Authentieke aktes dienen als officieel bewijs van een overeenkomst, zoals een huwelijkscontract of de verkoopovereenkomst van een woning. Ze zijn opgesteld in een vaste vorm en bevatten altijd een aantal vaste elementen, zoals de identiteit van de betrokken partijen.
Goed om te weten: hoeveel tijd zit er tussen compromis en akte? Tussen het ondertekenen van het compromis en het ondertekenen van de notariële akte mogen er maximaal 4 maanden liggen, dat ligt wettelijk vast. In de praktijk is alles vaak na 2,5 à 3 maanden in orde.
In principe heeft iedere erfgenaam het recht om de verkoop van een gezamenlijk geërfd goed te blokkeren zolang de boedel onverdeeld is. Een erfgenaam kan de verkoop tegenhouden door simpelweg niet in te stemmen met de verkoop.
Het is niet verplicht om een notaris in te schakelen, maar soms is dat wel nodig. Staat er bijvoorbeeld geld op een geblokkeerde bankrekening van de overledene? Dan heb je als erfgenaam in sommige gevallen een verklaring van erfrecht nodig om aan te tonen dat je recht hebt op het banktegoed van de overledene.
Bij een onderhandse akte hebben alle partijen gelijke rechten en heeft er niemand een eerste voorrecht. Bij een notariële akte is dat anders, dat verschaft elke partij een executoriale titel, hetgeen inhoudt dat elke partij nakoming kan afdwingen. Soms is een notariële akte wettelijk voorgeschreven.
Om financiële zaken te kunnen regelen, is een levenstestament (volmacht) van de notaris nodig. Voor persoonlijke zaken kun je ook zelf een eigen verklaring maken.
Het registreren van onderhandse akten is bij de Belastingdienst gratis.
U krijgt een A-verklaring en een B-verklaring: De A-verklaring (doktersverklaring) is de verklaring van overlijden. Hierop staat de naam van de overledene en de datum van overlijden. Op de B-verklaring staat de doodsoorzaak van de overledene.
Een akte is een schriftelijk document dat met de nodige formaliteit wordt ondertekend (dat wil zeggen, meer dan een simpele handtekening) en waarmee een belang, recht of eigendom wordt overgedragen of bevestigd, of waarmee een verplichting die bindend is voor een bepaalde persoon wordt gecreëerd of bevestigd.