Heb je een 50cc cilinder, dan hoort hier ook een 50cc uitlaat bij. Zo komt de uitlaat het best tot zijn recht. Je kunt bijvoorbeeld een 50cc uitlaat op een 70cc zetten, maar dan haal je niet het maximale vermogen. Ook wil je rekening houden met het type motorblok dat je in je scooter of brommer zit.
Allereerst moeten we vaststellen dat alleen de originele, niet aangepaste, van fabriekswege gemonteerde uitlaat is toegestaan. Daarnaast zijn er nog EEG-goedgekeurde uitlaten maar die maken over het algemeen niet méér geluid. Deze worden dan alleen voor de “looks” gemonteerd.
Nee, een uitlaat is niet universeel. Welke uitlaat je nodig hebt is afhankelijk van het type motorblok, het aantal cc en in veel gevallen ook het type scooter.
De achterste geluiddemper wordt geleverd met een discreet AKRAPOVIC-logo, een dB-killer en een carbon eindkap. Het zwarte AKRAPOVIC SlipOn uitlaatsysteem wordt geleverd met katalysator en heeft de huidige Euro5 EC/ECE typegoedkeuring en mag dus legaal in het wegverkeer rijden.
Rond de uitlaat mag jouw scooter of bromfiets maximaal 97 decibel aan geluid maken. Voor snorfietsen is dit 90 decibel of de waarde op het kentekenbewijs plus 2 decibel.
Als op een rollertestbank blijkt dat de brom-/snorfiets is opgevoerd (ook al is het maar enkele kilometers), dan krijg je een boete. Bij een overschrijding van 30 kilometer per uur wordt het rijbewijs ingevorderd. Met je bromfiets krijg je een bekeuring als deze 51 kilometer per uur (of nog sneller) kan rijden.
Opgevoerde scooter en de verzekering
Een brommer mag niet harder rijden dan 45 km/uur. Als je alsnog de brommer opvoert, zodat het sneller kan rijden dan deze bovengrens, zal de verzekeraar geen dekking verlenen als je een ongeval veroorzaakt of schade rijdt.
Er geldt een milieuzone voor brom- en snorfietsen (zie kaart). Het gaat om 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen met een Datum Eerste Toelating (DET) van vóór 1 januari 2011. Brommers, scooters of snorfietsen met een DET van 2010 of ouder mogen niet meer binnen de bebouwde kom rijden. De DET staat op uw kentekenbewijs.
Akrapovič uitlaat
Het Sloveense merk Akrapovič staat wereldwijd synoniem aan kwaliteit. Dit merk maakt hoogkwalitatieve uitlaatsystemen voor zowel auto's als motoren. Zowel op de weg als in de racerij is Akrapovič een geliefd merk. Dit komt mede door het lichte gewicht, sterke materiaal en hittebestendigheid.
Het A1-rijbewijs is geldig voor motorvoertuigen met een maximale cilinderinhoud van 125cc en een maximaal vermogen van 11kW. Met het A1 rijbewijs mag je alle 50cc scooters en 125cc motorscooters besturen.
De SITO Plus uitlaat voor o.a. Gilera Runner, Piaggio Typhoon en Skipper (125cc 180cc 2-takt). Deze uitlaat heeft een E-keurmerk en is legaal voor de openbare weg!
2-takt of 4-takt uitlaat
Een 2-takt scooter uitlaat past dan ook nooit op een 4-takt, en andersom ook niet.
Ja, rijden met een lekke uitlaat is niet alleen gevaarlijk, maar ook illegaal. Door de lekke uitlaat kunnen uitlaatgassen uw interieur binnendringen. Ook kan een lekke uitlaat geluidsoverlast veroorzaken. Voor geluidsoverlast kunt u een bekeuring krijgen.
Deze sport uitlaat voor de 4 takt scooters met een Piaggio motor van Turbokit is voorzien van een Type goedkeuring en mag dus op de openbare weg rijden.
' Akrapovic verkoopt overigens ook uitlaten met een e-keurmerk, die wél de weg op mogen, benadrukt Hanro.
APK Regels: volgens de apk regels moet een uitlaat van voor tot achter gasdicht zijn en dat blijft hij 100 % als u kiest voor een bypass kleppen systeem of voor bijvoorbeeld een einddemper met klep. Dit omdat enkel bij een cut out de uitlaatgassen vroegtijdig de uitlaat kunnen ontsnappen.
Een Akrapovic uitlaat is erg populair en het merk staat bekend om zijn kwalitatieve uitlaten met uitstekende prestaties. Daarom is een originele Akrapovic zeker legaal.
Vanaf 1 januari 2011 is de maximale toegestane geluidsproductie in de MotoCross 94 dB(A).
1) Over de hele lengte moet de uitlaat gasdicht zijn. Met uitzondering van afwateringsgaatjes. 2) de uitlaat dient deugdelijk bevestigd zijn. 3) De uitlaat mag niet meer dan 2db geluid produceren dan de waarde in het voertuigreglement.
Sinds januari 2018 een definitief verbod op de verkoop van scooters van de milieuklasse euro-2 en euro-3. Eigenaren van historische brommers kunnen via de RDW een toelating aanvragen.
Vanaf 2018 mogen alleen nog brommers en scooters worden verkocht die voldoen aan de Euro 4 emissie eisen. Dat betekent dat de tweetakt scooters langzaam uitsterven in Nederland. Voor eigenaren van zo'n scooter wordt het lastig om deze nog te verkopen binnen Nederland.
Voor snorscooters geldt een maximumsnelheid van 25 km/u. Bij een bromscooter verschilt dit per locatie. Op de rijbaan mogen ze 45 km/u rijden, op het fiets- of bromfietspad buiten de bebouwde kom mogen ze 40 km/u rijden en op het fiets- of bromfietspad binnen de bebouwde kom mogen ze 30 km/u rijden.
t/m 10 km/u: €60 + Wok status. 11 t/m 15 km/u: €120 + Wok status. Meer dan 15 km/u: €250 + Wok status.
De politie mag bromfietsen in beslag nemen. Dat gebeurt als je drie keer binnen twee jaar tijd wordt staande gehouden en je bromfiets dan telkens tenminste 15 kilometer te hard gaat op de rollerbank. Je bent dan definitief je bromfiets kwijt.
Hoeveel kilometer per uur mag mijn snorfiets op de rollerbank gaan voordat ik een boete krijg? Een snorfiets mag tot 35 kilometer per uur gaan op de rollerbank. Vanaf 35 kilometer per uur wordt een proces-verbaal opgemaakt.